برف و باران در انتظار کدام جاده‌ هاست؟
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از باز شدن همه راه‌های فرعی اصلی و روستایی استان گیلان در پی بارش برف اخیر خبر داد و گفت: سامانه بارشی جدیدی از ساعات ابتدایی بامداد امروز تا صبح فردا (سه‌شنبه) در کشور وجود خواهد داشت و استان‌های بسیاری را درگیر خواهد کرد

کدام جاده ها برفی و بارانی است؟

روزهای گذشته با ورود سامانه بارشی از شمال شرق کشور، استان‌های بسیاری درگیر برف شدند وبارش کم سابقه برف در استان گیلان سبب شد تا بیش از ۵۰۰ روستا راه‌شان بسته شود و برای ساعات نسبتاً طولانی راه‌های اصلی و شریانی این استان نیز از جمله آزادراه قزوین-رشت مسدود شده بود.

حیدر مطاعی - معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های این استان به ایسنا گفت: طی روزهای گذشته همه راه‌های شریانی، اصلی و فرعی استان گیلان باز شدند و تا ساعاتی پیش تنها راه اسالم به خلخال مسدود مانده بود که البته با بازگشایی آن می‌توان گفت در حال حاضر هیچ کدام از راه‌های اصلی، فرعی و روستایی گیلان مسدود نیست.

وی افزود: گرچه راه اسالم به خلخال و برخی دیگر از راه‌های فرعی بازگشایی شدند اما به دلیل ارتفاع بالای برف که بر اساس گزارش‌های رسیده، بیش از ۳ متر رسیده، احتمال کولاک در این محورها همچنان وجود دارد. بنابراین به محض بالا رفتن سرعت باد و وجود احتمال کولاک، این محور به صورت موقت مسدود خواهد شد اما هم اکنون شرایط باد و آب و هوا به گونه‌ای نیست که احتمال کولاک در این مسیر وجود داشته باشد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره ورود سامانه بارشی جدید به کشور که از بامداد امروز اتفاق افتاده است، گفت: از بامداد امروز بارش برف در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل آغاز شده است و به تدریج تا امشب در گیلان و نیمه غربی و شمال غربی کشور مانند استان‌های کردستان، کرمانشاه و... نیز ادامه خواهد یافت. البته این سامانه بارشی به سمت استان‌های قزوین، کرج و تهران نیز خواهد آمد.

مطاعی اظهار کرد: در روزهای آتی بارش برف تا حدود نیم متر در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر در استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان و غیره پیش‌بینی شده است که بر این اساس به همه مردم توصیه می‌کنیم به هیچ وجه بدون زنجیرچرخ در منطقه کوهستانی رانندگی نکنند تا اسیر مشکلات ناشی از آن نشوند.

وی تاکید کرد: مردم باید ضمن همراه داشتن همه ملزومات سفرهای زمستانی پیش از انجام سفر با سامانه تلفنی یا اینترنتی ۱۴۱ سازمان راهداری تماس برقرار کنند تا اطلاعات لازم درباره مسیر و محور مورد نظر را دریافت کنند اما بعضاً شاهدیم که مردم بدون زنجیرچرخ، سوخت کافی و امکانات مورد نیازشان در مسیرهای نسبتاً پر ریسک وارد شده و خودشان و دیگران رانندگان را با مشکل مواجه می‌کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir