دولت جدید لبنان معرفی شد
نخست وزیر مکلف لبنان سرانجام پس از 10 ماه ناکامی در تشکیل دولت، امروز (شنبه) کابینه جدید خود را معرفی کرد.
به گزارش روسیه الیوم، نافذ قواص، مسئول اطلاع رسانی "تمام سلام"، نخست وزیر مکلف لبنان اعلام کرد که پس از پایان نشست میان میشل سلیمان، رئیس جمهوری لبنان و تمام سلام، تصمیم بر این شد که دولت جدید لبنان تشکیل شود.

قواص در گفت‌وگویی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: تماس‌ها تا شب گذشته ادامه داشت تا ما دولتی داشته باشیم که همه از آن راضی باشند.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز امروز وارد مقر ریاست جمهوری لبنان در کاخ بعبدا شد تا در اعلام دولت جدید حضور داشته باشد.

شبکه المنار لبنان اعلام کرد در کابینه جدید "جبران باسیل"، به عنوان وزیر خارجه ، "سمیر مقبل"، به عنوان وزیر دفاع و معاون نخست وزیر و "نهاد المشنوق"، به عنوان وزیر کشور پیشنهادی تمام سلام هستند.

علاوه بر این "الیاس ابوصعب"، وزارت آموزش و پرورش، "رشید درباس"، وزارت امور اجتماعی، "غازی زعیتر"، وزارت خدمات عمومی، "علی حسن خلیل"، وزارت امور دارایی، "رونی عریجی"، وزارت فرهنگ، "وائل ابوفاعور"، وزارت بهداشت، "اکرم شهید"، وزارت کشاورزی، "عبدالمطلب حناوی" وزارت جوانان و ورزش، "حسین حاج حسن" وزارت صنایع، "آرتور نظاریان" وزارت انرژی، "سجعان قزی" وزارت کار و "میشل فرعون" وزارت گردشگری را اداره خواهند کرد.

هم‌چنین "اشرف ریفی" و "پترس حرب" نیز به ترتیب وزارت دادگستری و وزارت ارتباطات را برعهده خواهند داشت و خانم "الیس شبطینی" عهده‌دار وزارت امور مهاجران شد.

تمام سلام در اولین سخنرانی خود پس از تصدی پست نخست وزیری اعلام کرد: این دولت، دولت جامعی است که متشکل از 24 پست وزراتی است. در این دولت شراکت ملی و توازن حفظ شده است و تلاش شده تا انتخاب وزراء بدون در نظر داشتن اصل طائفه‌ای باشد و انتخاب معاون نخست وزیر در این امر استثنا است.

وی خاطرنشان کرد: در این دولت تمام اصول قانون اساسی رعایت شده است. این دولت منفعت ملی و همبستگی را در نظر داشته و به دور از فرقه گرایی است تا فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی ملی به وجود آورد.

نخست وزیر لبنان اعلام کرد: این دولت تلاش می‌کند فضای مناسبی را برای برگزاری انتخابات در زمان آن به وجود آورد و قانون انتخابات پارلمانی را تدوین کند.

تمام سلام عنوان داشت: من دست خود را به سمت تمامی رهبران دراز می‌کنم تا در تحقق این هدف و حل و فصل مشکلات به ما کمک کنند. ما تلاش می‌کنیم تا فضایی را به دور از تنش‌های سیاسی به وجود آوریم و این گام‌ها با هدف ایجاد امنیت سیاسی است. ما تلاش می‌کنیم تا با هرگونه تروریسم مقابله کنیم و مشکلات اقتصادی را مرتفع سازیم.

وی در ادامه افزود: شرایط و چالش‌های سختی وجود دارد اما وجود اطمینان به ما کمک می‌کند تا با امید به مسیر خود ادامه دهیم. ما امیدوار هستیم که حمایت کشورهای عربی و بین‌المللی از دولت ما مثبت و در راستای منافع لبنان باشد. من از رئیس جمهور قدردانی می‌کنم که همواره با صبر به من برای تشکیل دولت کمک کرد.

تشکیل دولت جدید لبنان به دلیل اختلاف نظرها میان سیاست‌مداران لبنانی پیرامون نحوه تشکیل دولت و ساختار آن، حدود 10 ماه با ناکامی مواجه بود و در این مدت نجیب میقاتی به عنوان نخست وزیر موقت عهده دار امور دولت بود.

بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس جمهوری باید از میان مسیحیان، رئیس مجلس از میان مسلمانان شیعه و نخست وزیر از مسلمانان سنی باشد.





گردآوری : گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir

مطالب پیشنهادی :
کلت صدام را توقیف شد!
كنكور ارشد با احمدی‌نژاد!
طریقه واگذاری سبد کالا به مشمولان جدید
ساپورت پوشیدن در آمریکا ممنوع شد!
آخرین وضعیت 5 سرباز ایرانی ربوده شده