جزئیات خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از نهایی شدن قرارداد خرید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک V خبر داد.

زمان تحویل واکسن اسپوتنیک از خرداد


 کاظم جلالی، در خصوص زمان‌بندی ارسال ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک V به ایران، گفت: تحویل واکسن‌ها از خرداد ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و بر اساس برنامه زمان بندی مورد توافق طرفین، تا پایان پاییز تمامی ۶۰ میلیون دوز واکسن به ایران ارسال می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به پیشرفت روند تولید مشترک واکسن اسپوتنیک V در ایران از معرفی سومین شرکت ایرانی داوطلب تولید مشترک به طرف روس خبر داد و گفت: هر شرکت ایرانی که توان واکسن‌سازی و زیرساخت تولید این واکسن در داخل کشور را دارد می‌تواند درخواست خود را به ما ارائه دهد تا ما این شرکت را برای تولید مشترک به طرف روس معرفی کنیم.
 
سفیر کشورمان در روسیه همچنین در خصوص امکان خرید واکسن روسی از طریق بخش خصوصی به محدود بودن توان تولید روسیه اشاره و تصریح کرد: این تلقی وجود دارد که واکسن در روسیه تولید شده و از مجاری مختلف فروخته می‌شود و کسی نیست که آن را بخرد. اما حقیقت این است که در روسیه تنها یک مجرا برای فروش واکسن وجود دارد که صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم است و ما نیز با این صندوق ارتباط داریم و در حال انجام خرید دولتی هستیم.
 
جلالی با هشدار نسبت به احتمال سوءاستفاده برخی سوداگران از نیاز کشور به واکسن، گفت: در روز‌های اخیر تماس‌های زیادی از سوی بخش خصوصی و برخی مسئولینی که دلسوزانه دنبال خرید واکسن هستند با ما گرفته شده و می‌گویند برخی افراد ادعا‌هایی در خصوص امکان تأمین واکسن دارند. اما بررسی برخی ادعا‌ها از سوی سفارت نشان داد که متأسفانه این ادعا‌ها صحیح نیست. ما تاکید داریم که چنین ادعا‌هایی باید راستی‌آزمایی شود تا خدایی نکرده این اتفاق نیافتد که دوباره ارز نیمایی به یک عده سوداگر تحویل شود و این افراد نیز نتوانند کاری برای واردات واکسن انجام دهند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com