روند افزایشی امیکرون در کودکان
رئیس مرکز طبی کودکان تهران با اعلام افزایش آمار مراجعه کودکان به دلیل کرونا و هشدار نسبت به این موضوع، در عین حال بر لزوم نماینده‌ای از بیمارستان کودکان در جلسات کمیته‌های تصمیم گیری پیرامون سلامت کودکان تاکید کرد.

۴ علامت غالب بیماری در این سنین



دکتر رضا شروین بدو ، با اشاره به اینکه همچنان در پیک بروز کووید۱۹ در کودکان هستیم، گفت: تعداد مراجعه کنندگان بالا است. در این بین هرچند که عمده افراد درمان سرپایی می‌گیرند اما تعداد موارد بستری هم قابل توجه است؛ تاجایی که دو بخش و دو ICU را به کووید۱۹ اختصاص دادیم. به طور کلی روزانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مراجعه سرپایی داریم و حدود ۱۰ تا ۱۵ بستری جدید داریم. همچنین میزان موارد بستری ۲ برابر پیک قبلی شده است.

وی افزود: اکنون حدود ۷۰ کودک بیمار بستری داریم که ۲۰ نفر آنها در بخش ICU بستری هستند. علائم غالب در کودکان تب، سرفه، خروسک و در برخی علائم گوارشی است. در کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند کرونا شدیدتر بروز پیدا می‌کند اما عمده کودکان با درمان سرپایی مرخص می‌شوند و درصد کمی منجر به بستری می‌شود.
 
این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان، تاکید کرد: در مرکز ما از نوزاد تا گروه سنی نوجوانان مراجعه و بستری داریم ولی بیشترین تعداد مراجعه کنندگان بین سنین ۲ تا ۴ سال است.

وی درباره پروتکل‌های درمانی کرونا در کودکان، اظهار کرد: در اکثر موارد درمان حمایتی انجام می‌شود و تزریق رمدسیویر در موارد نادر صورت می‌گیرد. طول دوره بهبودی کودکان نیز وابسته به شرایط مختلف از جمله وجود بیماری زمینه‌ای پیش از ابتلا به کرونا است.
 
او با اشاره به اینکه مرکز طبی کودکان، بیمارستان مرجع است، بیان کرد: همین امر سبب می‌شود که هم به کودکان مبتلا به کرونا و هم به کودکان مبتلا به سایر بیماری‌ها خدمت رسانی کنیم و باید همزمان دو موضوع را مدیریت کنیم. فعلا در مورد موارد بستری دچار کمبود تخت نشدیم اما همین که دو ICU خود را به کووید۱۹ اختصاص دادیم نشان می‌دهد خیلی از کارهایی که به صورت الکتیو در مرکز انجام می‌دادیم محدود شده است و این در شرایطی است که پیش از کرونا هم ضریب اشغال تخت در بیمارستان ما بالای ۹۰ درصد بوده است. امیدوارم در مدیریت شرایط دچار مشکل نشویم.

شروین بدو، تاکید کرد: توصیه می‌کنم در کمیته‌های تصمیم گیری پیرامون سلامت کودکان با حضور کارشناسان بهداشتی و کارشناسان مدارس، نماینده‌ای از بیمارستان کودکان هم در جلسات حضور داشته باشد که به گونه‌ای‌ تصمیم‌گیری شود که هم فعالیت آموزشی مدارس محدود نشود و هم اقدام ناگهانی سبب ادامه دار شدن پیک نشود. بهترین اقدام برگزاری جلسات کارشناسی شده است.

او در خاتمه، گفت: پیش‌بینی شرایط روزهای آتی سخت است اما، با تکمیل واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی امیدوارم دچار مشکل جدی‌تری نشویم و ظرف دو هفته آتی فروکش موارد بستری کودکان را داشته باشیم. البته اکنون در حال تجهیز ICU سوم هستیم که در صورتی که مجبور شدیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم اما این موضوع به قیمت محدود کردن سایر خدمات مرکز طبی کودکان است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir