تصمیم جدیدی که شهرداری تهران برای «کودکان کار» گرفت!
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در حاشیه دویست و‌سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه ۱۷ درصد از مساحت شهر تهران بافت ناپایدار است، اظهار کرد: بافت فرسوده با بافتی جایگزین می‌شود که با چارچوب‌های درست ساخته شود که ایمنی، آسایش و رفاه را به‌دنبال خواهد داشت

شهردار تهران از برچیده‌شدن بستر کودکان کار در پایتخت خبر داد

وی به نامه‌نگاری‌های شهرداری با ارتش اشاره کرد و افزود: انتظار داریم فارغ از سلایق آنچه را در شهرداری انجام می‌شود علمی دنبال کنیم، در دوشان‌تپه ده‌ها سال فرود هواپیما به‌دلیل وجود ساختمان‌های پیرامون انجام نشده است و این مجموعه از حیّز انتفاع خارج شده است.

شهردار تهران ادامه داد: ستاد فرماندهی‌کل قوا و دستگا‌ه‌های مربوطه به این موضوع اذعان دارند که ساخت شهری، شرایط باند دوشان‌تپه را متفاوت کرده است.

وی گفت: ما به‌عنوان مدیریت شهری به‌دنبال زمینه ارتقاء خدمات هستیم و در کمیسیون ماده ۵ توجه به حفظ باند داشتیم و هیچ تغییری در آن نخواهد شد، این فضا بسیار گسترده است و ما فقط برای یک بخش آن تصمیم گرفتیم و آنچه ثابت است حفظ باند است.

زاکانی در ارتباط با تصویب طرح جامع ترافیک در شورای اسلامی شهر تهران گفت: این طرح روال خاص خود را دارد و توسط شهرداری تنظیم و تأیید می‌شود و به شورای ترافیک استان می‌شود و در نهایت در شورای‌عالی به تصویب می‌رسد، این قاعده کار در تمام کشور است و با طرح تفصیلی و تنظیم حدود شهری متفاوت است، در طرح جامع ترافیک هیچ الزامی دیده نشده است و همه موارد مشخص است.

وی افزود: در برنامه چهارم الزامی درجهت ارجاع این طرح به شورا ایجاد شده است و ما نیز رسماً این طرح را به شورا ارجاع دادیم و ۵ مرتبه در کمیسیون مربوطه مراتب آن طی شد و آنچه رئیس شورا بر آن تأکید داشته است، عمل کرده‌ایم و همه این موارد بر اساس مرّ قانون بوده است.

وی گفت: طرح اشاره‌شده را مهرماه امسال به کمیسیون تخصصی شورا ارسال کردیم و آنچه را قانون می‌گوید، اجرا کردیم و اقدامات ما کاملاً منطبق با قانون است.

شهردار تهران در ادامه در خصوص نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی تصریح کرد: در این خصوص اختلاف‌نظر وجود دارد و این اختلاف‌نظر ناظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز می‌گیرند و بر اساس قانون باید از شهرداری مجوز دریافت کنند که محل سوءاستفاده شده است و بنده موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم و قرار است استدلال کنیم که مجوز‌ها مبنی بر حمل‌ونقل عمومی است و باید شهرداری در این خصوص تصمیم بگیرد.

زاکانی در ادامه به موضوع زباله‌گردی اشاره کرد و افزود: در حوزه پسماند نیز اختلاف‌نظر وجود دارد و منجر به استثمار کودکان و پیدایش کولی‌کتفی‌ها شده است که ما در کمیته مربوطه عضو شدیم تا امور این دو حوزه را پیگیری کنیم.

وی در ارتباط با وضعیت رفت‌وروب و نظارت در پایتخت گفت: در گذشته ۱۵۴ قرارداد پسماند داشتیم و در آن تعارض وجود داشت یک قرارداد مربوط به زباله‌تر یک قرارداد مربوط به زباله خشک و دیگر بخش‌ها و سایر موارد هر کدام یک قرارداد مجزا داشتند که این باعث سوءاستفاده شده بود و در همین خصوص کار بسیار خوبی در سازمان مدیریت پسماند پیگیری و دنبال شد و قرارداد‌ها را تجمیع کردند و قرار بر این است که شرکت‌های مشارکتی شکل بگیرند و در نهایت ۱۵۴ قرارداد به ۱۴ قرارداد تبدیل شد و در ۱۰ منطقه عملیاتی شده است و مابقی نیز در آینده عملیاتی خواهد شد و به این شکل تعارض را در سطح شهر شاهد نباشیم.

شهردار تهران در خصوص مافیای زباله گفت: اقلام جمع‌آوری‌شده از سوی مافیا مورد بررسی قرار گرفت و قرار است مسیری را در راستای ایجاد خدمت ایجاد کنیم.

زاکانی در ارتباط با استثمار کودکان در سطح شهر تهران گفت: برخی از افراد که در محلات ضایعات را جمع‌آوری و خریداری می‌کردند کار غیرقانونی انجام می‌دادند و طی بررسی‌ها مشخص شده است که این افراد مجوز را تحت عنوان چیز دیگری اخذ کردند و قرار شد جلوی مراکزی که منشأ سوءاستفاده و استثمار کودکان با بهای اندک شده است گرفته شود که به‌زودی بستر آن برچیده خواهد کرد و این صورت‌های زشت از گذشته در پایتخت وجود داشته است و آن را دنبال کردیم که دیگر شاهد حضور کودکان کار در تهران نباشیم.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com