حتی این داروهای ساده هم نایاب شدند !
نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به وضعیت کمبودهای دارویی در کشور، گفت: علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبودهایی در سایر اقلام دارویی هم داریم و حتی برخی داروهای خیلی ساده نیز به ویژه در حوزه کودکان در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

کمبود ۳ شربت‌ سرماخوردگی برای کودکان



دکتر سیدعلی فاطمی درباره وضعیت کمبودهای دارویی در کشور، گفت: در حال حاضر عمدتا در داروهایی که به صورت شربت هستند و عمدتا برای مصرف کودکانند، کمبود داریم که اصلا هم وارد نشده است. در حال حاضر در زمینه شربت سرماخوردگی کمبود داریم. کمبود شربت دیفن‌هیدرامین هم وجود دارد. برای تب بچه‌ها نه شربت استامینوفن و نه بروفن به اندازه کافی پیدا نمی‌شود. شیاف استامینوفن برای کودکانی که خیلی کوچک هستند و باید استامینوفن را به صورت شیافت استفاده کنند، نیز در داروخانه‌ها جزو اقلام خیلی کمیاب به حساب می‌آیند یا برای سرفه کودکان هم داروها کمبود دارند.

وی افزود: بنابراین علاوه بر کمبودی که در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد، کمبودهایی در سایر اقلام هم داریم و حتی داروهای خیلی ساده مانند قطره نمکی شست‌وشوی بینی نیز که برای کودکان استفاده می‌شد هم در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

فاطمی افزود: این در حالی است که در داروخانه‌های ما وفور شربت‌های تقویتی و نیروزا و انواع قرص‌ها و کپسول‌های مکمل وجود دارد که ضروری نیستند، اما از آنجایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است، همه دارند آن‌ها را تولید می‌کنند. ای کاش برنامه‌ریزی و مدیریت درستی وجود داشت که اجازه نمی‌داد بحران کمبود دارو در کشور ایجاد شود.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir