محدودیت‌‌ ها به شهرهای قرمز کرونا ابلاغ شد
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از اعمال محدودیت در شهرهای قرمز کرونا خبر داد

ابلاغ محدودیت‌‌ ها به شهرهای قرمز کرونایی

مهندس محسن فرهادی،معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  درخصوص مصوبه اعمال محدودیت در استان‌های قرمز کرونا، گفت: براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، مقرر شده، برطبق رنگی که برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف اعلام می‌شود، برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‌ها، تصمیم گیری شود.

وی افزود: به این معنا که در این مصوبه مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند؛ مثلا در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه چهار از فعالیت منع شده و در شرایط نارنجی گروه سه نیز ممنوع می‌شود اما در شرایط قرمز، فقط گروه یک می‌تواند فعالیت کند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص جزییات گروه شغلی یک که در شرایط قرمز می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد، بیان کرد: گروه یک، شامل، تمام گروه‌های امدادی و درمانی، گروه‌هایی که برای تامین مایحتاج و ارزاق مردم فعالیت دارند و همچنین، خدمات اضطراری، می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: در حال حاضر براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، این مصوبه تهیه شده و به استانداری‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده تا با توجه به شرایط حاکم در استان‌ها، از نمودار مشخص شده در این مصوبه، پیروی کنند. یعنی اگر قبلا دانشگاهی می‌خواست فعالیت گروه شغلی چهار یا سه را محدود کند، باید حتما مصوبه ستاد را می‌گرفت، اما در جدول بندی مصوبه جدید، تکلیف چهار گروه شغلی کاملا مشخص شده است.

وی گفت: علاوه بر این، اگر استانی اختیاراتی بیش از موارد درج شده در مصوبه می‌خواهد، باید اعلام کند تا در صورت تایید وزرای بهداشت و کشور، رییس جمهور آن اختیارات را واگذار کند.

وی بیان کرد: قبلا هر تصمیمی که اعلام می‌شد، براساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای کل کشور بود و مثلا اگر گفته می‌شد، تالارها تعطیل شود، تمام تالارهای کشور تعطیل می‌شد اما در حال حاضر، فقط استان‌های قرمز با محدودیت فعالیت مواجه می‌شوند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه این محدودیت‌ها در استان‌های قرمز اعمال می‌شود، تصریح کرد: سیاست کلی این نیست که محدودیت‌ها مجددا اعمال شود، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعتقاد دارند که از این پس، در جایی که افزایش بیماری مشاهده می‌شود، محدودیت‌ها تشدید شوند. سیاست کلی ما، اجرای پروتکل‌ها و تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز در خصوص اقدامات لازم برای کاهش شیوع بیماری اعلام کرد: موافقت شده است که استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با توجه به مصالح استانی در 13 استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، فارس، خراسان رضوی، کرمان، البرز و تهران برای گروه 3 و 4 تصمیم گیری کنند.

وی گفت: گروه 3 شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و زبانسراها،کتابخانه‌ها، مهدکودک‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر، موزه و باغ‌موزه، تالار پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری، مساجد و مصلی‌ها، برگزاری آزمون‌های حضوری است.

وی ادامه داد: گروه 4 نیز شامل برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد، مدارس شبانه‌روزی، انجام دورکاری برای شاغلین گروه‌های حساس، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی، باغ وحش و شهربازی، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های ورزشی سالنی است.


گرداوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com