نرخ عوارض آزادراه تهران - شمال قطعی شد
همزمان با آغاز بهره‌برداری رسمی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال، معاون برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی از کاهش ۵ هزار تومانی عوارض آزادراه تهران-شمال به دستور رئیس جمهور خبر داد

نرخ عوارض آزادراه تهران - شمال

دقایقی قبل با حضور حسن روحانی رئیس جمهور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، قطعه یک آزادراه تهران-شمال افتتاح شد.

قطعه یک این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر از انتهای بزرگراه همت غرب در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و تا شهرستانک در استان البرز ادامه می‌یابد.

ساخت این آزادراه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که پس از تغییر مکرر پیمانکاران آن و سپس واگذاری آن به پیمانکاران چینی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت که با ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مابقی در ۴ سال اخیر با حضور پیمانکاران ایرانی تکمیل شده است.

هزینه تمام شده ساخت این آزادراه بنا به گفته جلال بهرامی معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به خبرنگار مهر، ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی میان وزارت راه (دولت) و بنیاد مستضعفان تأمین اعتبار شده است.

به گفته فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، قرار است بخشی از هزینه کرد این بنیاد در آزادراه به صورت نقدی و اعتباری و بخشی دیگر به صورت تهاتر اراضی میان دولت با بنیاد مستضعفان، به این نهاد بازگردانده شود.

همچنین عصر دیروز محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: نرخ عوارض قطعه یک این آزادراه ۲۵ هزار تومان برای روزهای عادی و ۳۵ هزار تومان برای روزهای پرتردد و ۴۵ هزار تومان برای اتوبوس‌های مسافری بین شهری در نظر گرفته شده است.

امر محمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی نیز شب گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش ۵ هزار تومانی نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران شمال خبر داد.

گفتنی است پیش از این فتاح اعلام کرده بود اگر قرار بر بازگرداندن هزینه احداث این آزادراه به بنیاد بر اساس هزینه تمام شده باشد، به هر خودرو معادل ۱۰۰ هزار تومان عوارض تعلق می‌گرفت که به دستور رئیس جمهور، نرخ آن به ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.

سرنوشت ۴ قطعه آزادراه

این آزداراه ۱۲۰ کیلومتری شامل ۴ قطعه است که قطعه ۴ آن به طول ۲۰ کیلومتر از چالوس تا مرزن آباد در سال ۹۱ و در پایان دولت دهم به بهره برداری رسید.

قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال هم قرار است تکمیل شود؛ هر چند که پیش از این برخی زمزمه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر عدم احداث ۲ قطعه میانی به گوش می‌رسید، اما با پافشاری وزارت راه و شهرسازی، احداث این ۲ قطعه نهایی شده و به گفته فتاح، کلیه پیمانکاران فعال در قطعه یک، به قطعه ۲ منتقل شده اند که برخی خبرها از پیشرفت حدوداً ۱۰ درصدی قطعه ۲ حکایت دارد.

قطعه ۲ آزادراه تهران شمال نیز حد فاصل سه راهی شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر است که تونل البرز به عنوان بزرگترین تونل خاورمیانه به طول ۶.۴ کیلومتر در این قطعه قرار دارد.

قطعه ۳ نیز با ۴۷ کیلومتر طول، از پل زنگوله آغاز شده و به مرزن آباد متصل می‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com