استفاده از ماسک تا سال آینده ضروری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، به‌ ضرورت استفاده از ماسک اشاره کرد و گفت: مردم استان باید توجه کنند تا سال آینده در صورت بیرون آمدن از خانه و حضور در تجمعات باید از ماسک استفاده کنند

لزوم استفاده از ماسک تا سال آینده در تجمعات و بیرون از منزل

فرزین رضاعی در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه افراد نباید به‌طور افراطی از کرونا بترسند، اظهار کرد: طبیعت انسان این‌گونه است که اگر از مسئله‌ای زیاد بترسد به‌مرور زمان دچار استرس و اضطراب شده و دچار آن می‌شود پس لازم است افراد در این شرایط سخت کرونایی با آرامش کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند که شاهد کاهش مبتلایان در استان شویم.

وی به‌ضرورت استفاده از ماسک اشاره کرد و افزود: مردم استان باید توجه کنند تا سال آینده در صورت بیرون آمدن از خانه و حضور در تجمعات باید از ماسک استفاده کنند و همچنین تا چند ماه آینده نباید در هیچ‌کدام از مراسمات حضور داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، همچنین گفت: استفاده از ماسک و نیز رعایت فاصله اجتماعی نقش مهم و پیشگیرانه‌ای در کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دارد.

وی با اشاره به ‌پیش‌بینی‌های آماری در راستای کاهش بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان، بیان کرد: در این فصل اگر افراد با علائم شدید سرماخوردگی بدون تنگی نفس مواجه‌شدند بدون هیچ نگرانی با قرنطینه شدن در خانه، رعایت کردن بهداشت، مصرف مایعات و استراحت می‌توانند کاملاً بهبود یابند لذا 80 درصد افراد بدون علامت به کرونا مبتلا می‌شوند که با رعایت این موارد سلامتی خود را به دست می‌آورند.

رضاعی تأکید کرد: افرادی که با علائم ویروس کرونا به‌خصوص تنگی نفس مواجه‌شده و دارای اضافه‌وزن، دیابت، بیماری نقص ایمنی، مشکل ریوی و کلیوی هستند باید به پزشک جهت درمان مراجعه‌ کنند چرا که این افراد دارای بیماری زمینه ای بوده و در برابر ویروس کرونا ضعیف‌اند.

وی گفت: در اوایل کرونا برای شناخت و بیماریابی ویروس کرونا از افراد بدون علامت نیز آزمایش کرونا گرفته می‌شد اما در حال حاضر که بیماری پخش‌شده لزومی ندارد که از همه افراد تست گرفته شود چراکه علائم ذکرشده در افراد نشانه کرونا است و تست گرفتن تنها وقت و زمان کادر درمان را می‌گیرد اما در صورت علائم شدیدتر تست گرفته می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان،‌ با اشاره به نوع آزمایش‌ تشخیص کرونا ویروس، افزود: آزمایش حلق و بینی برای تشخیص حاد بیماری کرونا است اما آزمایش خون تشخیص منفی و مثبت بودن ویروس کرونا در سیستم بدن را مشخص می‌کند.

رضاعی خاطرنشان کرد: تمام شهرستان‌های استان به جزء سروآباد در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند در این راستا ستاد مبارزه با کرونا هر نوع تجمعات و مراسمات را ممنوع و تالارهای عروسی، استخر و سینما را بسته و استفاده از ماسک را اجباری کرده است.

وی بیان کرد: اگر در هفته آینده تعداد مبتلایان بستری در بیمارستان های سنندج کاهش یابد بخش خصوصی کرونا در بیمارستان کوثر را ضدعفونی کرده و برای دیگر بیماران اختصاص می‌دهیم و همچنین با کاهش مبتلایان، بیمارستان بعثت را نیز از بیماران کرونا تخلیه می‌کنیم و تنها بیمارستان توحید را مختص افراد کرونایی قرار می‌دهیم.

رضاعی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیمارهای قلبی در صورت بیماری به پزشک مراجعه کنند، گفت: افرادی که دارای بیماری قلبی هستند در صورت بیماری، از ترس مبتلا شدن به کرونا از رفتن به بیمارستان جهت درمان چشم پوشی نکند چرا که این خود می‌توانند خطر ساز باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در پایان یادآور شد که تصمیمات تعطیلی بازار و اعمال محدودیت‌های استان در راستای کاهش کرونا در اختیار مسئولان استان نیست و باید از سوی ستاد ملی کرونا صادر شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir