سیر کاهش فوتی های کرونا با واکسیناسیون
عضو کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه تعداد مرگ‌ومیر را بعد از واکسیناسیون در یک سیر کاهشی مشاهده می‌کنیم، گفت: البته همواره باید مسائل پیشگیری را هم در کنار واکسن قرار دهیم. تجارب نشان می‌دهد که با عدم رعایت مسائل بهداشتی، بعد از واکسیناسیون، تاثیر واکسن بسیار کاهش می‌یابد.

لزوم هوشمندسازی محدودیت‌ها با حمایت‌ اقتصادی



وی با اشاره به وضعیت کرونا در کشور، گفت: در حال حاضر مقداری بیماری هم از نظر ابتلا و هم از نظر مرگ و میر فروکش کرده است. نباید مردم را ترساند، اما ترغیب به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم باید همواره ادامه دهیم.

وی افزود: البته شاید وارد پیک ششم شویم که البته امیدوارم روند کاهشی با توجه به تمام اصولی که باید رعایت شود و با عدم تجمعات، رستوران‌ رفتن و... و. ادامه داشته باشد. باید توجه کرد که ویروس‌ها، اعم از ویروس کرونا و... علاقه بسیار زیادی به تجمع و دورهم بودن دارند و با انجام تجمعات و عدم رعایت اصول بهداشتی،  گردش ویروس بالاتر رفته و در نتیجه منجر به جهش‌های بیشتری می‌شود. بنابراین از یک سو ملاحظات بهداشتی جامعه و از سوی دیگر واکسیناسیون، قطعا به ما کمک می‌کند. کمااینکه تعداد مرگ‌ومیر را بعد از واکسیناسیون در یک سیر کاهشی مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به موضوع بازگشایی مدارس، گفت: موضوع پاندمی کرونا و بازگشایی‌های بعد از آن برای تمام دنیا نو است. البته مدل‌سازی‌های متفاوتی در زمینه بازگرداندن کودکان به مدارس انجام شده است، اما آیا این مدل‌سازی‌ها در شرایط کشور ما بومی‌سازی شده است؟. در پاسخ باید گفت که این مدل‌ها از سوی مسئولان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش و... در حال بومی‌سازی است و امید داریم که بتوان از این مدل‌ها استفاده کرد، اما معمولا مدل‌ها موفق نیستند. معمولا رعایت اصول اولیه بهداشتی و بالا بردن پوشش واکسیناسیون است که می‌تواند به ما کمک بسیاری کند.

مختاری ادامه داد: بحث هوشمندسازی محدودیت‌ها هم در حال مطالعه است. البته هوشمندسازی محدودیت‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه ما انجام شده است. البته باید توجه کرد که هوشمندسازی باید همراه با پوشش اقتصادی افرادی که دچار این محدودیت‌ها می‌شوند، به ویژه افرادی که درآمد پایین‌تری دارند، همراه باشد. اگر این محدودیت‌ها را بدون حمایت اقتصادی اعمال کنید، افراد آن‌ها را دور می‌زنند؛ چراکه مجبورند دور بزنند. در حالی که اگر از نظر اقتصادی حمایت شده و با بسته‌های تشویقی مواجه شوند، مطمئن باشید که مردم بسیار هوشمند و فهیم هستند و این رعایت را حتی بهتر از کشورهای دیگر و بدون توسل به تکنولوژی‌های بسیار پیشرفته، ‌ انجام می‌دهند. حال زمانیکه مردم را حمایت نکنیم، مشخص است که وقتی معاش روزمره‌شان مورد هجمه قرار می‌گیرد، سعی می‌کنند، محدودیت‌ها را دور بزنند.

وی، گفت: من همواره این موضوع را اعلام کردم که هیچ اقدامی بهتر از کنترل و پیشگیری از بیماری نیست. مردم فکر نکنند که اگر واکسیناسیونی انجام شده، دیگر نباید موارد بهداشتی را رعایت کنند. افراد فکر می‌کنند که اگر واکسن تزریق کردند، می‌توانند ماسک را کنار بگذارند. در حالی که اصلا چنین موضوعی درست نیست.

وی گفت: ما همواره باید مسائل پیشگیری را هم در کنار واکسن قرار دهیم. تجارب نشان می‌دهد که با عدم رعایت مسائل بهداشتی، بعد از واکسیناسیون، ‌ تاثیر واکسن بسیار کاهش می‌یابد. در سال گذشته ما به ۸۵ تا ۹۰ درصد رعایت مسائل بهداشتی رسیدیم و بیماری حتی بدون واکسن خوب کنترل شد. البته در آن زمان نوع ویروس، دلتا نبود و قدرت سرایت بیماری کمتر بود، اما با این حال در آوریل ۲۰۲۰ جزو کشورهای موفق در کنترل کرونا بودیم، اما متاسفانه تغییر رویه دادیم و اکنون میزان رعایت‌هایمان تقریبا در حدود ۴۰ درصد است که باید روی این مساله تجدیدنظر شود و مردم رعایت کنند تا وارد پیک ششم نشویم. در این صورت به احتمال قوی اگر هم وارد پیک ششم شویم، صدمه پیک ششم، کمتر خواهد بود.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir