۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا هستند
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۰ شهرستان در کشور که شامل همه مراکز استانهاست در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، ۱۱۶ شهرستان از مجموع ۴۰۰ شهرستان در وضعیت سفید و بقیه زرد هستند

۶۰ شهرستان در کشور که شامل همه مراکز استانهاست در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند

علیرضا رئیسی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد،در پاسخ به ایرنا گفت: مناطق قرمز جاهای مختلفی است. ۶۰ شهرستان هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. در ۳۱ استان مراکز استان شامل این رده بندی می شود. یکسری جاهای دیگر هستند که میزان ابتلا بالاست. چندین جا در لرستان، خوزسنان، تهران و اصفهان، شیراز هستند. در اکثر استانها حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان منطقه قرمز است و حدود ۶۰ شهرستان می شود.

وی افزود: حدود ۱۱۶ شهرستان هم منطقه سفید هستند. ۱۲۷ شهرستان هم هستند که در روزهای گذشته فوتی نداشته اند و تعدادی از آنها جزو مناطق سفید هستند. بقیه شهرستانها منطقه زرد است که می تواند با بروز کوچک تبدیل به قرمز شود که حدود ۴۰۰ شهرستان هستند.

رئیسی در مورد مناطق سفید، زرد و قرمز گفت: نمی توانیم برای کل کشور یا حتی یک استان یک نسخه واحد داشته باشیم. وقتی به آمار نگاه می کنیم. می بینیم که در یک شهرستان آمارپایین است. آمار تجمعی بیماری در یک استان یک میلیون نفری ۵۰۰ نفر و دیگری ۳۰۰ نفر است. گاهی در استانی که آمار کمتری دارد، پراکندگی بیماری بیشتر است و در یک استان هر شهرستان هر کدام ۵۰ بیمار دارد و پراکندگی تقریبا یکسان است.

وی افزود: اگر شهرستانی در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته است، بیمار بستری شده هم زیاد بدحال نبوده است و آن شهرستان خیلی آلوده نیست. این شهرستان اکنون ممکن است سفید باشد اما تضمینی نیست که سفید بماند و ممکن است شرایط یک بیمارستان هفته بعد تغییر کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: خیلی روی رنگ تاکید نکنید، سفید و زرد و قرمز مهم نیست. سطح پایین، متوسط، بالا تعریف کنیم. بر اساس آخرین آمار موجود ۱۱۶ شهرستان این شرایط را داشت و در دو هفته گذشته کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی جاها صفر برخی جاها سه دهم بیمار در روز داشته اند، البته ممکن است در روزهای آینده این شرایط عوض شوند.

وی افزود: ۶۰ شهرستانی که در وضعیت قرمز هستند، همه مثل هم نیستند، از ۵ بیمار به ازای صد هزار نفر تا ۳۵ بیمار به ازای صد هزار نفر هست و طیف وسیعی هستند. بیشتر مراکز استانها هستند، جمعیت کمی نیست. برعکس مناطق سفید حدود ۱۱۶ شهرستان هستند که کل جمعیت آنها حدود ۱۵ میلیون هستند بنابراین اکثر مناطق کشور هنوز درگیر ویروس است. باید به طور جدی مبارزه کنیم و فکر نکنیم وضعیت خوب شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بر اساس رصد روزانه هر سه روز یکبار جدول شیوع شهرها را به روز می کنیم. چون دوره کمون ویروس حدود ۵.۴ روز است، دو برابر آن را برای بررسی وضعیت مناطق در نظر می گیریم به همین علت ۱۴ روز را برای ارزیابی هر منطقه در نظر می گیریم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir