ایران با دیپلماسی ماهرانه برنده واقعی مذاکرات شد
 روزنامه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه" در تحلیلی درباره توافق هسته‌ای ایران با غرب در وین اتریش نوشت: شرکای غربی ایران در مذاکرات اتمی توافق را جشن می گیرند.البته برنده واقعی این توافق این کشور حاشیه خلیج فارس (ایران) است.
بعد از 12 سال مذاکرات برای حل مناقشات اتمی ایران با غرب، دیپلمات های ایرانی ارزشمندترین جایزه را از این مذاکرات به دست آوردند. با وجود تحریم ها آن ها شرایطی را ایجاد کردند که از اهداف اصلی خود که از ابتدا آن را دنبال می کردند منحرف نشوند. حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد، هیچ یک از تاسیسات هسته‌ای ایران برچیده نشد، زیرساخت‌های هسته‌ای ایران همچنان پا بر جا مانده و گزینه دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای لغو نشده و تنها به تاخیر افتاد.

این در حالی است که از اهداف اولیه مد نظر ایالات متحده و دیگر اعضای 1+5 چیزی باقی نمانده است، از جمله آن ها از درخواست خود برای تعلیق غنی سازی اورانیوم صرفنظر کردند، تاسیسات هسته‌ای در نطنز، فردو و آب سنگین اراک تعطیل نشده و هیچ یک از سانتریفیوژهای ایران نابود نشد بلکه تنها از کار باز ایستاد و ایران بعد از اجرای این توافق هسته‌ای به یک عضو معمولی جامعه بین المللی تبدیل می شود.

به گفته مذاکره کننده ارشد آمریکایی، همه درخواست های اولیه غرب و همچنین موفقیت توافق بر مبنای این بود که به ایران اجازه داده نشود به یک قدرت هست‌ ای تبدیل شود. از آنجایی که ایرانی ها به خوبی درک کرده بودند که شکست مذاکرات هسته‌ای هیچ گزینه‌ای برای شرکای مذاکره کننده غربی آن ها نیست با دیپلماسی ماهرانه همچنین اهداف اصلی خود را به دست آوردند. گزینه هسته‌ای همچنان برای ایران باقی می ماند حتی اگر تا اطلاع ثانوی به تعویق بیافتد.

منبع: تسنیم/