اگر کنگره مخالفت کنند ، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران فرو می‌پاشد
الیزابت روزنبرگ گفت:«دیدگاههای مختلفی درباره توافق هسته ای مطرح است.

الیزابت روزنبرگ، مدیر بخش انرژی، اقتصاد و امنیت در مرکز امنیت جدید آمریکا که قبلا مشاور ارشد وزارت خزانه داری آمریکا در حوزه تروریسم و اطلاعات مالی و تحریمها بود و نقش کلیدی در طراحی و تدوین تحریمهای اعمال شده علیه ایران ایفا کرد در نشستی درباره توافق هسته ای وین که هشت اندیشکده آمریکایی بانی آن بودند و در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن برگزار شد گفت:«دیدگاههای مختلفی درباره توافق هسته ای مطرح است.

می توانیم از این توافق نفرت داشته باشیم و آرزو کنیم توافق بهتری حاصل می شود اما باید به این نکته توجه کنیم که چندجانبه گرایی در اعمال تحریمها بود که تاثیرات اقتصادی شدیدی بر ایران گذاشت. این به معنای آن است که آمریکا به تنهایی نمی توانست به این نتیجه برسد. آمریکا سالهای طولانی علیه ایران تحریم اعمال کرده بود اما این تحریمها نتوانست تاثیرات اقتصادی داشته باشد که تحریمهای اعمال شده از سال 2012 به بعد به همراه داشت. آمریکا و اروپا از سال 2012 درقالب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به تحریمهایی اعمال کردند که نتیجه بخش شد. این تحریمها به صورت هماهنگ علیه ایران اعمال شد.»

وی در ادامه افزود: «رئیس جمهور آمریکا می تواند شماری از تحریم‌های ایران را بردارد اما بسیاری از تحریمهایی که ایران خواهان برداشته شدن آن است در کنترل کنگره آمریکا است. اگر رئیس جمهور آمریکا به وعده های خود در توافق هسته ای درباره برداشته شدن تحریمهای اقتصادی عمل نکند، ایران از توافق خارج خواهد شد. اگر با مخالفت کنگره با توافق هسته ای، اتفاق نظر کشورهای همراه با آمریکا درباره اعمال تحریمها از بین برود، تحریمهای هسته ای از هم خواهد پاشید. البته تحریمهای دیگری علیه ایران مطرح است که به علت اقداماتی ازقبیل حمایت تروریسم و ایجاد بی ثباتی است که قوانینی درباره آن وجود دارد و همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند. برای روشن شدن مسئله می توان به نمونه کوبا اشاره کرد. بسیاری از تحریمهای اعمال شده آمریکا علیه کوبا بی نتیجه ماند زیرا یکجانبه بود. وقتی تحریمها یکجانبه باشد، گریزگاههای قانونی بسیاری برای آن وجود دارد. آیا آمریکا می خواهد همین رویکرد را درباره ایران تکرار کند؟ تحریمها یکی از موثرترین ابزارها درقالب ابزارهای قهری مطرح در جعبه ابزار سیاست خارجی آمریکا است. حال اگر تحریمها علیه ایران به نتیجه ای نرسید، عواقبی متوجه آمریکا خواهد بود که بسیار فراتر از مسئله ایران است. اگر تحریمها درباره ایران به شکست منجر شود و آمریکا ضعیف به نظر برسد و این تصور بوجود بیایدکه آمریکا حتی زمانیکه بخواهد، نمی تواند به تنهایی کاری از پیش ببرد، ابزار تحریم از جعبه ابزار آمریکا خارج خواهد شد. این رویکرد برای آینده آمریکا اصلا خردمندانه و درست نیست. باید به آینده و ملاحظات امنیتی و مخاطرات امنیتی توجه داشت که لازم باشد از گزینه تحریمها استفاده شود. اما با وضعی که درباره این تحریمهای ایران پیش بیاید، قابلیت استفاده از این ابزار تضعیف خواهد شد.»

وی در ادامه افزود: «قوانین اروپایی شرکت‌های اروپایی را از این باز می دارد که به تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند باشند. البته این قانون فعلا اجرا نمی شود. اما اگر نهادهای نظارتی قانونی اروپا تلاش کنند این قانون را به اجرا بگذارند، مشکل جدی در روابط اروپا و آمریکا بوجود خواهد آمد و تنشهایی بروز خواهد کرد. در حال حاضر، نوعی فرهنگ و فضای پایبندی به این تحریمهای آمریکا وجود دارد. این فضا در شرکتهای چندملیتی مالی و بانکی وجود دارد. این شرکتها و بانکها به شدت به مجازاتهای مالی آمریکایی توجه دارند و محتاط هستند. این مجازاتها برای بانکهای اروپایی بسیار شدید است. بانکهایی ازقبیل اچ اس بی اس، بانک کامرس و دویچه بانک به شدت محتاط و بسیار مراقبند و بسیار دیر وارد شبکه بانکی و مالی ایران خواهند شد اما بانکهای کوچک آسیایی و خاورمیانه ای راحت تر این کار را انجام خواهند داد. بانک پی ام پی پاریباس جریمه دوازده میلیارد دلاری پرداخته کرده است.»

منبع: تسنیم/