انتقاد از هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ
معاونین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از مهمترین و در عین حال سرنوشت سازترین عملکردهای حرفه ای خود در مناظره انتخاباتی شرکت کردند.

معاونین کلینتون و ترامپ از رقبای خود انتقاد کردند

 معاونین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در یکی از مهمترین و در عین حال سرنوشت سازترین عملکردهای حرفه ای خود در مناظره شرکت کردند. سناتور «تیم کین» دموکرات به عنوان معاون «هیلاری کلینتون» و فرماندار «مایک پنس» جمهوریخواه در سمت معاون «دونالد ترامپ» در این مناظره شرکت داشتند. «تیم کین» در پاسخ به نخستین سوال پیرامون اینکه چه ویژگیها و مهارتها و خلق و خویی برای مقام ریاست جمهوری لازم است؟ اظهار داشت: این یک مقام بسیار خاص است.. باربارا جانز زن قدرتمندی بود که علیه تفکیک جنسیتی مدارس اعتراضات گسترده ای را برگزار کرد و من در حال حاضر در کناز یک زن قدرتمند دیگر در تاریخ آمریکا هستم و به آن افتخار می کنم.

وی همچنین افزود: ریاست جمهوری تنها موضوع امضا و تصویب لوایح نیست بلکه مربوط به بهتر کردن وضع زندگی مردم است.. و اما نقش اول من به عنوان معاون دست راست بودن هیلاری کلینتون است.

«مایک پنس» با تشکر از مهمان نوازی دانشگاه لانگ وود در برگزاری این مناظره گفت: زمان بسیار مهمی برای کشور ماست. اقتصاد کشور در حال سقوط است که این نتیجه وضع قوانین و مالیات بیشتر است . وضعیت بهداشت و درمان نیز با طرح اوباماکر نیز در شرایط بدی است.

وی افزود: من امیدوارم که در سمت خود به عنوان معاون رئیس جمهور، تجربیات تمام زندگی خود را بکار گیرم.

سناتور «کین» در پاسخ به این سوال که ۶۲ درصد رأی دهندگان بر این باورند که هیلاری کلینتون فرد قابل اعتمادی نیست، تصریح کرد: هیلاری در تمام زندگی خود برای خدمت اشتیاق فراوانی داشته است و بدون توجه به شکست یا پیروزی به خدمت ادامه می دهد که این با نگرش ترامپ در تضاد کامل قرار دارد زیرا ترامپ همواره خود و منافع اقتصادی خود را در درجه اول اهمیت قرار می دهد.

«پنس» نیز در پاسخ به این سوال که گفته است ۶۵ درصد از رأی دهندگان معتقدند هیلاری کلینتون شرایط لازم برای کسب ریاست جمهوری را ندارد، جواب داد: هیلاری کلینتون در دوره تصدی خود بر وزارت خارجه، سیاست خارجی دولت اوباما را طراحی نمود. این سیاست خارجی در قبال سوریه به مشکلات کنونی انجامیده است. در زمان این چالشهای بزرگ، موقعیت آمریکا تضعیف شده و اقتصاد آمریکا با رکود مواجه شده است. این در حالی است که ترامپ تحت شرایط خوب و یا بد کسب و کار ایجاد کرده و صدها هزار فرصت شغلی بوجود آورده است.

وی همچنین تصریح کرد که این واقعیت وجود دارد که «بنیاد کلینتون» از دولت ها و اهداء کنندگان خارجی کمکهای مالی دریافت کرده است.

در ادامه مناظره، «کین» در حمایت از کلینتون خاطرنشان کرد: وقتی که هیلاری کلینتون به وزارت امور خارجه رسید، وی بخشی از یک تیم امنیتی بود که با روسیه برای کاهش ذخایر هسته ای این کشور وارد مذاکره شد و همین اتفاق در مورد توافق هسته ای با ایران اتفاق افتاد؛ توافقی که بدون شلیک حتی یک گلوله به ثمر رسید.

معاون ترامپ در پاسخ به سوالی در حوزه اقتصاد و اینکه هیچ یک از نامزدهای انتخاباتی طرحی اقتصادی برای مقابله با ۱۹ تریلیون دلار بدهی فزاینده این کشور ارائه نکرده اند و آیا در خصوص اینکه افزوده شدن به بدهی ملی فاجعه آفرین خواهد بود، دغدغه ای در میان نامزدهای انتخاباتی وجود دارد؟ اظهار داشت: در دوران هیلاری کلینتون بدهی کشور دو برابر شد این در حالیست که من دوره فرمانداری خود را با دو میلیارد ذخیره بانکی به پایان رساندم. ما [من و ترامپ] یک برنامه اقتصادی داریم شامل کاهش مالیات و ایجاد کسب و کار برای خانوارها و لغو تمام قوانینی که اقتصاد را با رکود مواجه ساخته است و تنها زمانی که شما بتوانید این رشد اقتصادی را به وجود آورید، قادر خواهید بود بدهی ها را پرداخت نمایید.

سناتور «کین» نیز گفت: یکی از بحثهای مهم برای رأی دهندگان آمریکایی بحث اقتصادی است. ما [هیلاری کلینتون و من] پنج طرح اقتصادی داریم که عبارتند از ۱- سرمایه گذاری در بخش تولیدی و انرژیهای پاک ۲- کاهش هزینه های تحصیل ۳- افزایش حداقل دستمزد ۴- برابری حقوق زنان و مردان و ۵- افزایش مالیات پردرآمدها. این در حالی است که ترامپ گفته است تا جایی که ممکن است مالیات ها را کاهش می دهد.

«پنس» در پاسخ به سوالی دیگر پیرامون اینکه آیا بهره گیری دونالد ترامپ از قوانین برای عدم پرداخت مالیات منصفانه است؟ تصریح کرد: مالیات بیشتر مساوی است با بدهی بیشتر و رکود اقتصادی بیشتر. در حال حاضر به دلیل سیاست های مورد حمایت کلینتون و کین مردم بیشتری در فقر بسر می برند. اما دونالد ترامپ فردی فعال در حوزه اقتصادی است. وی سالها پیش با مشکلات بسیاری روبرو شد، اما وی از قوانین مالیاتی برای اشتغالزایی استفاده کرد و دهها هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.

معاون کلینتون نیز در ادامه افزود: هر زمانی که خواستم برای کسب مقام ریاست جمهوری رقابت کنم، اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر می کنم. ترامپ باید فهرست مالیاتی خود را منتشر کند تا نشان دهد که برای کسب مقام ریاست جمهوری فرد مناسبی است.

«کین» در مورد بحث تأمین اجتماعی، جلوگیری از کاهش مزایای تأمین اجتماعی و اقدامات موردنظر در این زمینه نیز اظهار داشت: برنامه تأمین اجتماعی اوباما بهترین برنامه برای بازنشسته کردن افراد با حفظ شأن آنهاست. ما هیچ ریسکی را برای خصوصی کردن طرح تأمین اجتماعی نمی پذیریم، طرح خصوصی کردن تأمین اجتماعی که مایک پنس از آن حمایت می کند و من با آن به شدت مخالف هستم.

معاون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره واقعه تیراندازی در شهر دالاس و اینکه آیا درخواست از نیروهای پلیس بیش از حد نیست؟ افزود: ما مسئولیت زیادی بر عهده نیروهای پلیس گذاشته ایم. ما باید میان جامعه و نیروهای پلیس پیوند ایجاد کنیم. ایجاد پستهای بازرسی و تفتیش پیشنهادی ترامپ، جامعه و پلیس را در برابر هم قرار می دهد. ما با حمایت از متمم دوم قانون اساسی خواهان تشدید تدابیر لازم برای بررسی دقیقتر سوابق و پیشینه خریداران اسلحه هستیم.

پنس نیز در همین زمینه گفت: نیروهای پلیس بهترین گروه های ما هستند چه زن چه مرد چه سفید پوست چه سیاهپوست، چه آسیایی و چه لاتین و .. من با شما [سناتور کین] موافقم. حدود ۳۰۰ هزار نیروی پلیس از نامزدی ترامپ اعلام حمایت کرده اند. اما به دلیل تیراندازی های اخیر یک سری توهین ها نسبت به نیروهای پلیس آغاز شده است.

وی در ادامه مناظره در مورد بازگشت مهاجران غیرقانونی که مرتکب جرائم خشونت بار نشده اند، افزود: سناتور کین و هیلاری کلینتون همچنان به بازگذاشتن مرزهای ما ادامه خواهند داد که این امر به افزایش نرخ جرائم می انجامد که واقعا غم انگیز است. دونالد ترامپ طرحی دارد که این طرح شامل برخورد نظام مند با مهاجرت غیرقانونی است.

سناتور کین هم ادامه داد: ما از تشدید تدابیر امنیتی در مرزها حمایت می کنیم و البته خواهان اعطای حق شهروندی به افرادی هستیم که با سخت کوشی کار کرده و مالیات می پردازند.

«مایک پنس» در پاسخ به این اظهارنظر «کین» گفت: آنها [هیلاری کلینتون و کین] طرحی برای بازکردن مرزها دارند.

وی در خصوص اینکه آیا مهاجران غیرقانونی باید به زور برگردانده شوند؟ افزود: طرح اول ما مربوط به تشدید تدابیر مرزی است و البته نه ساختن دیوار [اشاره به اظهارات ترامپ در خصوص ساخت دیوار در مرز مشترک آمریکا و مکزیک]. این طرحی در ارتباط با روند رو به رشد خشونت در شهرها و ورود مهاجران غیرقانونی است. ما قوانین مهاجرتی را تقویت می کنیم و نظام مهاجرتی را اصلاح می کنیم.

در ادامه مناظره، «تیم کین» در پاسخ به این سوال که آیا جهان در مقایسه با هشت سال گذشته به مکانی امن تر تبدیل شده است یا خطرناکتر؟ با بیان اینکه «بله ترور کمتر شده است چون بن لادن کشته شد» و ادعای اینکه «ترور کمتر شده است چون ایران فعالیت هسته ای خود را کنار گذاشت!»، افزود: هیلاری کلینتون در زمان تصدی سمت وزارت خارجه، عضو تیم امنیتی بود که بن لادن را به هلاکت رساند. دوم اینکه ما در شبکه های ارتباطی و اینترنتی گروههای تروریستی اختلال ایجاد می کنیم و سوم اینکه ما با کشورهای خارجی مشارکت اطلاعاتی داریم.. اما دونالد ترامپ طرحی برای این امر ندارد. او می گوید که یک طرح محرمانه دارد اما احتمالاً وی طرحی ندارد. ترامپ عاشق دیکتاتورهاست. وی همچنین معتقد است که هرچه شمار کشورهای مجهز به سلاح هسته ای از جمله عربستان سعودی، کره جنوبی و ژاپن بیشتر شود، جهان امن تر خواهد بود.

«مایک پنس» نیز در همین زمینه خاطرنشان کرد: آمریکا نسبت به هشت سال گذشته نا امن تر شده است. به دلیل ناتوانی اوباما و هیلاری کلینتون در حفظ نیروهای لازم در عراق ما مجبور شدیم دوباره به جنگ در این کشور برگردیم. خروج نیروها از عراق یک خلاء را بوجود آورد که از بطن آن، داعش گسترش پیدا کرد. از طرف دیگر، توافق هسته ای با ایران باعث شد که ۱.۷ میلیارد دلار به جیب ایران سرازیر شود و بدین ترتیب [اوباما و هیلاری کلینتون] تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای را تضمین کردند.

«تیم کین» در پاسخ به پرسشی دیگر پیرامون ابزارها برای جلوگیری از حملات تروریستی داخلی، اظهار داشت که ترامپ و پنس مهاجران را بر اساس ملیت آنها دسته بندی می کنند و نه میزان خطرناک بودن آنها و این تبعیضی است که دونالد ترامپ اعمال می کند.

مایک پنس نیز در ادامه گفت: با توجه به حملات تروریستی پاریس که در واقع یازدهم سپتامبر فرانسه بود و دستگیری سه فرد سوری به اتهام دست داشتن در این حملات، ما تصمیم گرفتیم که امنیت و سلامت مردم آمریکا را در اولویت قرار دهیم.

در ادامه مناظره، «مایک پنس» در پاسخ به سوالی پیرامون سوریه و این ادعا که نیروهای روسیه و دولت سوریه شهر حلب را بمباران می کنند و اینکه آیا آمریکا مسئولیتی در حمایت از شهروندان حلب دارد؟ مدعی شد که آمریکا نیاز دارد تا بار دیگر رهبری خود را در حمایت از مردم آسیب پذیر حلب به نمایش گذارد.

وی افزود: در مقایسه با تجهیزات نظامی مدرن روسیه و چین، آمریکا نیاز دارد که ارتش خود را بازسازی کند. ما باید قدرت خود را در سطح جهان به نمایش گذاریم. زمان آن رسیده است که این کار انجام شود و تحریکات روسیه بایستی با اقدامات قاطع آمریکا روبرو شود. ما باید از وقوع یک بحران انسانی [!] جلوگیری کنیم.

«تیم کین» معاون کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادامه اظهار داشت: در مورد ارائه کمکهای بشردوستانه به حلب که در سال ۲۰۱۴ در سازمان ملل متحد به تصویب رسید، باید بگویم که اقدامی خوب و مناسب بود. پنس پیشتر مدعی شد که ولادیمیر پوتین حتی از اوباما بهتر است و حال آنکه من می خواهم توجه وی را به تفاوت میان دیکتاتوری و رهبری جلب کنم. پس از واقعه یازدهم سپتامبر که شهر محل اقامت هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را هدف قرار داده بود، کلینتون سعی کرد با برگزاری کمپینهای سراسری برای بازسازی خرابیهای ناشی از این حمله کمک مالی جمع آوری نماید اما در مقابل، ترامپ همزمان سعی داشت از پرداخت مالیات طفره رود.

معاونان نامزدهای انتخابات آمریکا در پاسخ به پرسشی پیرامون اینکه در کدام منطقه از سوریه منطقه امن ایجاد نموده و چگونه امنیت آن را حفظ می کردند، بدون توجه به این پرسش به تکرار اظهارات پیشین خود علیه نامزد رقیب ادامه دادند.

سناتور کین با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه گسترش سلاحهای هسته ای بویژه برای کشورهایی همچون عربستان، ژاپن و کره جنوبی به ایجاد جهانی امن کمک می کند، از وی انتقاد کرد.

فرماندار «مایک پنس» نیز با تأکید بر لزوم سرمایه گذاری و بازسازی ارتش،‌ همکاری با کشورهای منطقه را برای ایجاد منطقه امن در سوریه لازم دانست.

«پنس» در ادامه با اشاره به توافق هسته ای ایران مدعی شد که تحریمهای سنگین وضع شده، ایران را وادار می ساخت برای همیشه از جاه طلبیهای [!] هسته ای خود دست بکشد؛ اما با این حال تحت لوای توافق کنونی تضمینی وجود ندارد که ایران بعد از مدت زمان مقرر به برنامه هسته ای خود بازنگردد.

«تیم کین» در ادامه مناظره در پاسخ به این پرسش که با توجه به اقدامات روسیه در شبه جزیره کریمه و سوریه، دولت شما برای مقابله با ولادیمیر پوتین چه خواهد کرد؟ گفت: ما باید به شدت با روسیه برخورد کنیم و از تحسین و تمجید ولادیمیر پوتین خودداری نماییم. دونالد ترامپ با روسیه روابط اقتصادی دارد و نمی خواهد این روابط قطع شود. ملت آمریکا در شگفتند که چطور مدیر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ ممکن است دارای روابطی با ولادیمیر پوتین باشد. این در حالی است که هیلاری کلینتون در برابر تهاجم روسیه به گرجستان و بحث سوریه ایستادگی کرد.

«مایک پنس» نیز در مقابل مدعی شد: «ما به دلیل سیاستهای اوباما و هیلاری کلینتون امروز شاهد آن هستیم که ایران به عنوان کشور اصلی حامی تروریسم در جهان! با روسیه رابطه دارد. ما برای آزادسازی چهار شهروند آمریکایی محبوس در زندانهای ایران ۴۰۰ میلیون دلار به ایران پرداخت کردیم».

سناتور «کین» در پاسخ به این پرسش که تنظیم روابط با روسیه چرا با مشکل مواجه شد، مدعی شد که ولادیمیر پوتین یک دیکتاتور است و ما باید در بسیاری از موارد با روسیه توافق کنیم همانطور که در مورد کاهش ذخایر هسته ای مسکو و توافق هسته ای ایران با این کشور توافق کردیم.

در ادامه مناظره، «مایک پنس» پیرامون این سوال که برای اجتناب از حمله هسته ای کره شمالی به آمریکا چه قدمهایی باید برداشته شود؟ گفت: آمریکا به یک دیپلماسی مؤثر نیاز دارد. اعمال فشار بر کره شمالی و رهبر آن- کیم جونگ اون- با هدف خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره.

وی در ادامه با اشاره به بنیاد هیلاری کلینتون و همسرش گفت که این بنیاد دهها میلیون دلار کمک مالی از جانب دولتها و اهداء کنندگان خارجی دریافت کرده است؛ دولتها و اهداء کنندگانی که قادر نیستند به عرصه سیاسی آمریکا وارد شوند.

«کین» نیز در این خصوص اظهار داشت: در مورد بنیاد کلینتون باید این نکته را خاطر نشان کنم که این بنیاد به فعالیتهای مثبت و سازنده بسیاری اشتغال دارد و اینکه فعالیتهای کلینتون [در این بنیاد] در راستای منافع آمریکا بوده و این یک بنیاد غیرانتفاعی است. اما سازمان ترامپ همانطور که پسر وی اذعان کرده با روسیه دارای روابطی است و از انتشار اسناد مربوط به فعالیتهای خود سرباز می زند.

«تیم کین» در پاسخ به این پرسش که چنانچه اطلاعاتی در اختیار داشته باشید مبنی بر امکان پرتاب موشک هسته ای کره شمالی به خاک آمریکا، چه اقدامات پیشگیرانه ای را اتخاذ می کنید؟ تصریح کرد: باید وارد عمل شد و تحریمها را علیه کره شمالی تمدید کرد. ما از بسته تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل علیه کره شمالی حمایت می کنیم البته در صورتیکه چین به حق وتوی خود متوسل نشود. اما افرادی مانند دونالد ترامپ به دلیل داشتن حسابهای بانکی در چین قادر به اتخاذ یک موضع محکم در این ارتباط نیستند.

وی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه در صورت پیروزی نامزدهای مورد حمایت خود، برای اتحاد دوباره مردم آمریکا چه کاری می کنید؟ افزود: ما بعد از پیروزی در انتخابات بار دیگر کشور را متحد می کنیم. همانطور که هیلاری کلینتون پس از یازدهم سپتامبر با سفر به نقاط مختلف آمریکا به جمع آوری کمک اقدام کرد و همین طور در تجربیات مشابهی که در حمایت از گارد ملی نشان داد، این بار نیز قادر خواهد بود ملت آمریکا را بار دیگر متحد نماید.

«مایک پنس» نیز در جواب این پرسش خاطرنشان کرد: در حال حاضر چالشهای فراوانی پیش روی ماست. در حالیکه رهبری اوباما و هیلاری کلینتون به وضعیت بد اقتصادی منجر شده، ما درصدد ایجاد تغییری در مسیر کشور هستیم. می خواهیم از بازسازی ارتش آمریکا حمایت کنیم. چنانچه دونالد ترامپ پیروز این انتخابات شود،‌ آمریکا بار دیگر به قدرت گذشته خود باز می گردد و ملت آمریکا بار دیگر می توانند [با افتخار] سرخود را بالا بگیرند.

 

 

منبع : مهر