جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به اظهار نظر پرداخت.

 جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به اظهار نظر پرداخت و گفت: ما گامی برای دوری از مناقشه به سوی امکان صلح برداشتیم.وی افزود: همه ما مصمیم به انجام این امر بودیم. بنا بر این صبر پیشه کردیم و بر این باورم پایداری ما نتیجه داد.کری گفت: ایران راکتورهای آب سنگین را به مدت دستکم 15 سال نخواهد ساخت. بازرسان به تمام نقاط دسترسی خواهند داشت.

وزیر خارجه آمریکا افزود: وقتی ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش تحریم‌ها به صورت مرحله ای اجرا خواهد شد.

کری همچنین گفت: توافق ما این تضمین را می دهد که ایران به صورت مخفی به دنبال سلاح هسته ای نخواهد رفت. ایران اگر بخواهد به صورت پنهانی به فعالیتش ادامه بدهد نیاز به یک چرخه پنهان کامل دارد. کسانی که انتقاد می کنند باید جایگزینی کار را ارائه دهند.

وی ادامه داد: کاهش تحریم‌های ایران زمانی شروع خواهد شد که به تعهدات خود عمل کند. اعتماد یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

کری گفت: سیاست «فشار» دولت قبلی آمریکا و جامعه جهانی موثر نبود و نتوانست جلوی برنامه هسته ای ایران را بگیرد.

جان کری گفت : ما هیچ گاه با ملت ایران نزاع نداشته ایم و به برکت این توافق مسائل تغییر خواهد کرد و با توجه به تعهداتی که ایران پذیرفته است تحریم های ایران لغو می شود. وقتی ایران به تعهدات خود عمل کند تحریم های این کشور به تدریج لغو می شود.

وی ادامه داد: این توافق سرآغاز تعامل بین ایران و جامعه بین المللی خواهد بود.

وی ظریف را، مذاکره‌کننده‌ای سخت و میهن‌دوست و مورد احترام خواند و گفت: حتی وقتی کار سخت می‌شد آخر جلسات را با لبخند ترک می‌کردیم.

وزیر خارجه آمریکا درادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران با بیان اینکه ما تعامل عمیقی با کنگره خواهیم داشت و با آن ها صحبت خواهیم کرد تصریح کرد: فکر نمی کنم مردم آمریکا حاضر شوند که آمریکا به دنیا پشت کند. این فرصت به وجود آمده که ما رابطه را بهتر کنیم. این فرصت و امکان به وجود آمده که ایران برنامه صلح امیز هسته‌ای داشته باشد و بتواند سلاح بگیرد.

جان کری در پاسخ به این سوال که برای مردم ایران مهم است که در چه پروسه‌ای تحریم‌ها علیه کشورشان لغو خواهد شد و اینکه چه تضمینی وجود دارد دولت بعدی آمریکا به این تعهد پایبند باشد گفت: همان طور که اشاره کردم در این توافق یک سری گام‌های مشخصی قید شده و ایران قبول کرده که آن‌ها را بپذیرد و فرصتی برای ایران جهت اعتمادسازی به وجود آمده.

وی با اشاره به برخی از تعهدات ایران در این توافق گفت: 60 روز دیگر بررسی این موضوع در کنگره به پایان می‌رسد و چند ماه بعد سازمان بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را در ارتباط با فعالیت‌های ایران تکمیل می کند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه بحث زمان رفع تحریم‌ها بستگی به سرعت ایران دارد تصریح کرد: عمیقا معتقدم که اگر ایران به صورت کامل این توافق را انجام دهد کسی فکر نمی‌کند به این توافق پشت کند که ایران بار دیگر به سمت غنی‌سازی برود.

رییس دستگاه دیپلماسی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ایران دو سال است اقدامات خود را در راستای اینکه نمی خواهند بمب اتم بسازند آغاز کرده است گفت: هرکسی که رییس جمهور آمریکا شود حکمت این توافق را خواهد دید و اجازه می‌دهد که این توافق بماند.

رییس تیم مذاکره کننده آمریکا در جریان مذاکرات ایران و گروه 1+5 در پاسخ به این سوال که آیت الله خامنه‌ای بارها بدبینی‌اش را نسبت به آمریکا اعلام کرده و از سوی دیگر شما از کجا این تضمین را دارید که ایران به مانند سال 2009 برخلاف توافق انجام شده عمل نکند گفت: اول از همه من نگفتم که این اطمینان را دارم و من به روشنی به شما گفتم که نفس امضای این توافق به این معنا نیست که به خودی خود تمام چالش‌های پیش رو از بین می‌برد و من به شما نگفتم که همه چیز بدون هیچ گونه سوءتفاهمی به سمت شفافیت می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای توافق گفت: مذاکره کنندگان به خصوص در این 24 ساعت گذشته به ما اطمینان دادند که با تایید و حمایت کامل رییس جمهور و رهبر ایران با ما تعامل می‌کنند.

کری با تاکید بر اینکه ما منتظر این هستیم که ایران تعهدات خود را اجرایی کند بار دیگر تاکید کرد: ما اینجا نمی ایستیم که این تضمین و تعهد را بدهیم که هر قدمی که ایران برمی‌دارد در راستای اجرای توافق است. ما ساز و کار کافی برای پاسخگو کردن ایران پیش‌بینی کرده‌ایم و معتقدیم که این توافق منافع و امنیت را تامین می‌کند و انتظار داریم که در روزهای آینده این جریان به راه افتد.

وی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران گفت: یادتان باشد که من هرگز به این میزان سر پا نایستاده بودم.

منبع: تسنیم