خطر حمله گرگ‌ ها به مناطق مسکونی
مدیرکل محیط زیست استان اردبیل گفت: به دلیل وقوع سرما و نایاب شدن غذا، حیات وحش به روستاها و شهرهای مختلف نزدیک شدند

به دلیل وقوع سرما و نایاب شدن غذا، حیات وحش به روستاها و شهرهای مختلف نزدیک شدند

سعید شهند اظهار کرد: از چند شهر و روستای استان گزارش‌های مکرری از حضور حیات وحش و حیوانات وحشی گزارش شده که به محض اطلاع محیط‌بانان در محل مورد نظر حاضر شده و نسبت به حمایت از حیات وحش اقدام کردند.

وی تصریح کرد: هموطنان در صورت مشاهده گرگ، روباه و سایر حیوانات می‌توانند از طریق سامانه ۱۵۴۰ در این روزهای سرد و یخبندان گزارش خود را به محیط زیست ارائه کنند تا همکاران ما برای مدیریت این موضوع در صحنه حاضر شده و شرایط حمایت از حیات وحش را فراهم کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل به ممنوع بودن شکار و صید در این ایام اشاره کرد و گفت: برای حفاظت از تنوع زیستی و همچنین احتمال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شکار و صید در استان ممنوع است و ما انتظار داریم هموطنان شرایط زیست سالم حیوانات را مورد توجه قرار دهند.

شهند افزود: با بارش سنگین برف در مناطق مختلف استان، زندگی حیات وحش به مخاطره افتاده و همکاران ما سعی می‌کنند تا با تأمین علوفه به صورت دستی، دانه‌پاشی و همچنین تأمین تغذیه برای حیات وحش به تداوم زندگی آنها کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حوالی شهرها و روستاها در روزهای گذشته هموطنان مشاهداتی را از این حیات وحش داشته‌اند که ما سعی می‌کنیم در قالب اکیپ‌های سیار مراقبت‌های لازم را انجام داده و اجازه وارد آمدن خسارت از سوی حیات وحش را به شهروندان و روستاییان ندهیم.

شهند استان اردبیل را دارای تنوع زیستی اعم از طبیعی و انسانی قلمداد کرد و ادامه داد: ما در صیانت از این سرمایه‌های ارزشمند سعی می‌کنیم تا به وظیفه نظارتی خود عمل کرده و جلوی تهدیدهای احتمالی در تخریب محیط زیست را بگیریم.

وی اهمیت حفاظت محیط زیست را به عنوان یک وظیفه همگانی یادآور شد و اضافه کرد: آموزش مسائل زیست محیطی و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مهم است و تلاش بر این است تا سازمان محیط زیست به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین در این بخش اقدامات مؤثری را انجام دهد.

شهند تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی را از اهداف سازمان محیط زیست اعلام کرد و گفت: ۳ موضوع در این اصل مورد توجه قرار گرفته که جلوگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست، توجه به صیانت همگانی از مؤلفه‌های زیست محیطی سالم و تقویت حیات اجتماعی و رو به رشد در کنار توسعه متوازن و پایدار است که قطعاً تلاش بر تحقق اهداف شایسته در این حوزه‌هاست.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: