دردسرهای ترامپ برج‌ساز برای فتح کاخ سفید
نتایج انتخابات درون حزبی در ایالت نیویورک نشان داد که دونالد ترامپ برای معرفی به عنوان نامزد جمهوریخواهان در دور نهایی انتخابات با وضعیت به مراتب سخت‌تری به نسبت هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود مواجه است.

هیلاری کلینتون با خیالی آسوده تر به ادامه رقابت با ترامپ می اندیشد

سرانجام انتخابات درون حزبی در ایالت حساس و سرنوشت ساز نیویورک برگزار شد. انتخاباتی که در آن دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون از حزب دموکرات توانستند به ترتیب بر دو رقیب اصلی خود یعنی تد کروز و برنی سندرز غلبه پیدا کنند. با برگزاری انتخابات درون حزبی در نیویورک، تقریبا چهره نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در دور نهایی انتخابات مشخص شه است. بر این اساس هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات و دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه مورد شناسایی تحلیلگران مسائل آمریکا قرار گرفته اند.

از اکنون تا ماه نوامبر، هر یک از نامزدهای احتمالی نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ملزم به طی مسیرهای جداگانه ای برای فتح کاخ سفید هستند. در این خصوص، هیلاری کلینتون با خیالی آسوده تر به ادامه رقابت با ترامپ می اندیشد، حال آنکه معادلات انتخاباتی چندان بر وفق مراد دونالد ترامپ نخواهد بود! واقعیت امر این است که هیلاری کلینتون با پیروزی در ایالت نیویورک دیگر عملا مانعی با نام سندرز را در مقابل خود نمی بیند. اگر سندرز در ایالت نیویورک می توانست بر هیلاری کلینتون پیروز شود،در آن صورت امکان تغییر رای سوپر دلیگیتها به سود وی وجود داشت اما با شکست وی در ایالت نیویورک، عملا رقابتهای درون حزبی میان دموکراتها تمام شده است. پیروزی هیلاری کلینتون در نیویورک،بیش از 400 سوپر دلیگیت را در حمایت از وی مصمم تر ساخته است. از این رو تقریبا انتخاب هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات و راهیابی وی به دور پایانی قطعی است.

حتی طرفداران سندرز نیز بر این باورند که جبران حدود 280 امتیاز نمایندگی و بیش از 700 امتیاز ( بر اساس مجموع آرای دلیگیتها و سوپر دلیگیتها) از سوی سناتور ایالت ورمونت به شدت سخت و حتی ناممکن خواهد بود. در چنین شرایطی هم اکنون هیلاری کلینتون تنها یک رقیب را در مقابل خود می بیند! رقیبی که دونالد ترامپ نام دارد. در طول رقابتهای درون حزبی دموکراتها، هیلاری کلینتون ناچار شد بخش اعظمی از توان خود را صرف مقابله با سندرز نماید. سندرز توانست در رقابتهای درون حزبی درخشش خیره کننده ای داشته باشد و کلینتون را به چالشی سخت بکشد. همین مسئله سبب شد تا هیلاری کلینتون نتواند بر روی رقابت با نامزد احتمالی جمهوریخواهان( دونالد ترامپ) تمرکز ویژه ای داشته باشد. تا کنون هیلاری کلینتون در پی تثبیت پیروزی خود در رقابتهای درون حزبی دموکراتها بوده و فعلا از این حد فراتر نرفته است. این در حالی بود که دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه بارها هیلاری کلینتون را مورد انتقاد قرار داد.

در آن سوی میدان، ترامپ وضعیتی سختی را پیش رو خواهد داشت. اگرچه وی توانسته است پس از پیروزی در یالت نیویورک اختلاف خود با تد کروز را افزایش دهد و تقریبا خود را به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه معرفی نماید،اما وی هنوز به رای سران حزب جمهوریخواه جهت حضور در دور نهایی رقابتهای انتخاباتی نیاز دارد. از این رو وی در مجمع نهایی جمهوریخواهان مسیر سختی را جهت اثبات خود در نزد سران این حزب پیش رو دارد. ترامپ در طول رقابتهای انتخاباتی بارها با چهره های شاخص حزب جمهوریخواه درگیر شده و حتی تهدید کرده است که در صورت عدم اقبال حزب جمهوریخواه به وی، به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، نظرسنجی ها نشان می دهد در صورتی که سران حزب جمهوریخواه بر خلاف روند آرای عمومی عمل کرده و تد کروز را به عنوان نامزد نهایی حزب متبوع خود برگزینند، با عدم اقبال عمومی در دور نهایی انتخابات مواجه خواهند شد. همین مسئله قدرت مانور جمهوریخواهان در تقابل با دونالد ترامپ را کاهش داده است.

در این میان، هیلاری کلینتون از حمایت اکثریت اعضای حزب دموکرات و رای دهندگان این حزب برخوردار خواهد بود، حال آنکه این قاعده در خصوص ترامپ در حزب جمهوریخواه صادق نیست. در صورتی که ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه معرفی شود، مخالفتها با وی در سطحی از رهبران حزب جمهوریخواه باقی خواهد ماند. بدون شک حمایت حزب جمهوریخواه از ترامپ حمایتی مطلق و فراگیر نخواهد بود. همین مسئله می تواند وی را در کسب آرای عمومی در دور نهایی انتخابات با بحران مواجه سازد. در هر حال باید در انتظار تقابل نهایی احتمالی میان ترامپ و هیلاری کلینتون ماند، تقابلی که در نوامبر امسال به نقطه پایانی خود خواهد رسید.

 

منبع : تسنیم