تجمع معلمان را « در مقابل نظام » تلقی نکنید
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش درباره تجمعات فرهنگیان عنوان کرد: معلمان خواسته صنفی دارند و این را تجمعی که معلم در مقابل نظام است تلقی نکنید، معلمان وقتی مشاهده کردند به حرف‌هایشان توجهی نمی‌شود، این اتفاق افتاده است بنابراین باید سازمانی ایجاد کنیم تا حرف و اعتراض معلم را بشنویم، امشب جلسه‌ای با معلمان داریم تا حرف‌های آنها را بشنویم.

برای نحوه برگزاری«امتحانات» تابع نظر ستاد کروناییم


وی ادامه داد: هر جا رسانه به کمک ارزش‌ها یا ضد‌ارزش‌ها آمد آن جامعه ارزشمند یا بی‌ارزش می‌شود، رفتارهای سنجیده و عالمانه رسانه‌ها را با نظام تعلیم و تربیت شاهد هستیم و انتظار داریم صرفنظر از سلایق و گرایش‌ها به نظام تعلیم و تربیت توجه کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای گفتمان‌سازی در سند تحول بنیادین باید رسانه وارد عمل شود البته  که امروزه هر فرد هم می‌تواند رسانه باشد. همچنین بستر فعالیت رسانه‌ها برای استقرار سند تحول بنیادین باید فراهم شود و از ظرفیت آنها استفاده شود.

نوری با اشاره به اینکه از رسانه نباید توقع فرمایشی داشته باشیم و باید  درخواست واقعی باشد، گفت: رسانه هرجا ضعفی را دید باید مشفقانه آن را منتقل کند و ما هم راهکار دهیم و در جامعه منتشر کنیم،  تفاوت نظام تعلیم و تربیت با سایر دستگاه‌ها همین مورد است.


مطالبه‌گری از رسانه‌ها برای اجرای سند تحول


وی اظهار کرد: به استناد سند تحول بنیادین از رسانه‌ها مطالبه‌گر هستیم که تا کجا این سند اجرا نشده است، گفتمان سند تحول باید چنان ترویج شود که حکومت و مؤسسات غیردولتی به دنبال اجرای این سند باشند اما متأسفانه این گفتمان‌سازی شکل نگرفته است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انجام تحقیقی در سال 1388 درباره سهم آموزش و پرورش در تولید ملی، گفت: از دهه  90‌ میلادی این ارزش با GDP و ارزش افزوده در نظر گرفته می‌شود.

نوری درباره جلسه‌ای که اخیرا با شورای اشتغال برگزار شد، اظهار کرد: اگر سواد کارآفرینی و اشتغال‌ دانش‌آموزان را توسعه دهیم فارغ‌التحصیلانی که تمایلی به گرفتن شغل ندارند، نخواهیم داشت، این روند نشان می‌دهد اگر ساحت‌های شش‌گانه سند تحول را مستقل کنیم و به اهداف ساحت‌ها برسیم، کارآفرینی دغدغه دانش‌آموز می‌شود.

وی اضافه  کرد: اگر هنرستان‌ها در انتخاب رشته خوب عمل کنند، 85 درصد فارغ التحصیلان آنها به جز آنهایی که ادامه تحصیل آکادمیک دارند در رشته‌های خوب  جذب بازار کار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بخشی از این راه توسط مسئولان قبلی طی شده است،  اظهار کرد: البته این مسیر با سرعت بالایی نبوده است و یابد آن را به طور جدی دنبال کنیم.

نوری درباره برنامه‌هایی که ارائه کرده است، متذکر شد: در بعد حاکمیتی چالش‌ها عدم توجه به امر حاکمیتی است و این به معنای حذف مدارس غیردولتی نیست یعنی بتوانیم برای دانش‌آموزان مناطق مرزی معلم ثابت داشته باشیم تا عدالت آموزشی تکمیل شود یا 600 هزار دانش‌آموز خارج از کشور را جذب کنیم و برای آنها مطالبی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مجوز استخدام 300 هزار نفر را گرفتیم برای مناطق مرزی و عشایری که مدتهاست به دلیل عدم استقرار عدالت توزیعی وضعیت مناسب ندارند. به همین دلیل در بودجه امسال سرانه این قسمت را جدی دیده‌ایم، مهمترین کاری که باید انجام دهیم توانمندسازی معلمان است البته نه با روش‌های فعلی بلکه بتوانند مدرسه را به مرحله‌ای بالاتر سوق دهند و به سمت کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی بروند.


رتبه‌بندی مصوب مجلس تغییرات بسیاری داشت


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در لایحه رتبه‌بندی معلمان ارائه شده از سوی دولت آمده است، معلمان در رتبه‌های 1 تا 5 قرار بگیرند که این بسیار خشک بود، متذکر شد: آنچه مجلس مصوب کرد این بود که رتبه‌های 1 تا 5 به مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم تغییر یافت و همین یک گام مثبت برای شروع کار است.

نوری با تاکید بر اینکه هم‌اکنون مدرسه‌محوری یک شعار است، گفت: برخی افراد مدارس غیردولتی را وقف می‌کنند، بیشتر افرادی که مدارس غیردولتی دارند این روحیه را دارند که به سمت مدارس غیرانتفاعی حرکت کنند و توصیه بنده این است که در حوزه مدارس غیردولتی به سمت مدارس غیرانتفاعی و حرکت‌های جهادی گام برداریم.

وی ادامه داد: جلسات زیادی گذاشته ایم و یکی از تحرکات استفاده از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها است و بیش‌از 10 جلسه با خیران داشتم که هنرستان می‌سازند و خودشان اداره می‌کنند. این حرکت‌ها را باید به سمت مناطق لازم‌التوجه ببریم مثلا برای بازماندگان از تحصیل به صورت جهادی فعالیت کنند، نهضت سوادآموزی باید به شکل حرکت جهادی باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: از همین هفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی منصوب خواهد شد و برای انتصابات تعدادی از استان‌ها کارها را انجام دادیم و معاونت‌ها انجام شده است که در حال استعلام است و این هفته حداقل 4 نفر از مراکز و معاونت‌ها معرفی خواهند شد. قبول دارم که تاخیر شده است.


یک ساعت آموزش حضوری برای دانش‌آموز فایده ندارد


نوری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم، درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان با آموزش مجازی و گلایه خانواده‌ها از بازگشایی صوری مدارس، گفت: در دوران کرونا آنچه وجود داشت آموزش ترکیبی نبود و هم‌اکنون که به سمت بازگشایی مدارس رفته‌ایم، حضور دانش‌آموز یک روز در هفته و به میزان یک ساعت عملا فایده‌ای برای او ندارد.

وی افزود: روش آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری نیست و باید در شاد رصد کنند که آموزش مجازی چقدر اثر داشته است که فعلا رصد کردن را نداریم.


واکنش درباره تجمعات معلمان


وی درباره تجمعات فرهنگیان عنوان کرد: معلمان خواسته صنفی دارند و این را تجمعی که معلم در مقابل نظام است تلقی نکنید، معلمان وقتی مشاهده کردند به حرف‌هایشان توجهی نمی‌شود، این اتفاق افتاده است بنابراین باید سازمانی ایجاد کنیم تا حرف و اعتراض معلم را بشنویم، امشب جلسه‌ای با معلمان داریم تا حرف‌های آنها را بشنویم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی که امروزه سازمان مردم نهاد هستند نقش‌شان تسهیل‌گری دولت و معلمان است و اگر تشکل‌ها این کار را انجام ندهند، کارایی خود را از دست داده‌اند.

نوری درباره رفاه فرهنگیان و موضوع بیمه و درمان اظهار کرد: دو گروه در داخل و خارج وزارتخانه برای این موضوعات در نظر گرفتم و لازم است رسانه‌ها به ما کمک کنند تا شرکت‌های بیمه‌ای نگاه متفاوتی به آموزش و پرورش داشته باشند و هزینه‌هایی مانند دندانپزشکی را هم به جمع خدمات اضافه کنیم.

وی با اشاره به فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: از نظر هر شاخصی بانک سرمایه را نگاه می‌کنیم نسبت به سایر بانک‌ها جزو رده‌های آخر است، در هیئت امنای صندوق از متخصصان بانکداری استفاده می‌کنیم و صندوق را با نیرو‌های نوین بانکداری، شرکتی و نیروهای سرآمد و سلامت پیش خواهیم برد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مطالبات معلمان باید پرداخت شود، گفت: پاداش پایان خدمت بازنشستگان پرداخت شده و اگر موردی هست باید آن را اطلاع رسانی کنند.





گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir