جهانپور: آمار 7 برابری مرگ و میر کرونا دروغ است
جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو و مدیرروابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تعداد فوتی‌های ۷ برابری دروغ بزرگ است

تعداد فوتی‌های ۷ برابری دروغ بزرگ است

همانطور که حتما خودتان هم شنیده اید در گزارشی مطرح شده که آمار فوتی های واقعی کرونا، ۷ برابر آماری است که از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود. این موضوع چقدر درست است؟

این یک دروغ بزرگ است. در ۱۸ ماه از شیوع کرونا، ما ۶۰۰ هزار مرگ غیرکرونایی و ۱۰۰ هزار مرگ کرونایی داشتیم. اگر تعداد فوتی های کرونا ۷ برابر بیشتر باشد، باید در این مدت یک میلیون و ۳۰۰ هزار فوتی کرونا در کشور رخ داده باشد، اینها کجا خاکسپاری شده اند؟ جامعه ما اکنون در وضعیتی است که به سرعت خبر منفی را جذب می کند. مشکل اینجاست که هر کسی در کشور درباره کرونا اظهارنظر می کند و دیگران هم از این اظهارنظرها تحلیل های غیرکارشناسی ارائه می کنند. ما هیچ اصراری به مخفی کردن آمارهای ابتلا و مرگ کرونا نداریم.

اینکه با اطمینان بگوییم فردی بر اثر کرونا فوت کرده اما جزو موارد مثبت نبوده را رد نمی کنم اما آمار چندان بالایی ندارد. شاخص آمار فوتی ها را ما تعریف نکردیم و براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، آمارها براساس بیمار فوت شده تست مثبت کووید-۱۹ اعلام می شود. ما که نمی توانیم براساس سی تی اسکن مثبت، اظهارات اطرافیان و تشخیص بالینی شاخص تعریف کنیم.

اما با این همه اصلا ادعا نمی کنیم که این آمار نهایی جمعیت فوت شده ناشی از کروناست و البته چندبرابر بودن مرگ ومیرها را هم به هیچ وجه تأیید نمی کنیم. تا بهمن ماه هم که قرار است واکسیناسیون در کشور تکمیل شود، روزانه ده ها نفر فوت خواهند کرد و این بسیار دردناک است اما درنظر بگیرید که حتی با وجود اعلام ۸۰تا ۸۴درصد ممانعت از مرگ با واکسیناسیون باز هم احتمال مرگ وجود خواهد داشت.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: همشهری