برافروخته شدن اختلافات داخلی آلمان در پی اخراج دیپلمات های روس
پیروی آلمان از دومینوی اخراج دیپلمات های روس به بهانه نقش مسکو در مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق دوجانبه روسیه در انگلیس اختلافات داخلی را در آلمان برانگیخت.

اخراج دیپلمات های روس اختلافات داخلی را در آلمان برانگیخت

 اسکریپال و دخترش چندی پیش در انگلیس با گاز اعصاب که مقامات لندن روسیه را در آن مقصر می دانند، مسموم شدند. این مسمومیت به تنش در روابط لندن با مسکو و حمایت واشنگتن و اتحادیه اروپا از انگلیس منجر شد.

اسکریپال که سال 2006 در روسیه به اتهام جاسوسی برای لندن به 13 سال حبس محکوم شد، متهم بود هویت جاسوسان روس را در اروپا در اختیار سازمان جاسوسی موسوم به آم ای 6 انگلیس قرار داده است.

آمریکا و تعدادی زیادی از کشورهای اروپایی در واکنش به مساله مسمومیت اسکریپال، دیپلمات های روس را از خاک خود اخراج کردند.

روزنامه «زودویچه سایتونگ » آلمان روز دوشنبه گزارش داده بود که وزارت امور خارجه این کشور تصمیم گرفته چهار دیپلمات روسیه را اخراج کند.

وزارت خارجه آلمان در توئیتی این مطلب را تائید کرد. رسانه ها همچنین گزارش دادند، انتظار می رود فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نیز اقدام مشابهی انجام دهند.

در تازه ترین اقدام، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دیروز (سه شنبه) هفت دیپلمات هیات نمایندگی روسیه در ناتو را اخراج و اعتبارنامه سه نفر دیگر را لغو کرد.

در آلمان تصمیم «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور در پیروی از غرب برای اخراج دیپلمات های روس، انتقاد یک حزب اپوزیسیون را برانگیخته است.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) تصمیم اخراج دیپلمات های روس را بدون وجود مدرکی در اثبات نقش روسیه در واقعه مسمومیت اسکریپال محکوم کرده است.

مسئولان این حزب آلمانی گفته اند که دولت مرکل در وهله اول باید شاهدی در اثبات دخالت مسکو کسب می کرد و چنین اقدامات غیردوستانه و غیرمنطقی در قبال روسیه به کشور آسیب می رساند.

«الکساندر گائولند» رئیس مشترک حزب آلترناتیو به خبرگزاری رویترز گفت: آلمان چیزی برای بُردن ندارد و اگر خود را در جنگ سرد جدیدی که هوچی گران برافروخته اند، درگیر کند، بیشتر بازنده خواهد بود و تعمدا کانال های دیپلماتیک را می بندد.

از سوی دیگر، محافظه کاران عضو حزب مرکل و متحدان در حزب سوسیال دمکرات آمریکا (SPD) درباره حمایت از انگلیس در اتخاذ موضع گیری سختگیرانه علیه مسکو توافق دارند و مرکل بارها از روسیه خواسته در تحقیقات مربوطه همکاری کند.

گائولند روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: ادعاهای دولت انگلیس ثابت نشده است و چنین اقدامات مهمی بدون مبنای واقعی نادرست است. «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان بر خلاف منافع ملی عمل کرده است.

حزب آلترناتیو آلمان با کسب تقریبا 13 درصد آرا در انتخابات دوم مهر 96 مخالف سیاست های ضدمهاجرتی به شمار می رود و از حمایت قوی بین حدود سه میلیون نفر آلمان روس تبار و اتباعی از شوروی سابق برخوردار است. برخی از رسانه های آلمانی گزارش داده اند که حدود یک سوم حامیان این حزب از جامعه روس زبان ها هستند.

این حزب تلاش هایی را برای پایان دادن به تحریم روسیه توسط آلمان و کشورهای غربی بر سر نقش مسکو در بحران اوکراین بکار بسته و به دنبال بهبود روابط است.

همچنین در حالی که هایکو ماس به عنوان عضوی از حزب سوسیال دمکرات آلمان اعلام کرده از اخراج دیپلمات های روس حمایت می کند، برخی از هم حزبی هایش مواضع محتاطانه ای اتخاذ کرده اند.

«ماتیاس پلاتزک» رهبر قبلی حزب سوسیال دمکرات و رئیس فروم روسیه –آلمان گفته که شتاب در نتیجه گیری بدون وجود دلیلی برای اثبات آن، درک «بسیار از مردم» از قانون و دمکراسی را متزلزل می کند.

به دنبال مسمومیت جاسوس روسی، آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد: 60دیپلمات روس مقیم آمریکا ازجمله 12 نفر از کارکنان دفتر نمایندگی دائمی روسیه در سازمان ملل متحد را اخراج می کند.

برخی کشورهای اروپایی همراه کانادا و استرالیا نیز اعلام کرده اند که شماری از دیپلمات های روس را اخراج می کنند که مجموع آنان با دیپلمات های روس اخراجی از آمریکا، از 100 نفر فراتر می رود.

لندن هفته گذشته 23 دیپلمات روس را اخراج کرد و مسکو نیز به همین تعداد دیپلمات های انگلیس را اخراج کرد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir