بن بست در ژنو
رسانه های غربی گزارش داده اند، مذاکرات صلحی که بدون حضور ایران در ژنو، حول محور بحران سوریه برگزار شد به بن بست رسیده است.
گزارش های رسانه های غربی از تشدید کشمکش ها در کنفرانس صلح موسوم به ژنو2 و به بن بست رسیدن این نشست حکایت دارد.

درهمین راستا بی بی سی انگلیس (BBC) در خبری زیر عنوان "بن بست در مذاکرات ژنو ۲ در مورد سوریه" نوشت: گزارشها از محل مذاکرات بین بخشی از نیروهای مخالف دولت سوریه و نمایندگان حکومت این کشور حاکی است که دو طرف بر سر موضوع انتقال قدرت با مشکل روبرو شده‌اند.

به گفته منابع خبری، نمایندگان حکومت سوریه "بیانیه‌ای اصولی" را در این رابطه ارائه داده اند که در آن اشاره ای به موضوع انتقال قدرت نشده است و این نکته با مخالفت نمایندگان مخالفان روبرو شده است.

وب سایت دویچه وله آلمان (DW) نیز در گزارش خود با عنوان "ژنو۲؛ نشست بی‌حاصل بر سر اسد و دولت انتقالی" می نویسد: نشست صلح سوریه با ورود به نقطه گرهی خود یعنی بحث بر سر ماندن یا رفتن اسد به بن‌بست رسید. اپوزیسیون سوریه جایی برای حضور اسد در آینده سوریه قائل نیست. ناظران نسبت به پیشرفت کنفرانس در روزهای آتی تردید دارند.

طرفین بحران سوریه روز دوشنبه (۲۷ ژانویه/۷ بهمن) یک ساعت با یکدیگر گفتگوی مستقیم انجام دادند اما کشمکش بر سر تشکیل دولت انتقالی، ادامه صحبت را متوقف ساخت.

یک عضو اپوزیسیون اعلام کرده که گفتگو ماحصلی نداشت و اختلاف بیش از هر چیز به کناره‌گیری اسد بازمی‌گشت. هیئت دولتی حاضر در نشست مانند همیشه با خواست بنیادین اپوزیسیون سوریه مبنی بر کنار رفتن اسد مخالفت ورزید.

احضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، در نشست مطبوعاتی خود گفت: «با ادامه چنین وضعیتی، نه امروز، نه فردا و نه روزهای دیگر به توافق نمی‌رسیم.» او اعلام کرد که از هر پیشنهاد و ایده در این زمینه استقبال می‌کند.

صدای آمریکا (VOA) هم گزارشی را با عنوان "بار دیگر بن بست در گفتگوهای سوریه" تنظیم کرده و آورده است: مذاکرات روز دوشنبه میان نمایندگان دولت و ا پوزیسیون سوریه برای یافتن راه حلی سیاسی برای جنگ داخلی سه ساله در آن کشور بار دیگر به بن بست کشیده شد. جلسه روز دوشنبه با تمرکز بر اصل مطلب – یعنی آینده سوریه و تشکیل یک دولت انتقالی – آغاز شد.

اما نمایندگان اپوزیسیون اعلامیه اصول مورد نظر دولت سوریه را رد کردند؛ و گفتند خارج از چارچوب گفتگوهای ژنو است و اشاره ای به انتقال قدرت در دمشق نمی کند. فیصل مقداد معاون وزارت خارجه سوریه گفت نمایندگان دولت برای بحث بر سر تروریسم به کنفرانس ژنو آمده اند، نه انتقال قدرت. به گفته منابعی که در جلسه حضور داشتند، اخضر براهیمی همان وقت گفتگوها را
قطع کرد






گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:بی بی سی

مطالب پیشنهادی :
محاصره حمص می شکند؟
زنان در زندان آمریکا +تصاویر
امروز به روایت روزنامه ها 92/11/07 + تصاویر
همسران مقامات دولتی در برج میلاد + عکس
با انتشار نامشان ، پیگیری ما خراب شد