اعلام وضعیت کرونایی فوق‌ العاده در قزوین
استاندار قزوین گفت: از دیروز ۲۵ بهمن به مدت ۱۴ روز حالت فوق‌ العاده برای قزوین اعلام می‌کنیم و برگزاری مراسم عروسی و عزا ممنوع است و اجازه برگزاری هیچ تجمعی را نخواهیم داد

 وضعیت کرونایی فوق‌ العاده در قزوین اعلام شد

هدایت‌الله جمالی‌پور در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۲۵ بهمن ماه در استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به برگزاری مسابقات آفرود بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی در قزوین، تصریح کرد: برگزاری مسابقات آفرود خطا بود، مدیران نباید اجازه برگزاری مراسم را می‌دادند و برگزارکنندگان آن به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

وی افزود: افرادی که برای برگزاری این مراسم‌ها مجوز صادر می‌کنند باید همه جوانب را بررسی و در صورت تایید دانشگاه علوم پزشکی اجازه برگزاری بدهند آنها نیز دچار خطا شدند، با این حال دستگاه قضا با متخلفین این مسابقات برخورد می‌کنند و اجازه برگزاری برنامه‌های اینچنینی در سطح استان در ایام کرونا دیگر صادر نمی‌شود.

استاندار قزوین اظهار کرد: شرایط سختی بر مردم حاکم است با این حال اقدامات خوبی در حوزه مقابله با کرونا صورت گرفته است که قابل تقدیر است، کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته وضعیت بهتری دارد این در حالی است که ما تحریم هستیم و نمی‌توانیم دارو وارد کنیم.

وی یادآور شد: استان قزوین در معرض تردد ۱۱ استان قرار دارد در واقع قزوین در کانونی قرار دارد که افراد برای رفتن به استان‌های مختلف از آن عبور می‌کنند و گاهی نیز مردم در این استان توقف می‌کنند، ۳۰ درصد جمعیت قزوین متعلق به استان‌های دیگر است در واقع بیش از ۳۰ درصد جمعیت مهاجر هستند و همین امر شرایط را سخت‌تر می‌کند چون ما نمی‌توانیم تردد مردم را قطع کنیم.

جمالی‌پور افزود: از زحمات همه مدیران و رسانه‌ها در سطح استان تشکر می‌کنم، رسانه‌ها در آگاه‌سازی و همراه کردن مردم خوب عمل کردند اما باید توجه کنند نباید مردم را ناامید کنیم و انگشت اتهام را به سمت یکدیگر ببریم، در ویروس کرونا جهش یافته می‌گویند چرا اطلاع‌رسانی نشد و این مسائل زحمات را زیر سوال می‌برد.

وی تاکید کرد: در موضوع مشاهده کرونای انگلیسی بلافاصله شورای تامین تشکیل شده و هماهنگی لازم اتفاق افتاده است، منطقه قرنطینه شده و تست‌های سریع و pcr انجام شده و کوتاهی صورت نگرفته است؛ از طرفی این بیمار در قزوین نبوده و در شهر دیگر تشخیص داده است و در زمان مشخص شدن و اطلاع به استان همه اقدامات انجام شده است، با این صحبت‌ها نباید مردم را در تقابل با مسئولین قرار دهیم.

استاندار قزوین اظهار کرد: در حال حاضر شرایط استان نسبت به گذشته بهتر است و شاهد آمار کاهشی بودیم، در مواردی ما کوتاهی کردیم برای مثال اجازه تشییع جنازه دادیم اما بعد از آن افراد بیشتری در مراسم شرکت کردند و همین امر باعث افزایش آمار شد چرا که ما در برابر هر تجمعی که قرار می‌گیریم یک هفته بعد از آن آثارش را در سطح استان می‌بینیم.

وی تاکید کرد: ما باید بدانیم هر تجمعی آمار ما را افزایشی می‌کند و ایجاد اجتماع برابر است با گسترش آلودگی، این در حالی است که عده‌ای تعطیلی نماز جمعه را توطئه دشمن می‌دانند و همین صحبت‌ها آثار منفی برای کشور ایجاد می‌کند، ما دلبسته اسلام و انقلاب هستیم و مدیر نظام جمهوری اسلامی هستیم بنابراین نباید حرفی بزنید که وحدت‌شکن باشد چرا که ما تابع وزارت بهداشت هستیم.

جمالی‌پور خاطرنشان کرد: ما مخالف تعطیلی مشاغل هستیم و با حساسیت با این مسائل برخورد می‌کنیم، برگزاری عروسی شاد و خوب برای هر فردی مهم است اما باید شرایط را در نظر بگیرد ما صرفا برای حفظ سلامتی مردم این قوانین را تصویب می‌کنیم چرا که منشا اصلی انتقال ویروس تجمعات است بنابراین از برگزاری عروسی و عزا به صورت تجمع جلوگیری می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در هر شهرستانی، فرماندار مسئول است و هیچ برنامه‌ای را از سمت استانی مدیریت نمی‌کنیم، ما فقط مصوب می‌کنیم و مسئول اجرا، نظارت و مدیریت فرماندار است این امر در شهر قزوین نیز صدق می‌کند و مجوزها باید با بررسی فرمانداران و دادستان صادر شود و دانشگاه علوم پزشکی و استانداری صرفا باید نظارت کنند.

استاندار قزوین تصریح کرد: مسئول هر صنف اتحادیه آن صنف است، صنوفی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید تعطیل و صنوفی هم که رعایت می‌کنند باید تشویق شوند، از امروز به مدت ۱۴ روز حالت فوق‌العاده برای قزوین اعلام می‌کنیم و در جایی که فرماندار تشخیص دهد صنفی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند باید با نظر دادستان تعطیل شود، اصناف نیز نباید به فردی که پروتکل‌ها را رعایت نکرده و ماسک استفاده نمی‌کند خدمات ارائه دهند، اگر خدمات ارائه دهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی اظهار کرد: مردم خسته شدند، باتوجه به اینکه در آستانه جهش جدیدی قرار داریم و آمار استان هم در بحث بیماران بستری‌ روند افزایشی دارد نگرانی وجود دارد که به موج جدیدی گرفتار شویم در حالی که بخش درمان نیز خسته شدند.

جمالی‌پور بیان کرد: برگزاری مراسم تشییع و ترحیم در قزوین ممنوع است و فقط پنج نفر از خانواده متوفی می‌توانند حضور یابند، اجساد باید در زمان مشخص به خانواده تحویل داده شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید اول صبح این اتفاق بیفتد؛ مراسم تدفین به صورت مجازی برگزار شود و هرگونه برگزاری مراسم در این بخش در سطح استان ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه تجمعات ورزشی ممنوع است و مسابقات باید بدون حضور تماشاگر باشد و قبل از برگزاری مسابقه باید از همه افراد حاضر در مسابقه تست گرفته شود، کلوپ‌های بازی نیز اگر با آلودگی همراه است باید تعطیل شود همچنین باشگاه‌های ورزشی که بعد از ساعت هشت شب فعالیت می‌کنند باید بسته شوند.

استاندار قزوین بیان کرد: در پایان سال هم اصناف باید نظارت و کنترل جدی داشته باشند و در پاساژها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید مامور گذاشته شود و به افراد بدون ماسک اجازه ورود داده نشود؛ واحدهای صنفی هم که در آن افراد بدون ماسک حضور می‌یابند باید بسته شود.

وی خاطرنشان کرد: تالارها در صورت رعایت پروتکل‌ها مانعی برای فعالیت ندارند؛ اما در غیر این صورت به مدت دو هفته تا سه ماه تعطیل می‌شوند، دستگاه‌ها باید مصوباتی که ابلاغ می‌شود را اجرا کند اگر ایرادی وجود دارد آن را باید به ستاد اطلاع بدهند تا تغییرات لازم اجرا شود.

جمالی‌پور تاکید کرد: مردم نباید کرونا را شوخی بگیرند چرا که همه افراد در معرض کرونا قرار دارند، باید پروتکلها به صورت جدی رعایت شود زیرا فردی که مبتلا به کرونا است اگر ویروس را به کسی منتقل کند و فرد فوت کند این امر مانند قتل عمد است.

بازار از ساعت ۸:۳۰ تعطیل می‌شود

منوچهر حبیبی، جانشین ستاد مقابله با کرونای استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: شرایط استان به گونه‌ای است که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ویژه به مدت دو هفته را اعمال خواهیم کرد امیدوارم به شرایط با ثبات برسیم، تالارها، رستوران‌ها، آرامستان‌ها، سالن‌های ورزشی، بازار و دفاتر پیشخوان اهمیت ویژه‌ای دارند و فرمانداران باید با حساسیت نظارت لازم را داشته باشند.

وی افزود: تعطیلی بازار از ساعت ۸:۳۰ شب اعلام می‌شود تا در ساعت ۹:۰۰ شب تعطیلی کامل را در استان داشته باشیم و آژیر تعطیلی در شهر به صدا در بیاید، منع تردد شبانه از ساعت ۹ شب تا ۳ صبح باید با جدیت اجرا شود.

جانشین ستاد مقابله با کرونای استان قزوین در پایان گفت: نمایشگاه صنایع کوچک با توجه به شرایط موجود فعلا به تعویق می‌افتد و امکان برگزاری در بهمن ماه وجود ندارد و برگزاری در اسفند ماه نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد، دستورالعمل ساماندهی دستفروشان با توجه به پایان سال ابلاغ شده که باید در مکانی بدون سقف و خارج از شهر مدیریت شوند چرا که امکان جمع آوری کامل وجود ندارد.



 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir