افزایش ۹برابری قدرت سرایت کرونا
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران با اشاره به عوارض سفر رفتن مردم در شرایط فعلی بیماری کرونا و تعطیلات پیش رو، گفت: قدرت سرایت ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، اگر مردم به سفر روند و مبتلا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌شان نخواهیم داشت.

تخت‌های بیمارستانی پر شده‌اند


دکتر مسعود مردانی با اشاره به تعطیلات پیش رو، گفت: توصیه می‌کنم آنهایی که قصد سفر دارند آمار دو روز اخیر مبتلایان و جانباختگان کرونا را مرور کنند تا متوجه شوند در هر دو مورد ابتلا و فوتی رکورد زده‌ایم.

ناچار به بازگشایی نقاهتگاه‌ها می‌شویم، اگر...

وی گفت: تصور می‌کنم اگر عده‌ای بروند سفر و برگردند، دیگر تخت خالی برای مداوایشان نخواهیم داشت و بعید نیست که مجبور به بازگشایی نقاهتگاه‌ها شویم.

۱۰۵ بیمارستان تهران درگیر کرونا


وی با تاکید بر اینکه اغلب بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیمار مبتلا به کرونا ندارند، اظهار کرد: ۱۰۵ بیمارستان در تهران بیمار کووید۱۹ بستری می‌کنند و این در حالی است که وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است. طی روزهای اخیر یکی از مسئولین از استان مازندران با من تماس گرفت و التماس و تمنا می‌کرد هنگام صحبت با رسانه‌ها از مردم خواهش کنیم به شمال نروند. از سوی دیگر امیدوار هستیم محدودیت‌هایی در ورود خودروها به استان‌های شمالی اعمال شود تا کسانی هم که به توصیه‌ها گوش نمی‌کنند، نتوانند به سفر بروند.


کرونا در تهران فراتر از قرمز

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره‌ وضعیت کووید۱۹ در استان تهران، تصریح کرد: وضعیت در استان تهران از حالت قرمز هم فراتر رفته است و تصور هم نمی‌کنم محدودیت‌هایی که اعمال شده است بتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ابتلا و قطع زنجیره انتقال ویروس داشته باشد.

وی اجباری شدن زدن ماسک از شنبه در پایتخت را عملی بسیار موثر خواند و ادامه داد: اگر مردم رعایت کنند، سفر نروند، فاصله‌گذاری احتماعی را رعایت کنند و...موارد بیماری می‌تواند کاهش یابد اما این موضوع باید مورد توجه ویژه مردم و مسئولین به صورت همزمان باشد.


جهش کروموزومی کرونا و افزایش قدرت سرایت ویروس


مردانی با اشاره به جهش کروموزومی در ویروس کرونا، گفت: این جهش انتقال ویروس از فرد بیمار به سایرین را تسهیل کرده است؛ به طوری که میران انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است. معمولا دیگر بیماران تک نفره مراجعه نمی‌کنند و در یک خانواده ۳ یا ۴ مبتلا داریم.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir