واکسن های ایرانی در مراحل نهایی تولید قرار دارند
رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: هرچند ما زیرساخت‌های فنی پیشرفته برای تولید واکسن کرونا را نداشتیم و به عبارتی در این زمینه نسبت به دنیا فاصله داشتیم اما با سرمایه‌گذاری و تلاش محققان کشور اکنون در مراحل نهایی تولید و کارآزمایی بالینی واکسن‌های ایرانی کرونا قرار داریم.

واکسیناسیون تنها اقدام برای مهار بحران کرونا است


دکتر مصطفی معین اظهار داشت: به احتمال فراوان از اواخر تابستان مراحل تولید واکسن کرونا به نتیجه می رسد و واکسن های ایرانی در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در ایران تاکنون چند مجموعه از جمله پاستور، رازی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت دفاع در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی واکسن کرونا قرار دارند و امیدواریم این کار با موفقیت به نتیجه برسد.

معین افزود: در دنیا چند نوع واکسن تولید شده و در دسترس مردم قرار گرفته است که مدرنا، فایزر، سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک از جمله آنها بوده که همه آنها قابل قبول و استاندارد هستند.

رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران، واکسیناسیون را تنها اقدام برای مهار بحران کرونا دانست و گفت: آن چیزی که این بحران را می تواند مهار و مدیریت کرده و از تلفات بیشتر جلوگیری کند، انجام واکسیناسیون عمومی است و این موضوع به لحاظ علمی هم ثابت شده است.

معین افزود: به همین دلیل دانشمندان برخی از کشورها مانند آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، هند و همچنین ایران برای ساخت واکسن کرونا فعال شدند و به موفقیت های خوبی هم دست یافته اند.

وی، کاهش بسیار قابل توجه مرگ و میر را از جمله ویژگی های این واکسن ها اعلام کرد و گفت: ممکن است این واکسن ها از عفونت مجدد ویروس کرونا ۱۰۰ درصد جلوگیری نکنند و افراد دوباره مبتلا شوند اما نوع ابتلای آنها خفیف یا متوسط خواهد بود. به عبارتی پای بیماران بسیار کمتر به بستری در بخش ها و به خصوص بخش مراقبت های ویژه کشیده می شود.

معین اعلام کرد: عوارضی که در مورد برخی از واکسن های خارجی بیان می شود، بسیار کم و نادر است. مصرف هر دارویی از آنتی بیوتیک گرفته تا واکسن، عوارضی به همراه دارد که طبیعی است اما این دلیل نمی شود که جامعه به واکسن اعتماد نکند و از تزریق آن طفره بروند.

توصیه سازمان بهداشت جهانی هم، تزریق واکسن کرونا است

وی ادامه داد: توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل و مهار کرونا، زدن واکسن کرونا در اسرع وقت است. به خصوص اقشاری از جامعه مانند کادر پزشکی و بیماران پرخطر مانند افراد مبتلا به سرطان، دیابت و نقص ایمنی باید این واکسن را زودتر دریافت کنند.

در مرحله بعدی، این واکسن به سالمندان و کسانی که به دلیل شغل خود با افراد زیادی در تماس هستند، باید تزریق شود.

معین بر لزوم رعایت اولویت های تزریق بر اساس سند ملی واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: اولویت های تزریق واکسن مشخص شده است و باید به طور دقیق و شفاف رعایت شود.

رییس انجمن آسم و آلرژی به کسانی که واکسن می زنند، توصیه کرد که همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند تا بتوان پاندمی کرونا را مهار کرد.




گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir