دو خطر مهم شیوع کرونا
معاون کل وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا، گفت: نخستین خطر این است که مردم شرایط را عادی فرض کنند و خطر دوم مبتلایان جوان و کودک کم علامت و بی علامت هستند که می‌توانند بیماری را منتقل کنند

ایرج حریرچی: عادی دانستن شرایط و جوانان و کودکان مبتلای بدون علامت دو خطر مهم شیوع کرونا هستند

ایرج حریرچی، در برنامه تیتر شبکه خبر، افزود: سیر کاهشی بیماری کرونا را از هفته دوم فروردین، هم در تعداد بیماران بستری، هم در تعداد مرگ و میرها شاهد بوده ایم.

وی تصریح کرد: این کاهش بیماری به لطف حق و همکاری مردم و تلاش ایثارگرانه همه کارکنان بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها است و این‌ها در شرایطی رخ داد که ما تحت تحریم‌های ناجوانمردانه هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم شرایط نزولی را تا خرداد خواهیم داشت، افزود: این پیروزی و دستاورد بزرگ، شکننده است و مهم‌ترین عامل آن همکاری حماسی مردم و کسبه بوده است که شرایط قرنطینه و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند.

حریرچی گفت: تا موقعی که واکسن مؤثر تولید شود ما مواجه با این ویروس هستیم و باید احتیاط کنیم.

وی با مقایسه آمار مرگ و میر انگلیس و ایران، افزود: بنا بر اعلام معتبرترین مجله پزشکی بریتانیا در انگلیس ۳۳ درصد مبتلایان می‌میرند، ولی مرگ و میر ما ۶.۶ درصد است تازه آنها آمار مرگ و میر در خانه‌ها و خانه سالمندان را جزو آمارشان نیاورده اند.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین درباره ساخت واکسن کرونا، گفت: تا کشف واکسن کرونا زمان طولانی پیش رو داریم، چون الان ظرفیت تولید واکسن آنفلوانزا در جهان ۱۵۰ میلیون دوز است و حداکثر تا ۲۵۰ میلیون دوز قابل افزایش است، اما برای ویروس کرونا سالانه به ۳ میلیارد دوز واکسن نیاز داریم از این رو باید خودمان تلاش کنیم واکسن را بسازیم و همچنین با رعایت شرایط بهداشتی به نحوی رفتار کنیم که نیاز کمتری به واکسن داشته باشیم.

حریرچی همچنین از مردم خواست اگر بیماری مزمن و جدی دارند حتماً برای درمان مراجعه کنند، چون با توجه به روند نزولی بیماری کرونا مردم خیالشان راحت باشد هر بیمارستانی که ما اعلام می‌کنیم آماده پذیرش بیماران عادی است و هیچ خطری از لحاظ کرونا ندارد.

وی همچنین افزود: دولت قول داده است که امسال بودجه ما را سریع‌تر و کامل تخصیص دهد.

حریرچی گفت: مبنای برنامه‌های ما پیشگیری است تا با کمترین هزینه بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما به دولت این است که تسهیلات به همه آسیب دیدگان از کرونا در بخش بهداشت و درمان پرداخت شود، گفت: ما درخواستمان این است که مطب‌ها هم شامل وام دهی و استمهال وام‌های قبلی باشند.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی تصریح کرد: مهم‌ترین خطر یکی این است که مردم شرایط را عادی فرض کنند و دوم افراد کم علامت و بی علامت هستند که بیشتر جوانان و بچه‌ها هستند و می‌توانند بیماری را به افراد ضعیف و سالخورده منتقل کنند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com