کوچک ترین علامت سرماخوردگی را «اُمیکرون» بدانید
معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران ضمن تشریح وضعیت بیماری در پایتخت، گفت: با توجه به سرایت‌پذیری بالای سویه اُمیکرون ویروس کرونا و مدت قرنطینه کوتاه‌تر آن، زمان کافی برای اخذ تست PCR وجود ندارد؛ بنابراین اگر پاسخ رپید تست یک فرد، دو بار متوالی در یک ۲۴ ساعت منفی شود، می‌توان گفت که کرونا ندارد و این کار در دوره پیک می‌تواند جایگزین PCR شود.

رپیدتست‌ها جایگزین PCR می‌شوند



دکتر علیرضا اولیایی درباره میزان واکسیناسیون کرونا در استان تهران،‌ گفت: حدود ۹۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دز اول و ۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال دز دوم و ۲۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دز سوم واکسن را تزریق کردند. به تازگی نیز تزریق واکسن‌های سینوفارم و پاستوکووک به گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال مصوب شده است و ممکن است در آینده به تدریج از ۵ سال به بالا تزریق دو دز واکسن مجاز اعلام شود. از آنجایی که تزریق واکسن به گروه ۹ تا ۱۲ سال به تازگی آغاز شده است فعلا آماری در این باره نداریم.

او با تاکید بر لزوم تکمیل فرایند واکسیناسیون،‌ اظهار کرد: از مردم می‌خواهیم به فاصله ۴ ماه از تزریق دز دوم اقدام به تزریق دز سوم کنند. اکنون آمار ابتلا امیکرون در کسانی که دز سوم را تزریق کردند، بسیار پایین است؛ زیرا ایمنی بالای ۸۰ درصد دارند.

وی درباره روند اجرایی فاز ششم طرح شهید سلیمانی نیز بیان کرد: در قالب این طرح کارهای بسیار زیادی در کشور در حال اجرا است. طرح شهید سلیمانی در ابعاد وسیعی فعال است که یکی از مهم‌ترین ابعاد آن موضوع واکسیناسیون است که چندین هزار نیروی بسیجی و غیر بسیجی داوطلب به کمک ما آمدند. در بخش‌ پروتکل‌های نظارتی هم به دقت اقدامات در حال انجام است اما چون در دوره‌ای اوضاع کرونا خوب و کاهشی بود، رعایت پروتکل‌ها کاهش یافت و به زیر ۵۰ درصد رسید.

وی افزود: در بخش سوم طرح، کمک‌های حمایتی حائز اهمیت است که کارهای زیادی در فاز پنجم انجام شد و اگر به اوج پیک ششم برسیم مجددا کمک‌ها با لاک‌داون‌ها و محدودسازی مشاغل آغاز می‌شود. در زمینه ردیابی و رهگیری بیماران نیز، اخذ تست‌های رپید و PCR اهمیت دارد که با ظرفیت بالایی در حال انجام است و می‌توان گفت که ۲۰ درصد PCR و ۱۱ درصد رپید تست‌ها در کشور مثبت می‌شوند و آمار تهران هم مشابه با متوسط کشوری است.

او ادامه داد: هرچه به سمت شدت پیک کرونا پیش رویم ردیابی و رهگیری اثر خود را از دست داده و غیرممکن می‌شود به همین دلیل وقتی امیکرون با شدت سرایت بالا تعداد افراد زیادی را مبتلا می‌کند دیگر رهگیری فایده‌ چندانی ندارد و حتی تست‌های PCR هم خیلی قابل انجام نیست؛ زیرا مقدور نیست مثلا نیم میلیون نفر این تست را بدهند. به همین دلیل کشورهای دیگر هم به سمت اخذ رپید تست‌ها رفته‌اند تا افراد مشکوک به بیماری این تست را انجام دهند. اگر پاسخ رپید تست شخصی دو بار متوالی در یک ۲۴ ساعت منفی شود می‌توان گفت که کرونا ندارد و این کار در دوره پیک می‌تواند جایگزین PCR شود.

اولیایی منش‌ بیان کرد: در مورد امیکرون می‌گوییم ۵ روز بعد از ابتلا و قرنطینه افراد می‌توانند به زندگی عادی بازگردند و با توجه به حجم بالای ابتلاها تست PCR دیگر ارزش خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به وضعیت تهران از نظر تبادلات استانی با سایر استان‌ها، تصریح کرد: سرعت سرایت امیکرون به شدت بالا است و با اینکه درگیری ریه بالایی ایجاد نمی‌کند اما همین وضعیت موجود هم برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند، خطرناک است. البته باز هم باید به شدت مراقبت‌ها را افزایش دهیم تا تعداد افراد کمتری مبتلا شوند زیرا اگر تعداد موارد ابتلا افزایش یابد ممکن است ظرفیت درمانی کشور پاسخگوی افزایش تعداد نباشد.

وی تاکید کرد: دیگر می‌گوییم کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی را هم امیکرون در نظر بگیرید و منتظر درگیری ریه و سی‌تی اسکن نباشید؛ چون این عارضه به ندرت در مبتلایان رخ می‌دهد و بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی گلو و نای را درگیر می‌کند. یکی از علائم شایع ابتلا به امیکرون تغییر تن صدا یا خشونت در صدا است و مانند نوع دلتا از بین رفتن حس بویایی رخ نمی‌دهد. البته هنوز هم ممکن است تعداد اندک و محدودی به سویه دلتا مبتلا شوند.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir