جزئیات تردد مسافر در مرزهای زمینی
طبق اعلام مسئولان گمرک ایران، طی هفته‌های اخیر تقریبا تمامی مرز‌های زمینی برای ورود و خروج مسافر از کشور بازگشایی و فعال شده و مسافران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان تردد دارند.

کاهش پذیرش کالا از سوی روسیه


از اسفند ۱۳۹۸ و با شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی در مرزها در حوزه تجاری و مسافری اعمال شد، ولی به تدریج در اوایل سال ۱۳۹۹ محدودیت تجاری و مبادلات کالا برطرف و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عمدتا به صورت ترانشیپمنت تجارت از سرگرفته شده بود ولی تا همین مدتی پیش تردد مسافر از مرزها و حتی ورود به ایران حتی به صورت زمینی ممنوع بود مگر در شرایط خاص و با مجوزهای خاص صورت می‌گرفت.

اما طی یکی - دو هفته گذشته شرایط تغییر کرده و با رفع محدودیت‌ها ورود مسافر از مرزهای زمینی و حتی خروج آن از سر گرفته شده است.

اعلام لطیفی - سخنگوی گمرک ایران-نشان می‌دهد که در حال حاضر مرز ترکیه به طور کامل باز است و مسافران می‌توانند از طریق زمینی وارد یا خارج شوند. همچنین مرز افغانستان، پاکستان، ارمنستان و همچنین مرز کشورهای حاشیه خلیج فارس با مشکلی در حد تردد مسافر مواجه نیست، البته داشتن تست پی سی آر و کارت واکسیناسیون برای ورود در اکثر این کشورها اجباری است.

طبق این گزارش، در مرز عراق همچنان محدودیت‌ها وجود دارد و  ورود به بخش عربی این کشور صرفا به صورت  هوایی مجاز است، در مسیر زمینی مسافران برای ورود فقط می توانند  به بخش اقلیم کردستان عراق تردد کنند اما باید مجوز لازم را دریافت کنند.

همچنین در مرز ترکمنستان ولی محدودیت‌ها پابرجا و ورود و خروج مسافر همچنان صورت نمی‌گیرد.

این در حالی است که تردد مسافر در مرزها از طریق هوایی نیز از مدت ها پیش با مشکلی مواجه نبوده و درجریان است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران، در حال حاضر تردد کالا با مشکلی مواجه نیست اما طی روزهای اخیر پذیرش کالا از سمت روسیه که عمدتا تره‌بار است با کاهش مواجه شده است.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir