۲ شهردار بازداشتی تهران آزاد شدند
شهرداران مناطق ۲ و ۸ آزاد شدند. برخی می‌گویند موضوعات مالی دلیل این بازداشت بوده است. هنوز مشخص نیست این افراد بعد آزادی دوباره به شهرداری بازمی‌گردند یا خیر.

شهرداران مناطق 2 و 8 شهرداری تهران دستگیر شدند


عصر روز 24 دی ماه خبر رسید که شهرداران مناطق 2 و 8 شهرداری تهران دستگیر شدند. بعد از بیش از 40 روز مهناز استقامتی شهردار منطقه 8 و رحمانی شهردار منطقه 2 با قرار وثیقه آزاد شدند.

عضو شورا: ما هم جزییات را نمی دانیم اما گفته می شود مسایل مالی بوده است

در مورد دلایل بازداشت این دو نفر خبری منتشر نشده است البته ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران به خبرنگار فارس در خصوص بازداشت این افراد گفت: ما هم جزییات را نمی دانیم اما گفته می شود مسایل مالی بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد که ما در شهرداری برخورد با فساد در دستور کار مان قرار داد.

شهرداران بازداشتی مناطق 2 و 8 به شهرداری باز می گردند؟

شهرداران بازداشتی آزاد شدند. گفته می شود که روند رسیدگی به پرونده آنها ادامه دارد.

یک منبع مطلع در این باره به خبرنگار فارس گفت: فعلا این دو نفر با قرار وثیقه آزاد شده اند اما پرونده در دست بررسی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افراد به شهرداری بازگشته و دوباره پست می گیرند؟ گفت: هنوز چیزی مشخص نیست و مدیران در حال بررسی هستند.

اعضای شورای شهر گله مند بودند که چرا در زمینه دلایل بازداشت توضیحاتی ارائه نشده است و باید شهرداری در این زمینه اطلاع رسانی می کرد.

جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور شهردار

محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: بر اساس قانون مهم‌ترین وظیفه شورای شهر در دو حوزه نظارت و مقرره گذاری و یا تسهیل مصوبات مجلس شورای اسلامی لوایح و طرح‌های شهر است.

وی با تأکید بر بحث نظارت بر عملکرد شهرداری افزود: در شورای شهر تهران، نظارت بر عملکرد شهرداری در اولویت کار ما قرارگرفته است و تلاش کردیم این حوزه را در کمیسیون تخصصی و در تمامی ابعاد در دستور کار داشته باشیم.

ئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در اولین ساعاتی که خبر بازداشت دو شهردار منطقه ۲ و ۸ منتشر شد، جلسه فوق‌العاده‌ای با حضور شهردار تهران برگزار کردیم تا آخرین خبرها و آخرین اطلاعات شهردار در اختیار این شورا قرار گیرد.

در روز اول بازداشت پیروز حناچی شهردار تهران به یک توییت بسنده کرد و گفت با فساد مقابله می شود.

واکنش شهردار تهران به ماجرای دستگیری ها در شهرداری

یک ماه بعدهم شهردار تهران در نشست خبری در جمع خبرنگاران درخصوص ادامه بازداشت در شهرداری گفت:نمی‌توانیم قسم بخوریم که دیگر دستگیری نداریم.

وی در مورد بازداشت افراد جدیدی در شهرداری به دلیل فساد گفت: شهرداری، سازمانی طویلی با 30 هزار میلیارد تومان بودجه است و نمی‌توانیم قسم بخوریم که دیگر دستگیری به دلیل فساد نباشد، البته ما خودمان در شناسایی فساد جلوتریم و اگر این قضیه رخ دهد برخورد خواهیم کرد.

در مورد بازداشت این افراد ما به راحتی نپذیرفتیم و گفتیم باید دلایل روشنی باشد

حناچی همچنین در خصوص بازداشت شهرداران دو منطقه گفت: در مورد بازداشت این افراد ما به راحتی نپذیرفتیم و گفتیم باید دلایل روشنی باشد که این قضیه مطرح شد و حتی ملاقات با دو فرد دستگیرشده همراه با محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران را پیگیری کردیم و آنچه مسلم است این بود که اگر دلایل قانع‌کننده باشد،‌چرا ما باید نسبت به این قضیه معترض باشیم.

مدیران باید همواره سریع، قاطع و بدون تبعیض با فساد برخورد کنند و همچنین سلامت اداری را افزایش دهند.

در موارد معدودی نیز با انحرافات و سوء جریاناتی در مجموعه عریض و طویل شهرداری پدید آمده است

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: جهت گیری فسادستیز شورای پنجم و شهردار منتخب آن از چه در شیوه اداره شهر و چه در انتصابات، امر پوشیده ای نیست، اما در موارد معدودی نیز با انحرافات و سوء جریاناتی در مجموعه عریض و طویل شهرداری پدید آمده است.

ویخ افزود: اخیرا اتهاماتی مالی علیه شهرداران مناطق ۲و ۸، در خصوص دوره فعالیت آنان در شهرداری منطقه ۲۱، به عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح شده است.

اتهامات مالی در رابطه با این دو مدیر در مرجع قضایی در حال رسیدگی

اعطا با بیان اینکه اتهامات مالی در رابطه با این دو مدیر در مرجع قضایی در حال رسیدگی و در مرحله تحقیقات است، عنوان کرد: طبیعتا با توجه به ادله و مدارکی که در جهت توجه اتهام وجود دارد و ادله و مدارکی که متهمین در دفاع از خود ارایه می‌کنند، مرجع قضایی اعلام رای خواهد کرد.

عضو شورای تهران با بیان اینکه مستمرا گفتگوها و جلساتی با شهردار تهران داشته‌ایم، گفت: رییس شورا و شهردار، از اولین ساعات طرح اتهامات، به صورت مسئولانه و مجدانه به موضوع ورود کرده اند و گفتگوهایی با دستگاه‌های نظارتی و قضایی در رابطه با این پرونده داشته‌اند.

وی تاکید کرد که شورای شهر در مقام قضاوت نیست و اظهارنظر نهایی در رابطه نتیجه این پرونده در صلاحیت مقام قضایی است.

همه مدیران شهرداری تا زمانی که در چارچوب سیاست‌های شورا و در سلامت عمل کنند، مورد حمایت هستند

اعطا درباره اینکه گفته می شود این دو شهردار مورد حمایت برخی اعضای شورای شهر بودند نیز اظهار داشت: همه مدیران شهرداری تا زمانی که در چارچوب سیاست‌های شورا و در سلامت عمل کنند، مورد حمایت همه اعضای شورا هستند.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه از هرگونه برخورد سریع، قاطع، و بدون تبعیض با فساد استقبال می‌کنیم، گفت: همواره باید سریع، قاطع و بدون تبعیض با فساد برخورد کرد تا هم اعتماد عمومی باز گردد و هم سلامت نظام اداری شهرداری افزایش یابد؛ چرا که اگر رسیدگی سریع و قاطع صورت نگیرد، برخورد با فساد کم اثر می شود و اثربخشی کافی در افزایش سلامت سازمان نخواهد داشت.

البته راغفر نامه ای به شورای شه ارسال ر و چند پرسش از شهردار تهران درخصوص شهرداران بازداشتی داشت.

چنانچه از موضوع خبر نداشتید عذر بدتر از گناه و دفاع غیرموجه است

در این نامه آمده است: چندی پیش از آنان به عنوان مدیران نمونه شهری تقدیر شده است چگونه و به چه شکل عملکرد آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و ارتقا یافتند و از ایشان تجلیل به عمل آمده اما تخلفات آنها نادیده گرفته شده از اقدامات خلاف قانون ایشان چشم‌پوشی شده جناب حناچی چنانچه شما و همکارانتان از وقوع تخلفات و جرایم مالی در حوزه مسئولیت اشخاص تصویب شده مطلع بودید بر اساس ماده ۱۳ قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و همچنین ماده ۶۰۶ قانوت مجازات اسلامی مکلف به ارائه گزارش فساد به مراجع قضایی بوده اید تا این گونه توسط مقامات قضایی مورد پیگیری واقع نشوند و آبروی شهرداری تهران که برآمده از آرای مردمی شهروندان است مورد خدشه قرار نگیرد.

چنانچه از موضوع خبر نداشتید عذر بدتر از گناه و دفاع غیرموجه است که دادستان و مقامات قضایی می‌تواند شما را مطابق ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی به جهت اهمال انجام وظایف قانونی از باب نظارت جدی بر مدیران خود که منتهی به تضعیف اموال شهر تهران شده مورد پیگرد قضایی قرار دهد.

بر اساس این گزارش ، شهرداران بازداشتی مناطق 2 و 8 بعد از بیش از 40 روز آزاد شدند البته تاکنون مدیران در این باره واکنشی نشان نداده و در باره علت بازداشت هم خبری اعلام نشده است. هنوز هم مشخص نیست این افراد بعد از آزادی به شهرداری باز می گردند یا خیر؟




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.ir