حریرچی: کاهش آمار کرونا، بساط جوجه راه‌ انداخته!
معاون کل وزارت بهداشت بهداشت با بیان اینکه کاهش آمار مرگ و میر کرونا از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ چندان خوشحالی ندارد؛ زیرا هنوز هم آمار فوتی ها سه رقمی است، گفت: متاسفانه کاهش اندک در آمار مرگ و میر، بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است؛ در حالی که در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اکنون عدد مرگ و میر کرونا به صفر یا اعداد تک رقمی رسیده است

کاهش آمار مرگ و میر کرونا به حدود ۱۵۰ چندان خوشحالی ندارد

دکتر ایرج حریرچی گفت: خوشبختانه با اقداماتی که مردم انجام دادند موارد افزایشی شدید و مرگ بالاتر از ۲۰۰ نفر در روز در میان افرادی که تست کرونایشان مثبت بود، کاهش یافت. البته همانطور که می‌دانید مواردی که تست نداده‌اند اما کرونا داشته‌اند مانند تمام دنیا در آمار قید نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در فرودین و اردیبهشت بیماری با روند کاهش روبرو بود، ولی با اتفاقاتی نظیر مسافرت‌ها، عروسی‌ها، مراسم عید فطر در برخی مناطق کشور و... که در خرداد و اوایل تیر ماه افتاد، موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش داد. خوشبختانه از نیمه تیرماه اقداماتی انجام شد که مهم‌ترین آن اجباری شدن پوشش ماسک و تعطیلی مشاغل سطوح ۳ و ۴ در چندین استان، ایجاد تغییرات در طرح‌های ترافیک و... بود.

وی افزود: همانطور که قبلا هم اعلام کرده‌ایم هر اقدام اجتماعی خوب یا بدی که انجام می‌شود، تغییرات آن مشاهده خواهد شد. این تغییرات به شکلی است که ۵ الی ۷ روز بعد موارد سرپایی، ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد مرگ تغییر می‌کند. ما در دو تا سه هفته قبل کاهش موارد بستری را شاهد بودیم و اکنون نیز چند روز است که کاهش موارد مرگ به کمتر از ۲۰۰ نفر در روز می‌بینیم.

حریرچی ادامه داد: این هشدار را به شکل جدی مطرح می‌کنم که کاهش آمار مرگ از اعداد بالاتر از ۲۰۰ به حدود ۱۵۰ و... چندان خوشحالی ندارد؛ زیرا هنوز هم رقم مرگ و میر بر اثر کرونا سه رقمی است و همچنین محاسبه این تعداد فوت با در نظر گرفتن هزار یا ۱۰۵۰ فوت در روز درست نیست. زمانی که می‌گوییم ۱۵۰ فوت بر اثر کرونا در میان افراد با تست مثبت در روز گزارش شده است یعنی ۱۵ درصد موارد مرگ و ‌میر به دلیل کرونا بوده است؛ اگر کسانی که تستشان منفی بوده را هم محاسبه کنیم، ممکن است این ۱۵ درصد تا دو برابر و بیشتر هم اضافه شود.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: کاهش اندک در آمار مرگ و میر بر اثر کرونا بساط جاده چالوس و جوجه و... را راه انداخته است، در حالی که از بیش از ۱۹۲ کشور دنیا در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا اکنون عدد مرگ و میر کرونا به صفر یا اعداد تک رقمی رسیده است. آمار مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا در ایران باید مانند روزهای اردیبهشت کاهش یاید و حتی تک رقمی شود. تا زمانی که ویروس وجود دارد بی احتیاطی سبب شعله‌ور شد بیماری خواهد شد.

وی با ارائه مثالی از ملبورن، ادامه داد: در ملبورن زدن ماسک اجباری است، ۸ شب تا ۵ صبح حکومت نظامی است و هرکس از خانه خارج شود باید برگه داشته باشد که اعلام کند به کجا می‌رود و حتما باید خروج از منزل به یک دلیل کاملا موجه صورت گرفته باشد، هر فرد تا شعاع حداکثر ۵ کیلومتری می‌تواند تردد کند، مهمانی‌ها و ... محدود شد. این موارد در حالی است که می‌شنویم برخی از ما بهتران برای حضور در مهمانی، تست کرونا می‌دهند و سپس در مهمانی حاضر می‌شوند.

حریرچی در مورد واکسن کرونا نیز اظهار کرد: از نظر روانی مردم دوست دارند تمام مشکلات کرونا با واکسن برطرف شود. هنوز مشخص نیست خود بیماری ایمنی ایجاد می‌کند یا خیر؛ تحقیقات نشان داده از کسانی که تاکنون به بیماری مبتلا شدند حدودا ۱۴ درصدشان مجددا درگیر شدند. زمانی که ویروسی وارد بدن می‌شود، بدن واکنش ایمنی ایجاد می‌کند که ممکن است به صورت سلولی، ملکول آنتی‌بادی یا... ایمنی ایجاد کند. واکسن این کار را با ویروس کشته یا ضعیف شده تقلید می‌کند. اکنون ۱۶۵ واکسن در حال ساخته شدن است که ۲۷ عدد از آنها وارد مراحل بالینی، ۷ مورد هم وارد مرحله سوم بالینی شده است. تجربیات در دنیا نشان داده تنها ۱۰ درصد از واکسن‌هایی که وارد فاز سوم بالینی می‌شوند موفق خواهند بود. متوسط زمان ساخت واکسن در چند دهه اخیر از زمانی که شروع شده ۷ سال طول کشیده است، اینکه اکنون اعلام می‌شود واکسن کرونا می‌تواند دو ساله تولید شود به این شکل است که برخی موارد ایمنی را اورژانسی فرض کرده و رد می‌کنند.

وی درباره شرایط خرید واکسن‌هایی که در حال ساخت است، گفت: موضوع به این شکل است که کشور متقاضی بهای خرید واکسن را پیش از تولید پرداخت می‌کند؛ در حالی که اگر موفقیتی حاصل نشود، پولی هم به او بازگردانده نخواهد شد. یکی از واکسن‌هایی که پیشرفت خوبی حاصل کرده تنها ۷۳ روز ایمنی می‌دهد؛ در حالی که واکسن‌های سایر بیماری‌ها ایمنی‌هایی با بازه‌های زمانی طولانی مدت یا برای تمام عمر ایجاد می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: همانطور که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، این ویروس تا چند دهه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اکنون FDA و CBC آمریکا واکسنی را قبول می‌کند که در ۵۰ درصد افراد موثر باشد. اگر واکسن در ۵۰ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد شده در حد ۳ تا ۴ ماه باشد بازهم کشورهای مختلف دنیا هم چنین پول‌هایی ندارند تا در چنین شرایطی به شکل مداوم واکسن را تکرار کنند. اکنون آمریکا فقط یک میلیارد دلار برای تزریق واکسن سرمایه‌گذاری کرده است. با شرایط ذکر شده از واکسن، مردم باید رفتار خود را تا اطلاع ثانوی تغییر دهند، مسئولین باید بدانند مناسبات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... باید تغییر کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir