چرایی منع ورود واکسن فایزر به ایران
رئیسی گفت: کمیته علمی توصیه کرد که باتوجه به اینکه زمان واردات واکسن فایزر هم مشخص نیست و نمی‌توانیم مادران باردار را بیشتر از این بدون واکسن منتظر بگذاریم، با واکسن سینوفارم مادران باردار را واکسینه کنیم، خوشبختانه کمبود واکسن به هیچ عنوان نداریم.

سینوفارم برای 3 تا 18 سال گواهی تزریق دارد

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا،باردار، اظهار کرد: واردات واکسن فایزر اما و اگرهای زیادی داشت چراکه نظر ما همواره بر این بود خروجی و اصالت واکسن از کشورهای آمریکا و انگلستان نباشد و به همین دلیل به دنبال بستن قرارداد با کشورهای دیگر برای واردات واکسن فایزر بودیم.

او افزود: در ابتدا قرار بود میزان زیادی واکسن فایزر تحویل ایران شود اما میزان آن کم شد و به 2 میلیون و 400 دز رسید که مجدد بعد از آن میزان واکسن از طرف مقابل کم شد و به 2 میلیون رسید اما در نهایت هنگام عقد قرارداد مشکلاتی ایجاد شد.

رئیسی با اشاره به اینکه قرار بود واکسن فایزر فقط برای مادران باردار وارد شود، ادامه داد: کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، بررسی و اعلام کرد که باتوجه به اینکه واکسن فایزر منحای 60 و منحای 80 است توزیع آن در روستاها مشکلاتی دارد و به عنوان نمونه نمی‌ارزید 10 دز واکسن را برای زنان باردار به یک روستاها ببریم و تزریق کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا با بیان اینکه از طرف دیگر نتایج واکسن سینوفارم خوب بوده است، گفت: کمیته علمی توصیه کرد که باتوجه به اینکه زمان واردات واکسن فایزر هم مشخص نیست و نمی توانیم مادران باردار را بیشتر از این بدون واکسن منتظر بگذاریم، با واکسن سینوفارم مادران باردار را واکسینه کنیم، خوشبختانه کمبود واکسن به هیچ عنوان نداریم.

او درباره واکسیناسیون دانش آموزان، گفت: برای واکسینه کردن گروه سنی زیر 18 سال، سینوفارم در دنیا مورد تائید قرار گرفته و برای 3 تا 18 سال گواهی تزریق دارد همچنین واکسن پاستور نیز این گواهی را دارد چراکه در کوبا نتایج خوبی از آن حاصل شده به همین دلیل هردو واکسن برای دانش آموزان 12 تا 18 سال مناسب است البته این دو واکسن به هیچ عنوان تک دز نیست و هر دو واکسن سینوفارم و پاستوکووک دو دز است.

رئیسی با تاکید بر اینکه برای واکسیناسیون گروه سنی زیر 12 سال هنوز کمیته علمی تصمیم نهایی نگرفته است، اضافه کرد: احتمالا کمیته علمی تصمیم گیرد که فقط به دانش آموزان 6 تا 12 سالی که دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت نوع یک، بیماری مزمن تنفسی، بیماری خونی و ... هستند واکسن تزریق شود و دانش آموزانی که چاق هستند و رنج سنی آنها 6 تا 12 سال است نیز شامل گروه‌های دریافت واکسن باشند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه برخورد با معلمانی که واکسن نمی‌زنند، تصریح کرد: معلمانی که یک دز واکسن را دریافت کردند و دز دوم را نمی‌خواهند بزنند باید با هزینه خودشان هر هفته تست PCR منفی ارائه دهند و معلمانی که کلا واکسن نزده‌اند، باید هر دو روز یکبار تست PCR منفی را با هزینه خودشان همراه داشته باشند تا اجازه ورود به کلاس داشته باشند.

او درباره تامین داروی درمان قارچ سیاه در کشور، گفت: درحال حاضر برای آمفوتریسین بی، که داروی درمان قارچ سیاه است مشکلی نداریم، به اندازه کافی در کشور دارو داریم و در تمام بیمارستانهای دولتی این دارو وجود دارد.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com