جدل بر سر مجوز واکسن ایرانیِ کرونا ادامه دارد
در حالی که وزیر بهداشت دیروز از صدور مجوز مصرف عمومی واکسن ایرانی کرونای برکت خبر داد، سخنگوی سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای هیچ یک از واکسن‌های تولید داخل صادر نشده است

سازمان غذا و دارو: هیچ مجوزی صادر نشد

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به آخرین اخبار از واردات واکسن کرونا بیان کرد: واردات واکسن خارجی کماکان بر اساس وعده‌های شرکت‌های تولیدکننده‌ پیش می‌رود، البته ما وقفه‌ای هم در ایفای تعهدات تولیدکنندگان خارجی بر اساس جداول پیش‌بینی‌شده شاهدیم.

وی ادامه داد: البته همزمان هم دو واکسن تولید داخل در کمیسیون مربوطه در سازمان غذا و دارو در دست بررسی است که با تشکیل اطلاعات مطالعات کارآزمایی بالینی و ارائه گزارش گروه‌های ناظر، در روزها و هفته‌های آتی سازمان غذا و دارو در زمینه صدور مجوز مصرف استراتژیک تصمیم‌گیری خواهد کرد.

جهانپور در رابطه با همکاری شرکت‌های خصوصی افزود: تا الان بیش از ۳۸ مجوز و موافقت اولیه برای واردات از طریق شرکت‌های خصوصی صادر شده است، ولی تا آنجا که من اطلاع دارم اکثر این موارد به جایی نرسیده است.

وی ادامه داد: اگر هم موردی باشد، به نظر می‌آید یک الی دو مورد است، اما در کل تا امروز چیزی به عنوان ورود واکسن از بخش خصوصی نداشتیم و امیدوارم طی روزها و هفته‌های آتی همان موارد محدود واکسن هم وارد شود.

جهانپور در پاسخ به اینکه قرار است واکسن از چه کشورهایی وارد شود، گفت: تولیدکننده‌های واکسن در دنیا مشخص است و فعلا واکسنی که برای ما می‌آید از مسیر کووکس است که واکسن تولید کره جنوبی یا ایتالیا را تحویل ما می‌دهد، روسیه و چین هم طرف‌های خارجی هستند که تا امروز تامین‌کننده واکسن ما بودند.

هنوز مجوز مصرف اضطراری برای واکسن‌های تولید داخل صادر نشده

وی در رابطه با تولیدات داخل واکسن کرونا بیان کرد: هنوز مجوز مصرف اضطراری برای هیچ کدام از واکسن‌های تولید داخل صادر نشده، اگرچه تولید آنها با پذیرش ریسک توسط تولیدکننده آغاز شده، اما هنوز مجوز مصرف و توزیع صادر نشده و به محض اینکه اطلاعات در سازمان غذا و دارو تکمیل شود و کمیسیون مربوطه مجوز مصرف دهد، طبیعتا آنها هم به چرخه واکسیناسیون عمومی وارد می‌شوند، ولی تا امروز چیزی به عنوان واکسیناسیون عمومی با تولید داخل نداشتیم.

تجویز واکسن داخل به عنوان دوز دوم در دستور کار نیست

جهانپور افزود: چیزی که تا الان تزریق شده، تزریق داوطلبانه‌ در کارآزمایی‌های بالینی بوده و موضوعی هم به عنوان تجویز واکسن داخل به عنوان دوز دوم برای واکسن‌ کرونا در دستور کار نیست و تمام تلاش بر این است تا دوز دوم هر واکسن از همان واکسنی باشد که در دوز اول تزریق شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت بزرگ‌ترین مشتری واکسن است و از واردات واکسن توسط هر فردی استقبال می‌کند، البته آن هم واکسن اصیل با منشا مشخص که مجوز مصرف داشته باشد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: توجه کنید وزارت بهداشت واردکننده‌ مستقیم واکسن نیست و تا امروز هم دستگاه‌های دیپلماسی با همکاری بانک مرکزی و حمایت وزارت بهداشت در تلاش برای تهیه واکسن بودند، مضاف بر اینکه مطابق مصوبه‌ پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی کرونا، واردات واکسن به نوعی برعهده قرارگاه واکسن است.



گرداوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir