شرایط سخت در رویت هلال ماه شوال
به گفته یکی از اعضای ستاد استهلال استان تهران امشب چهارشنبه رصدگران اقدام به رصد هلال ماه برای تعیین روز عید فطر خواهند کرد، ولی به دلیل باریک بودن این جرم آسمانی و نامساعد بودن شرایط جوی، رؤیت ماه در کلیه پهنه آسمان ایران با سختی و با چشم مسلح امکان پذیر است.

دلیل چالش رصد ماه در سال جاری



 به اعتقاد رصدگران هلال ماه بررسی مختصات این جرم آسمانی در ۸ نقطه شاخص از پهنه سرزمینی ایران شامل شرقی‌ترین، غربی‌ترین، شمالی‌ترین، جنوبی‌ترین، نقطه مرزی در منتهی الیه شمال شرق ، نقطه مرزی در منتهی الیه جنوب شرق، نقطه مرزی در منتهی الیه شمال غرب و نقطه مرزی در منتهی الیه جنوب غرب نشان می‌دهد که هلال ماه شوال در شامگاه چهارشنبه ۲۹ رمضان در تمامی مناطق کشور صرفا با استفاده از ابزار رصدی چون "دوربین دوچشمی" و "تلسکوپ" قابل رؤیت خواهد بود.

آنها اعتقاد دارند که تحت هیچ شرایطی امکان مشاهده‌ بدون ابزار رصدی وجود نخواهد داشت. بر این اساس در صورتی که رصدگران امشب قادر به رؤیت هلال ماه با چشم غیر مسلح نشوند، در نهایت در این زمینه مقام معظم رهبری تصمیم گیری خواهند کرد که آیا ماه رمضان ادامه دارد یا خیر.

علی ابراهیمی سراجی، رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا، رؤیت پذیری هلال ماه شوال ۱۴۴۲ را مرتبط با تعیین زمان مقارنه ماه و خورشید دانست و گفت: بر اساس محاسبات لحظه مقارنه ماه و خورشید می‌توانیم مشخص کنیم که ماه چه زمانی وارد آسمان شامگاهی می شود.

وی ادامه داد: لحظه مقارنه برای رؤیت هلال ماه شوال ۱۴۴۲ در ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری رخ داده است و بر این اساس باید اولین شامگاهی که پس از لحظه مقارنه فرا می‌رسد، اقدام به رؤیت هلال ماه کنیم.

ابراهیمی، خاطر نشان کرد: بر این اساس شامگاه امشب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت هلال ماه از آنجایی که در اوج مداری خود قرار دارد و از زمین دور است، با سرعت کندی از خورشید فاصله گرفته است و این امر باعث ‌شده که رؤیت هلال در شامگاه امشب چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت در ایران در شرایط مساعدی قرار نداشته باشد و تنها با چشم مسلح امکان پذیر باشد.

عضو ستاد استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه هلال ماه شوال ۱۴۴۲ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده در پهنه آسمان ایران نیست، یادآور شد: تنها ۶۶ صدم درصد از این هلال روشن است و ابعاد هلال به اندازه‌ای باریک است که با چشم دیده نمی‌شود.

به گفته این رصدگر ماه، این هلال ۶.۵ درجه از افق ارتفاع دارد و تنها ۴۰ دقیقه بعد از غروب خورشید در آسمان امشب ۲۲ اردیبهشت ماه در آسمان حضور خواهد داشت.

ابراهیمی تاکید کرد: هلال ماه امشب تنها با دوربین‌های دو چشمی قوی و تلسکوپ قابل رؤیت است.

وی اضافه کرد: اولین نقاطی که می‌توانند هلال ماه را در شامگاه امشب با چشم غیر مسلح مشاهده کنند، مناطقی از غرب آفریقا است، ولی در جنوب آفریقا و نیمه غربی آسیا و بخش‌هایی از مرکز اروپا می‌توانند هلال ماه را با چشم مسلح رصد کنند.

به گفته وی در غرب آفریقا و مناطق زیادی از قاره آمریکا می‌توانند هلال شوال ۱۴۴۲ را با چشم مسلح مشاهده کنند.

ابراهیمی، در خصوص عدم رؤیت هلال ماه در شامگاه امشب و اعلام عید فطر در روز پنج‌شنبه، توضیح داد: رؤیت هلال ماه بستگی زیادی به شرایط جوی دارد. طبق نقشه‌های پیش بینی آب و هوایی، مناطق مرکزی ایران و در بیشتر نقاط کشور شرایط پایداری از نظر آب و هوایی نخواهند داشت، بنابراین این مساله کار رصد رصدگران برای دیدن هلال امشب را دشوار می‌کند و ممکن است افراد کمی شرایط مساعدی برای رؤیت این جرم آسمانی داشته باشند.

عضو ستاد استهلال استان تهران اضافه کرد: باریک بودن هلال باعث شده که شرایط جوی، ابرناکی و کم بودن غبار در افق به رصدگران کمک کند تا آنها بتوانند آن را رصد کنند. ولی شرایط حاکم در جو به علت بارش های بهاری شرایط را سختتر کرده است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که اگر هلال ماه دیده نشود، آیا فردا عید فطر نخواهد بود، گفت: در این شرایط باید منتظر باشیم که رصدگران هلال ماه چه اقداماتی را می‌توانند اجرایی کنند و در نهایت در این زمینه مقام معظم رهبری تصمیم گیری خواهند کرد که آیا ماه رمضان ادامه دارد یا خیر.

به گفته وی، شرایط رصد هلال ماه شوال همواره در ۲۹ ماه قمری بررسی می شود که ۲۸ رمضان در شامگاه ۲۱ اردیبهشت واقع شده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com