دلیل حادثه تلخ در ایستگاه شهید بهشتی
روز سه‌شنبه در پله‌برقی ایستگاه متروی شهیدبهشتی حادثه‌ای رخ داد که منجر به سقوط ۱۸نفر و مجروح شدن آنها شد، اما پس از این حادثه شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر روغن‌کاری نکردن پله‌های برقی مطرح و در ادامه عدم‌نگهداری درست از این پله‌ها دلیل اصلی این حادثه دانسته شد. اما پشت پرده این ماجرا چه بود؟

توضیحات مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در مورد حادثه مترو

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ضمن عذرخواهی بابت حادثه رخ‌داده در متروی شهیدبهشتی گفت: «مسافرانی که از خط ۳ به خط یک مترو وارد شدند در پله برقی روبه‌بالا دچار این سانحه شدند. متأسفانه ۱۸نفر دچار مصدومیت شدند که ۱۱نفر به‌صورت سرپایی درمان شده و ۷نفر به بیمارستان انتقال یافتند. از ۷ مسافر مصدومی که به بیمارستان منتقل شدند تا روز بعد تنها یک نفر از بیمارستان ترخیص نشده بود.»

ظاهرا نفر آخر مردی سالمند است که در همان روز حادثه از بیمارستان مرخص شده بود، اما با پیگیری شرکت بهره‌برداری برای معاینه‌های تکمیلی به مرکز درمانی دیگری منتقل شد تا از سلامتی او اطمینان حاصل شود.

هرگاه در شبکه متروی تهران حادثه‌ای رخ دهد، جلسه کمیسیون سوانح تشکیل می‌شود تا ابعاد و دلایل حادثه بررسی شود. این جلسه با حضور مدیران ارشد مترو برگزار می‌شود تا از وقوع حوادث مشابه پیشگیری شود. نشست روز چهارشنبه نیز با همین هدف صورت گرفت و در آن مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه سال گذشته تمام پله‌های برقی‌ مترو در یک حرکت جهادی بعد از ۲ تا ۳سال روغن‌کاری شده‌اند، گفت: «سال گذشته شاهد این بودیم که روغن‌های پله‌های ‌برقی ۳سال است که تعویض نشده، اما با توجه به اینکه این مسئله ممکن بود عمر مفید، راندمان و کیفیت این پله‌ها را پایین بیاورد، در همان موقع یک گام بزرگ برداشته شد و این اقدام را برای تمام پله‌های ‌برقی‌ مترو انجام دادیم.»

درستی افزود: «براساس بررسی‌های اولیه در کمیسیون سوانح، دلیل حادثه ساعت ۱۷:۱۲ روز سه‌شنبه ایستگاه متروی شهیدبهشتی نقص فنی در اتصالات گیربکس پله برقی بوده، اما موارد دیگر نیز در دست بررسی است.»

موضوع دیگری که در جریان حادثه پله‌برقی ایستگاه متروی شهید بهشتی مطرح شد، آمار پله‌های خراب در همان روز بود. در روز سه‌شنبه تعداد پله‌های ‌‌برقی‌ خراب شبکه مترو «صفر» اعلام شده بود؛ درحالی‌که هم در این‌روز و هم در روز‌های دیگر، مسافران در ایستگاه‌های مترو پله‌های برقی‌‌ای را می‌بینند که از حرکت افتاده‌اند.

شبکه متروی تهران ۱۱۸۹واحد پله برقی دارد که هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند و پله‌‌های برقی‌ ایستگاه‌هایی که پرتردد هستند، دائما در معرض فرسودگی قرار دارند. تیم‌های تعمیرات نیز به محض اعلام خرابی برای راه‌اندازی پله‌های ‌برقی‌ مراجعه می‌کنند. اگر پله‌برقی برای روز بعد آماده استفاده باشد در آمار از کار‌افتاده‌ها قرار نمی‌گیرد، اما اگر با گذشت ۲۴ساعت پله‌برقی همچنان غیرقابل استفاده باشد در فهرست پله‌های خراب آورده می‌شود. از طرف دیگر اگر یک پله برقی دچار اختلال یا بی‌نظمی در حرکت مداوم شود، مسئولان ایستگاه آن را خاموش می‌کنند تا از حادثه احتمالی جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو دراین‌باره به همشهری گفت: «طبق آمار، چهارشنبه ۳پله‌برقی در ایستگاه‌های نبرد در خط ۴، تجریش و شهید بهشتی در خط یک از مدار سرویس‌دهی خارج هستند. پله‌برقی ایستگاه تجریش در حال تعمیر اساسی است و پنجشنبه به مدار بهره‌برداری بازمی‌گردد.»

درستی افزود: «گاهی اوقات پله‌برقی به یکباره خراب می‌شود؛ برای مثال در ایستگاه ارم سبز و انقلاب ۲پله‌برقی روز چهارشنبه خراب شدند که تا عصر روشن شدند و این در آمار پله‌های خراب ما ثبت نمی‌شود؛ چراکه در کمتر از ۲۴ ساعت به سرویس بازگشته‌اند.»

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان قطعه برای تعمیر پله‌های برقی‌ تأمین کرده‌ایم، گفت: «تقریباً از نیمه دوم سال گذشته توجه ویژه‌ای به پله‌های برقی داشتیم و تلاش می‌کنیم درصد خرابی‌ها را پایین بیاوریم، اما باید توجه داشت که پله برقی مانند هر دستگاهی خراب می‌شود و با این حال تلاش ما این است که هیچ پله‌ای را خاموش نگذاریم.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: همشهری