وزير بهداشت گفت: بحث شربت ترياك صرفاً يك مسئله درمانی نيست و بايد جنبه‌های اجتماعی آن هم در نظر گرفته شود اين تصور اشتباهی است كه روزی شربت ترياك در داروخانه‌ها عرضه خواهد شد.

  به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، كامران باقری‌لنكرانی امروز در حاشیه همایش معاونان دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت و در جمع خبرنگاران‌ افزود: شربت تریاك با متادون متفاوت است، متادون به عنوان یك درمان جایگزین برای معتادان خاصیتی دارد كه تمایل به مصرف مواد مخدر را كم می‌كند و كسی كه متادون مصرف می‌كند دیگر دنبال مواد مخدر نمی‌رود اما شربت تریاك این طور نیست.
وی ادامه داد: فعلاً با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر پروژه تحقیقاتی شربت تریاك در حال انجام است و ما منتظر نتایج این تحقیق هستیم، برداشت ما این است كه شربت تریاك نمی‌تواند یك راه حل كلی برای اعتیاد باشد و باید برای گروه‌های خاص، در شرایط خاص و با اعمال محدودیت‌های قانونی توزیع شود، اینكه خیال كنیم، شربت تریاك را می‌توان در داروخانه‌ها توزیع كرد و هر كس می‌تواند استفاده كند، تصور اشتباهی است و ما قطعاً با آن مخالفیم.
وی درباره نرخ بالای اعمال جراحی بینی در ایران گفت: البته در این‌باره برخی كشورهای آمریكای لاتین مشكل‌دار‌تر از ما هستند‌ اما در كشور ما نیز متأسفانه میزان این اعمال جراحی كه با تقاضای كاذب و تقاضای غیر‌معقول مواجه است بیش از حد است و ما در این زمینه اطلاع‌رسانی خوبی نداشته‌ایم.
وی افزود: مردم باید بدانند كه عمل جراحی زیبایی بینی به حال عوارضی دارد كه گاهی خطرناك و حتی در مواردی مرگ فرد را در پی دارد، مرگی كه جزء عوارض طبیعی چنین اعمال جراحی است و الزاماً به علت قصور پزشك نیست.
وی گفت:‌ اختلاف‌نظر گروه‌های پزشكی برای انجام عمل زیبایی بینی هم به علت تقاضای بالا و سودآوری این كار است كه ناشی از ضعف ما در اطلاع‌رسانی درباره مخاطرات چنین ‌عمل‌هایی است.
وزیر بهداشت همچنین درباره گردشگری سلامت توضیح داد: در گردشگری سلامت ما باید جهش بزرگی را انجام دهیم، این كار با ساز و كار فعلی كه یك نفر برای خود یك مسئولیت حاشیه‌ای داشته باشد، جواب نمی‌دهد، ما تلاش می‌كنیم برای این كار مسئولیت مستقلی را در وزارت بهداشت تعریف كنیم و ساز و كار جدیدی طراحی كنیم تا پاسخگوی مدیریت این كار باشد.
وی گفت: البته در سطح كلان‌تر صادرات برخی خدمات فنی در عالم پزشكی نیز نوعی توریسم درمانی ‌معكوس محسوب می‌شود، كه در این زمینه نیز فعالیت‌هایی انجام می‌شود‌ اما در مجموع به دنبال ساختار مناسب‌تری برای توسعه گردشگری سلامت در كشور هستیم.
وی در زمینه فعالیت‌های معاونت جدید دانشجویی وزارت بهداشت نیز توضیح داد:‌ حدود 110 هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشكی در حال تحصیلند و چون ما در این دانشگاه‌ها از مقطع دیپلم برای دكترای حرفه‌ای هم دانشجو می‌گیریم، طول دوره تحصیل در این دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های دیگر بیش‌تر است.
باقری‌لنكرانی گفت: بودجه دانشجویی وزارت بهداشت 36 درصد افزایش یافته است، البته بخش عمده این اعتبار صرف حقوق پرسنل می‌شود‌ اما در زمینه خدمات دانشجویی نیز شاهد ارتقای كمی و كیفی خدمات و تخصصی‌تر شدن امور هستیم كه با استقلال معاونت دانشجویی از سال گذشته این امور با جدیت بیش‌تری پیگیری می‌شود.
وی افزود: صندوق رفاه دانشگاه‌های علوم پزشكی نیز نسبت به دانشگاه‌های دولتی دیگر تسهیلات رفاهی بیش‌تری در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد و متوسط تسهیلات و وام‌های علوم پزشكی از سایر دانشجویان 30 تا 40 درصد بیش‌تر است.
وی همچنین به پژوهشی كه از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های علوم پزشكی انجام داده است اشاره كرد و گفت: نتایج این تحقیق نشان داد كه 87 درصد دانشجویان علوم پزشكی همیشه نماز می‌خوانند، 70 درصد این دانشجویان به طور مرتب روزه می‌گیرند و دو سوم دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی اهل صدقه و نذر هستند.
وی گفت: نتایج این تحقیق نشان داد كه 90 درصد این دانشجویان مخالف آمریكا هستند و این كشور را یك كشور استكباری و دشمن ایران می‌دانند و به این موضوع اعتقاد راسخ دارند، این تحقیق بر خلاف تحقیقی است كه چند سال پیش انجام شده بود و نشان می‌داد كه تمایل دانشجویان ایرانی نسبت به آمریكا بیش از كشورهای منطقه خاورمیانه است.
وی خطاب به مسئولان امور دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشكی گفت: برنامه‌ریزی‌های شما نباید فقط برای طیف خاصی از دانشگاه باشد، و در یك دانشگاه با یك هزار و 700 دانشجو مثلاً‌ 150 نفر باشند كه در تمام اردوها و خدمات دانشجویی شركت كنند و بقیه از این خدمات محروم باشند.
وی گفت: من با هر تصمیمی كه جلوی نوآوری و خلاقیت دانشجویان را بگیرند مخالفم ولی به شدت از محدودیت‌هایی كه برای دانشجویان مصوب كرده‌ایم دفاع می‌كنم، ما با اردوهای مختلط دانشجویی مخالفیم و هر جا باشد با برگزار كنندگان آن شدیداً برخورد می‌كنیم. همچنین اجازه فعالیت تشكل‌های غیرقانونی را در دانشگاه‌ها نمی‌دهیم اما غیر از این مواد باشد، دانشجویان فضای خلاقیت و نوآوری داشته باشند.
وی افزود: دانشحویان كمبود منابع و محدودیت‌های قانونی را می‌پذیرند اما دو چیز را نمی‌پذیرند یكی تبعیض و دیگری پیچاندن آن‌ها هنگامی كه باید یك خدمت را به عنوان حق قانونی دانشجویی بگیرند، بنابراین نباید دانشجویان را برای آنچه قانوناً باید دریافت كنند، معطل كنیم.