دو استان رکوددار مرگ و میر کرونا در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به روند افزایشی بیماری کرونا در کشور به تشریح وضعیت این بیماری در استان‌ها پرداخت

روند صعودی شیوع کرونا در کشور

دکتر سیما سادات لاری، گفت: وضعیت شیوع بیماری در کشورمان همچنان دارای روند صعودی است، هم‌اکنون استان‌ سیستان و بلوچستان در وضعیت زرد و استان‌های گلستان، هرمزگان و فارس در وضعیت هشدار و مابقی ۲۷ استان کشور در وضعیت قرمز بیماری هستند. همچنین طی یک هفته‌ گذشته شاهد افزایش تعداد شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز از ۱۸۷ شهرستان به ۲۱۵ شهرستان بوده.ایم.

وی افزود: در هفته چهارم مهرماه تعداد موارد بستری، سرپایی و مرگ و میر دارای تست کرونای ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل دارای روند صعودی بوده است. میانگین بروز موارد بستری کووید۱۹ مثبت در هفته چهارم مهرماه ۱۵.۸ نفر در هر صد هزارنفر جمعیت می‌باشد که شاهد افزایش موارد بستری در هر صدهزار نفر جمعیت نسبت به هفته قبل هستیم.

لاری تاکید کرد: بیشترین میزان بروز موارد بستری مثبت در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های قم، کردستان، یزد، لرستان، ایلام، سمنان و خراسان جنوبی گزارش شده است. میزان بروز در این استان‌ها دارای اختلاف قابل توجه با میزان متوسط کشوری بوده و از این بین وضعیت استان‌های قم و لرستان با بیشترین میزان اختلاف بسیار نگران کننده است. همچنین کمترین میزان بروز موارد بستری در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و گلستان گزارش شده است.

وی افزود: میانگین موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در هفته چهارم مهرماه به میزان حدود ۲۳.۵ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت است که شاهد افزایش میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری به میزان حدود ۳ نفر در هر یک میلیون نفر جمعیت نسبت به هفته ماقبل هستیم. بیشترین میزان بروز موارد مرگ و میر در هفته چهارم مهر در استان‌های قم، مرکزی، ایلام، آذربایجان غربی، البرز و آدربایجان شرقی گزارش شده است. میران بروز در این استان‌ها با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میزان متوسط کشوری است و از این میان استان‌های قم، مرکزی و ایلام دارای بیشترین میران اختلاف با عدد میانگین مرگ و میر کشوری هستند. همچنین کمترین میزان بروز مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته چهارم مهرماه به ترتیب در استان‌های گلستان، گیلان و مازندران بوده است.

لاری ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۵۴ درصد است که بیشترین میزان صدور اخطار و معرفی به مراجع قضایی به علت سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته گذشته مربوط به نانوایی‌ها است. همچنین بیشترین میزان استفاده از ماسک در مدارس و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کمترین میزان استفاده در پاساژها گزارش شده است.

وی در خاتمه گفت: همکاری مردم با کادر درمان شرط اساسی موفقیت و شکست بیماری است. با رعایت جدی تر نکات بهداشتی و استفاده از ماسک امیدواریم شاهد توقف شیوع بیماری باشیم.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir