پایان گروگان گیری بزرگ مالی
شماری تروریست نزدیک به یک گروه وابسته به القاعده به هتلی در پایتخت مالی حمله کرده و ساکنان آن را به رگبار بستند که طبق خبرهای برخی رسانه‌ها،‌ حداقل ۲۹ تن کشته شدند.
 

پایان ماجرای گروگان گيری 170 نفر در مالی

شماری تروریست نزدیک به یک گروه وابسته به القاعده به هتلی در پایتخت مالی حمله کرده و ساکنان آن را به رگبار بستند که طبق خبرهای برخی رسانه‌ها،‌ حداقل ۲۹ تن کشته شدند. تروریست‌های وابسته به یک گروه نزدیک به القاعده سوار بر یک خودروی دیپلماتیک به هتلی در پایتخت مالی وارد شدند و پس از تیراندازی چندین نفر را کشتند. مالی کشوری در غرب آفریقا و پایتخت آن شهر باماکو است.

«ژان ایوس لو دریان»، وزیر دفاع فرانسه گفته که احتمالا «مختار بالمختار» تروریست الجزایری در پشت حمله به هتل مالی قرار دارد. این خبرگزاری به نام و هویت این وزیر فرانسوی اشاره‌ای نکرد. این خبر در حالی منتشر شده که ماه گذشته شاخه سازمان تروریستی القاعده در الجزایر اعلام کرد که «مختار بلمختار» رهبر شاخه القاعده در مغرب و شمال آفریقا کشته شد .

مقامات سازمان ملل اعلام کردند که در حمله به هتل مالی،‌ دو عامل حمله کشته شدند و همچنین ۲۷ تن از حاضران در هتل جان خود را از دست دادند. بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل آنچه را که «حملات دلهره‌آور تروریستی» در پایتخت مالی خواند، محکوم کرد. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی گزارش داد که حداقل ۲۲ نفر در گروگانگیری هتل باماکو پایتخت مالی کشته شدند.

منابع امنیتی به خبرگزاری رویترز خبر دادند که نیروهای ویژه مالی همچنان در تلاش برای خارج کردن افراد مسلح از طبقه‌های فوقانی هتل باماکو هستند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به حمله به هتل مالی تاکید کرد که «فکرمان کنار کسانی است که در حمله باماکو گیر افتادند. ما در جنگ با تروریسم در کنار شرکایمان در سراسر جهان قرار داریم».

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که همه ۷ تن از کارکنان تبعه شرکت ترکیش ایرلاین این کشور از گروگانگیری هتل مالی نجات یافتند. خبرگزاری رویترز به نقل از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل گزارش داده که آنها تعداد ۲۷ جسد ناشی از حمله و گروگانگیری در هتل پایتخت مالی را دیده‌اند.

برخی منابع خبری از پایان بحران گروگانگیری در هتل پایتخت مالی خبر می‌دهند. تاکنون مرگ ۱۸ نفر گزارش شده که در بین آنها افراد مهاجم هم وجود دارند. ارتش مالی اعلام کرد که دو تن از گروگانگیران در حمله نیروهای امنیتی به هتل رادیسون کشته شدند. شبکه بی‌بی‌سی به نقل از برخی مقامات گزارش داد که «جفری دیودون» دیپلمات بلژیکی از جمله کشته‌شدگان حمله به هتل پایتخت مالی است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر امنیتی مالی گزارش داد که «دیگر هیچ گروگانی در دست گروگانگیرها نیست». شش تبعه و شهروند آمریکایی هم از گروگانگیری در هتل پایتخت مالی نجات یافتند. مقامات بلژیکی خبر دادند که یکی از کشته‌شدگان حمله به هتل مالی،‌شهروند بلژیکی است.

وزارت خارجه مالی اعلام کرد که ۱۸ جسد در هتل پایتخت این کشور پیدا شده است. منابع خبری از آزادی ۲۰ گروگان هندی هتل راویسون مالی از دست گروگانگیران خبر دادند. رسانه‌های خبری گزارش دادند که هواداران و حامیان گروه «المرابطون» وابسته به القاعده مسئولیت حمله به هتل رادیسون مالی را برعهده گرفتند.

وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور از بعدازظهر امروز جمعه برای کمک در صحنه حمله به هتل رادیبسون مالی حضور دارند. جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که «ما از نزدیک گزارش‌های خبری درباره تحولات جاری که در آن افراد مسلح به هتل رادیسون در باماکو مالی حضور دارند را دنبال می‌کنیم».

شبکه سی‌سی‌تی‌وی خبر داد که ۴ گروگان چینی از هتل رادیسون رهایی یافتند. رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد در حالی که نیروهای ویژه در تلاش برای آزادسازی گروگان‌ها در هتل پایتخت مالی هستند، صدای تیراندازی شدید از درون هتل رادیسون به گوش می‌رسد. شبکه دوئیچه وله به نقل از فرانک والتر اشتاین مایر خبر داد که دو گروگان آلمانی هتل رادیسون آزاد شدند. پنتاگون اعلام کرد نیروهای ویژه آمریکایی به جابجایی و انتقال گروگان‌های هتل رادیسون به جای امن و کمک به نیروهای مالیایی کمک می‌کنند. وزارت دفاع آمریکا همچنین اعلام کرد که در زمان حمله به هتل، ۲۵ پرسنل ارتش آمریکا در مالی حضور داشتند.

مسئولان هتل رادیسون در بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان 138 نفر شامل 125 مهمان و 13 کارمند و پرسنل در داخل هتل باقی مانده‌اند. یکی از 80 گروگانی که از دست مهاجمین آزاد شده می‌گوید که برخی از آنها به زبان انگلیسی با هم صحبت می‌کرده‌اند. شرکت هوایی ایرفرانس اعلام کرد که 7 نفر از کارکنانش در هتل رادیسون به گروگان گرفته‌ شده‌اند ولی «همه آنها صحیح و سالم‌اند.» دولت فرانسه از اعزام 5 افسر ویژه مبارزه با تروریسم به مالی خبر داد.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه به هموطنانش توصیه کرد فعلاً از سفر به کشورهای خطرناک، خودداری کنند. وی‌هم‌چنین می گوید که تمام تلاش خود را برای آزادی گروگانان به کار خواهد بست. بر اساس جمع‌بندی رسانه‌ها، تاکنون 9 گروگان در حمله ابتدایی مردان مسلح و در حین عملیات رهایی گروگان، کشته شده‌اند.

بر اساس اعلام سفارت هند در مالی، 20 نفر از گروگانان از اتباع هندوستان هستند. شبکه خبری اسکای‌نیوز به نقل از مقامات مالی از آزادی 80 گروگان خبر داد؛ فرانسوی‌ها هم بر اساس آنچه «لوران فابیوس» وزیر خارجه‌شان می‌گوید، برای بررسی این حادثه، کمیته بحران تشکیل داده‌اند.

ترکیه اعلام کرد که 5 نفر از 6 خدمه پروازی یک شرکت هواپیمایی این کشور که در هتل رادیسون محصور شده بودند، در میان 20 گروگان آزاد شده، هستند.

رسانه‌ها از کشته شدن 3 نفر و آزادی 20 گروگان خبر می‌دهند. نیروهای امنیتی مالی برای رهایی گروگانان به هتل رادیسون حمله کردند. دستکم 7 تبعه چینی هم در این جمع حضور دارند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه هم با انتشار بیانیه‌ای، حضور اتباع فرانسه در میان گروگانان را تأیید کرد. افراد مسلح، مردم را در طبقه هفتم هتل حبس کرده‌اند، این طبقه مختص اتاق‌های رزرو شده شرکت هوایی «ایرفرانس» و مورد استفاده خدمه پروازی این شرکت است.

رسانه‌ها تعداد گروگان‌گیران را 2 نفر اعلام کرده‌اند ولی خبرگزاری رویترز شمار آنان را 10 نفر اعلام کرده است. سفارت آمریکا در مالی از اتباع آمریکایی خواست هر کجا هستند، در محلی امن پناه بگیرند. هتل در محاصره نیروهای امنیتی است. اتباع خارجی در میان کشته‌ها دیده شده‌اند. بر اساس گزارش کانال یک رژیم صهیونیستی، تاکنون 9 نفر در این حمله کشته شده‌اند و شبکه المیادین نیز گزارش داده است که تروریستها 170 نفر را در این هتل گروگان گرفته‌اند؛ اتباع فرانسوی و بلژیکی در میان کشته‌های هتل دیده شده‌اند.

منبع:فارس