ارمنستان، هدف اول واکسن ایرانیان شد !
طی چند هــفته گذشته موج سفر به کشورهای همسایه برای تزریق واکسن افزایش پیدا کرده و تزریق رایگان واکسن برای گردشگران در ارمنستان، سفر زمینی به شهر جلفا را رونق بخشیده است.

تقاضا برای تور ارمنستان زیاد شد



متقاضیان با هزینه‌ای کمتر به نوردوز می‌روند تا در مراکز مستقر در شهرهای مرزی واکسینه شوند. آن‌طور که احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری از افزایش تقاضای سفر زمینی به ارمنستان خبر می‌دهد. ایروان دو میلیون دوز واکسن برای توریست‌ها کنار گذاشته است و این سرویس را نیز مجانی ارائه می‌کند تا جانی به صنعت گردشگری ببخشد. شهروندان تا کنون عموما با هواپیما و با تور به ارمنستان می‌رفتند اما با ادامه کمبود واکسن در داخل کشور و بلاتکلیفی‌های موجود، اکثرا از طریق زمینی خود را به ارمنستان می‌رسانند.

برای مسافران، هزینه اتوبوس دربستی و بازگشت فوری بعد از واکسن، کاملا به صرفه است. رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل گفته که «در روزهای اخیر با وجود کاهش اساسی سفر زمینی به مقاصد خارجی، تقاضا برای خرید بلیت اتوبوس به سمت مرزهای ارمنستان افزایش یافته است. متقاضیان واکسن باید پس از رسیدن به مرز، وسیله خود را عوض کنند و سوار اتوبوس‌های داخلی ارمنستان شوند.» عامری در ادامه می‌افزاید: «در حال حاضر اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند از این رو افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.»

اعلام آمادگی کشورها برای واکسینه کردن کشورها

یک منبع آگاه نیز گفته که «کرایه اتوبوس‌های دربستی از تهران تا شهر مرزی نوردوز بین ۸ تا ۱۰میلیون تومان است. چنانچه اتوبوس‌ها حدنصاب ۱۷ مسافر را رعایت کنند، مبلغ پرداختی هر یک سرنشینان می‌تواند ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان باشد. حداقل قیمت تورهای هوایی به مقصد ارمنستان پنج میلیون و تور اتوبوسی سه میلیون تومان اعلام شده است. با جایگزینی سفرهای دربستی اتوبوسی و واکسیناسیون لب مرز، این هزینه ۷۰درصد کمتر خواهد بود.» امارات و روسیه نیز اعلام کرده‌اند که گردشگران را واکسینه می‌کنند، اما حداقل هزینه تور واکسن به امارات شش میلیون تومان است و روسیه نیز گردشگران را مجانی واکسینه نمی‌کند. متقاضیان ایرانی به دلیل هزینه پرواز، فرسایش صدور ویزا و مخارج اقامت، سفر مقرون به صرفه به ارمنستان را ترجیح می‌دهند. تورهای واکسیناسیون در حالی در کشور رواج یافته‌اند که مقامات مسئول، هرگونه اقدام و تبلیغ در این زمینه را غیرقانونی خوانده‌اند.

یکی از آژانس‌های مسافرتی در تبلیغات خود، با معرفی کشورهای دیگری چون امارات، روسیه، مالدیو یا صربستان که گردشگران را واکسینه می‌کنند، بدیهی‌ترین گزینه برای ایرانی‌ها را ارمنستان دانسته است: «باتوجه به محدودیت‌های موجود، ارمنستان بهترین گزینه برای واکسن کرونا است زیرا علاوه بر اینکه هزینه رفت و آمد نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است و از طرفی امکان سفر زمینی نیز وجود دارد، واکسن کووید-۱۹ به صورت رایگان انجام می‌گیرد و همچنین شما حداقل ۱۰دقیقه زمان می‌برد تا واکسینه شوید.» سفرهای موسوم به «تور سلامت» هر هزینه‌ای داشته باشند‌، از واکسن ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی در بازار سیاه یا واکسن‌های تولید داخل به صرفه‌تر و مطمئن‌ترند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir