دادگاه تجدید نظر علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ حکم داد
شعبه نهم دادگاه تجدید نظر فدرال آمریکا یک بار دیگر علیه فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ رای داده که پذیرش مهاجر و مسافر از چند کشور با جمعیت عمدتا مسلمان از جمله ایران را به شدت محدود می‌کند

رئیس جمهوری آمریکا در سومین فرمان مهاجرتی‌اش، قانون را نقض کرده است

به گزارش دویچه‌وله قضات این دادگاه مستقر در شهر سانفرانسیسکوی کالیفرنیا در حکم ۷۷ صفحه‌ای خود گفته‌اند که رئیس جمهوری آمریکا در سومین فرمان مهاجرتی‌اش، قانون را نقض کرده و همچنین نتوانسته است که در دادگاه نشان دهد ورود آن گروه افرادی که قانون مذکور تلاش می‌کند از سفرشان به آمریکا جلوگیری کند «برای منافع ایالات متحده زیان بار است.»

شعبه نهم دادگاه تجدید نظر در عین حال اجرای این حکم را به تعویق انداخته است بنابراین تا زمانی که دیوان عالی آمریکا این پرونده جنجالی را نپذیرفته و نظرش را اعلام نکرده، حکم دادگاه تجدید نظر قابل اجرا نخواهد بود.

دیوان عالی آمریکا در اوایل ماه دسامبر امسال حکم داد که فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا درباره شهروندان هشت کشور تا زمانی که شکایت‌های حقوقی در دادگاه‌های تجدیدنظر بررسی می‌شود به طور کامل اجرا شود.

سومین فرمان ترامپ که در ماه سپتامبر پس از انقضای فرمان قبلی وی صادر شد، شامل حال شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سوریه، یمن، چاد و کره شمالی می‌شود و مقامات ونزوئلایی را هم در بر می‌گیرد. وجود کره شمالی در این فهرست نمادین است چون عملا کمتر کسی از این کشور به آمریکا سفر می کند.

در ماه‌های اخیر یک دادگاه فدرال در مریلند و یک دادگاه استیناف در کالیفرنیا جلوی اجرای قسمت هایی از آن فرمان را گرفته بودند. حکم اخیرا دادگاه استیناف منعکس کننده تصمیم ماه ژوئن دیوان عالی آمریکا بود که در آن زمان اجازه اجرای محدود دستور قبلی آقای ترامپ را داده بود. آن حکم می گفت که دستور دولت نمی تواند شامل حال کسانی شود که دارای پیوندی اصیل با جامعه آمریکا هستند. براساس آن حکم پیوند اصیل شامل پیوند خانوادگی، داشتن درخواست کار و ویزای دانشجویی می شد.

در ماه اکتبر دادگاهی در ایالت هاوایی موقتا اجرای تازه‌ترین دستور آقای ترامپ را به طور کامل معلق کرده بود که باعث خشم دولت شد. در پی تصمیم اخیر دادگاه استیناف وکلای دولت فورا از دیوان عالی خواستند که اجازه اجرای کامل فرمان را صادر کند.

رئیس جمهور آمریکا در ماه ژانویه گذشته بلافاصله پس از رسیدن به قدرت دستوری را برای جلوگیری از سفر و مهاجرت شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا برای ۹۰ روز صادر کرد. آن فرمان با تظاهرات و چالش‌های حقوقی در دادگاه‌ها مواجه شد.

یک نسخه اصلاح شده فرمان در ماه مارس صادر شد که عراق را از فهرست خط می‌زد. فرمان تازه همچنین دارندگان گرین کارت(کارت اقامت دایم) را معاف می‌کرد. در ماه ژوئن دیوان عالی اجازه داد آن فرمان فقط در مورد کسانی که با آمریکا پیوندی اصیل ندارند اجرا شود.

فرمان سوم ترامپ در اواخر ماه سپتامبر امضا شد. این فرمان دو کشور کره شمالی و ونزوئلا را به فهرست اضافه می کرد و دادگاه های بدوی اجازه دادند فرمان در مورد این دو کشور اجرا شود.

دادگاه های اولیه که در چند مورد دو فرمان قبلی و مشابه آقای ترامپ را هم معلق کرده بودند به اظهارات او در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته که خواستار "منع ورود مسلمانان" به آمریکا شده بود اشاره کرده‌اند.

دادگاه های بدوی همچنین گفتند که دستور مهاجرتی ناقض متمم اول قانون اساسی آمریکاست که آزادی مذهبی را تضمین می کند.

قاضی دادگاهی در ایالت مریلند در ماه اکتبر گفت: "اعلام اولیه درباره منع کردن مسلمانان، که آقای ترامپ در بیانیه هایش مکررا و صریحا به آنها اشاره می کرد، مقصود او را با قوت و شدت به زبانی قرائت ناپذیر بیان می‌کرد."

قاضی فدرال در هاوایی گفت که دولت "یافته‌های کافی که نشان دهد ورود بیش از ۱۵۰ میلیون نفر از شهروندان شش کشور نام برده برای منافع ایالات متحده خطرناک است در اختیار ندارد."

دادگاهی در ویرجینیا هم گفت که جمعیت کشورهای قرار گرفته در فهرست آقای ترامپ ۹۰ تا ۹۹ درصد مسلمان هستند و نوشت: "غیرمنطقی بودن دعاوی دولت محسوس است."


گردآوری: گروه خبرسیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir