به گزارش وب سایت شبکه خبری یورونیوز، روز دوشنبه، مذاکرات میان سران کشورهای اروپایی و وزرای دارایی منطقۀ یورو موسوم به یوروگروپ در بروکسل ادامه یافت.
در جریان این نشست ها، پیشنهادهای جدید یونان و ادامۀ کمک ها به این کشور مورد بررسی قرار گرفت و با وجود اینکه این پیشنهادها برای آغاز گفت و گوها از سوی طلبکاران پذیرفته شده اما همانند دیدارهای پیشین، هیچ توافقی تاکنون میان آتن و وام دهندگان به دست نیامده است.

با اینحال، مذاکره کنندگان از مثبت بودن این گفت وگوها می گویند و اظهار امیدواری می کنند که به زودی و در ادامۀ مذاکرات، یونان و طلبکاران به موافقت هایی دست یابند.

الکسی سیپراس، نخست وزیر یونان که تاکنون سه بار پیشنهادهای جدیدی برای رسیدن به این توافق به رهبران اتحادیۀ اروپا ارائه داده است، می گوید: «ما در صدد دست یافتن به یک راه حل جامع و پایدار هستیم، راه حلی که با یک بستۀ [کمک های] قوی همراه باشد و بتواند به اقتصاد با دوام در یونان منتهی شود. در آنصورت است که کشور می تواند دوباره به روی پاهایش بایستد. حالا توپ در زمین رهبران اروپایی است.»

موضوع خروج یونان از یورو که آتن از آن به عنوان تهدید علیه طلبکاران استفاده می کند نیز از دیگر مسائل مطرح شده در نشست های روز دوشنبه بود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که به اجرای اصلاحات اقتصادی در یونان و ادامۀ برنامه های ریاضت اقتصادی در این کشور مصر است، در یک کنفرانس خبری در این باره گفت:«همه طرف های حاضر در این مذاکرات از جمله خود من می خواهیم که یونان در منطقۀ یورو بماند. آنچه که یونان امروز ارائه کرد، یک پیشرفت محسوب می شود اما نتیجۀ مذاکرات ماست. ضمن آنکه باید توجه داشت هنوز کارهای زیادی باقی مانده که باید انجام شوند. زمان زیادی برایمان باقی نمانده و باید به روی این متمرکز شویم.»

به گفتۀ خبرنگار یورونیوز، طی دو روز آینده، مذاکرات بروکسل نقش حیاتی برای یونان خواهد داشت. عصر روز چهارشنبه نیز نشست یوروگروپ برگزار می شود. همۀ طرف های درگیر در این گفت و گوها برای اولین بار با پیشنهادهای جدید یونان به عنوان پایه و اساس گفت و گوها موافق هستند و این شروع خویی برای پیشرفت های آینده است. هر چند، به نظر مرکل و یونکر، مسالۀ وام که برای یونان از مهمترین اولویت هاست، هنوز مورد بحث قرارنگرفته است.

یونان منتظر بخش دیگری از وام های تعیین شده است اما طلبکاران بیشتر در انتظار دریافت اقساط وام های پیشین هستند. یونان باید تا پایان ماه ژوئن مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو را به صندوق بین المللی پول تحویل دهد.

این کشور همچنین امیدوار است با موافقت بر سر پیشنهادهای جدید و رسیدن به یک توافق، مبلغ هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از ادامۀ کمک های تعیین شده را دریافت کند.

52310