مصاحبه جان کری با نشریه آتلانتیک
کری: ظریف گفت پس از توافق هسته‌ای امکان گفتگو درباره موضوعات منطقه‌ای وجود دارد.

 جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با نشریه آتلانتیک به مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت.جان کری در بخشی از این مصاحبه گفت: ظریف در دو هفته پایانی مذاکرات( در وین) صریحا به من گفت اگر این موضوع را تمام کنیم، امکان کارکردن و گفتگو درباره مسائل منطقه‌ای را با شما دارم.

وی درباره عدم حضور سرزمین‌های اشغالی در برنامه سفر اخیر خود گفت: نسبت به اسرائیل بسیار حساس هستم. اسرائیل به صورت قانونی تحت محاصره قرار دارد و این اتفاق سالهاست که روی داده است. اتفاق افتاده که با برخی تصمیمات رهبران آن مخالفت کنم همانطور که درباره علت محاصره آنها اختلاف نظر داریم.

وی در ادامه گفت: به نظرم کارهایی می‌توانستند انجام دهند تا مانع از محاصره شود اما آن را انجام ندادند. اما اسرائیل دوست و متحد ما است. ما با اسرائیل ارتباطاتی داریم که این حساسیت را به مراتب بیشتر می‌کند.

کری در واکنش به این مسئله که با چنین طرز فکری اجازه محاصره دشمنان اسرائیل را به آنها داده است گفت:  می‌توان به هرشکلی قیاس کرد. من نمی‌خواهم اسرائیل در محاصره قرار داشته باشد. خواهان تنش و مشکلات دیگری برای اسرائیل نیز نیستم اما معتقدم انتخابهای افراد عواقبی را به همراه خواهد داشت.

کری انتقادات مبنی بر اینکه ایران پس از پایان محدودیتها به گریز هسته ای چند ماهه می رسد را رد کرد و به نظارت های 20 ساله و 25 ساله در دیگر حوزه ها اشاره کرد و گفت تفاوت ما با نتانیاهو این نیست که ایران خوب است یا بد، کارهای بدی انجام می دهد  یا اسرائیل را تهدید می کند. درباره این است که آیا این اقدام به نفع اسرائیل است و اسرائیل را درموقعیت بهتر دفاعی قرار می دهد یا خیر.

کری گفت ایرانی ها اکنون اختلاف بنیادین ایدئولوژیک با اسرائیل دارند و پاسخ به این سوال که آنها به دنبال نابودی اسرائیل هستند را نمی دانم. هیچ شاهدی برای این امر ندیده ام،‌ آنها 80 هزار راکت حزب الله راکه به سمت اسرائیل نشانه رفته است دارند، آنها زمانی که مواد لازم برای ساخت 10 تا 12 بمب را داشتند سلاح اتمی نساختند. اینگونه فرض می کنم که ایران یک خطر اساسی است، آنها در فعالیت های منفی در منطقه دست دارند،‌مناطقی را بی ثبات می کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: پروتکل الحاقی این حق و تعهد را به آژانس خواهد داد که تمام پادمان‌ها را بر روی تمام مواد شکافت‌پذیر در ایران قرار داده تا از عدم انحراف این کشور به سمت تسلیحات هسته‌ای مطمئن شود. برای این منظور تمام کشورهایی که به تسلیحات هسته‌ای دسترسی ندارند باید توافقی جامع با آژانس را اجرا کنند.

وی افزود: این توافق آنها را ملزم خواهد ساخت تا جزئیات و اطلاعات تمام مواد حاضر در تاسیسات را ثبت کنند. در حال حاضر در برنامه هسته‌ای غیرنظامی تمام تاسیسات آشکار و قابل بازرسی هستند. بنابراین تمام تاسیسات به صورت 24 ساعته قابل رویت هستند. توافق جامع امکان راستی‌آزمایی موقعیت، هویت، کمیت و ترکیب مواد هسته‌ای و همچنین طراحی تاسیسات را در اختیار بازرسان آژانس قرار می‌دهد. بنابراین نیازمندیهایی برای هرنوع تحقیات هسته‌ای که دارای مواد هسته‌ای نیستند نیز وجود دارد. شرایط لازمی برای تاسیسات اعلام نشده و بازرسیها وجود دارد.

کری گفت ما به هیچ عنوان هیچ گزینه‌ای را کنار نگذاشته‌ایم و اگر(برای مثال) به رئیس جمهور آمریکا بگویید که در صورتی که کاری نکند ایران طی 3 هفته آینده به بمب دست می یابد، رئیس جمهور آنچه را که باید انجام دهد، انجام خواهد داد و همه در کنگره از وی حمایت خواهند کرد.

کری به فرسایش تحریم ها علیه ایران اشاره کرد و گفت اگر به صورت یک جانبه از روند گفتگو ها کنار بکشیم دیگر کشورها ما را همراهی نمی کنند. روسیه و چین حتی با تحریم تسلیحاتی و یا موشک بالستیک ایران موافق نبودند. آنها خواهند رفت.

در حال تکمیل....

منبع: تسنیم