تشنج در جلسه‌ فوق‌العاده اعضای شورای امنیت در نیویورک
در این جلسه علاوه بر تشنج به دلیل مواضع روسیه و غرب نماینده آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان همزمان با شروع سخنرانی نماینده سوریه جلسه را ترک کردند.

آمریکا آماده اقدام علیه سوریه خارج از شورای امنیت

15 عضو شورای امنیت شب گذشته در جلسه‌ای فوق‌العاده در نیویورک به منظور بررسی حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در غوطه شرقی دمشق که گفته شده ده‌ها کشته برجای گذاشته با یکدیگر گفت‌وگو کردند که این جلسه نیز شاهد تنش بین غرب و روسیه درباره این حمله بود. در این جلسه علاوه بر تشنج به دلیل مواضع روسیه و غرب نماینده آمریکا و برخی دیگر از نمایندگان همزمان با شروع سخنرانی نماینده سوریه در سازمان ملل جلسه را ترک کردند.

دیپلمات‌ها تاکید کردند، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل تمایل خود را در زمینه رای‌گیری شورای امنیت طی امشب درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی با محوریت انجام تحقیقات جدید برای مشخص شدن عوامل استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه ابراز داشت.

آمریکا پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر خود را بین اعضای شورای امنیت که نسخه اصلاح‌شده‌ای در مقایسه با پیش‌نویس قبلی است، پخش کرد.

پیش‌نویس قطعنامه اصلاح شده آمریکا مربوط به ایجاد سازوکار تحقیقاتی مستقل در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی برای یک سال با امکان تمدید ماموریت کمیته تحقیقاتی است.

سفیر آمریکا، روسیه را به حمایت از دولت سوریه متهم کرد و متعهد شد، کشورش موضع شورای امنیت هر چه باشد به حمله شیمیایی ادعایی در دوما واکنش نشان خواهد داد.

هیلی در سخنرانی خود ادعا کرد، سلاح‌های شیمیایی بار دیگر در سوریه و بعد از حمله خان شیخون در سال گذشته میلادی و دیگر حملات مشابه استفاده شد و تصاویر وحشتناک و ویدیوهایی وجود دارند که واقعیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در دوما اثبات می‌کنند.

وی مدعی شد، نظام روسیه مسؤول دادن مجوز به نظام اسد درباره "کشتار" است و نیروهای سوریه از تجهیزات روسی برای "کشتار مردم" استفاده می‌کنند.

نماینده آمریکا متعهد شد، کشورش به منظور روشن کردن طرف مسؤول این حادثه تلاشی متداوم صورت خواهد داد.

وی طرف‌های پشت این حمله را "وحشی" خواند.

نماینده آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه مدعی شد، شورای امنیت سال گذشته میلادی در مجازات دولت سوریه در حمله‌اش با سلاح‌ شیمیایی به خان شیخون به دلیل استفاده روسیه از حق وتو ناکام ماند.

آمریکا به حمله کشنده در دوما صرف نظر از اینکه شورای امنیت وارد عمل خواهد شد یا نه پاسخ خواهد داد.

هیلی ادامه داد: به لحظه‌ای رسیده‌ایم که جهان باید شاهد تحقق عدالت باشد تاریخ آن را به عنوان لحظه انجام وظیفه شورای امنیت یا شکست کامل آن در حمایت از ملت سوریه ثبت خواهد کرد.

وی از شورای امنیت خواست کمیته تحقیقاتی جدید و مستقلی را تشکیل دهد تا فورا تحقیقات را شروع کند.

نماینده انگلیس در شورای امنیت نیز گفت، روسیه خودش را با سیاست‌هایش در سوریه در حاشیه قرار داده اما در عین حال عمر جنگ در این کشور را طولانی می‌کند.

لندن اعتقاد دارد که دمشق مسؤول این حمله شیمیایی است و ما حمایت خود را از طرح آمریکا در زمینه سازوکار تحقیقات درباره حمله شیمیایی در دوما اعلام می‌کنیم. 

نماینده فرانسه نیز تاکید کرد، فرانسه تمامی مسؤولیت‌های خود را در زمینه منع اشاعه تسلیحات شیمیایی برعهده خواهد گرفت.

به گفته نماینده فرانسه، بدون حمایت روسیه و ایران این اتفاقات نمی‌افتند و هیچ تردیدی نیست که نظام سوریه در حمله دوما دست دارد.

پاسخ روسیه

روسیه نیز در واکنش به این اتهامات تاکید کرد، پیش‌نویس قطعنامه آمریکا دربرگیرنده عناصر غیرقابل قبول است که آن را "بدتر" از پیش‌نویس قبلی آمریکا قرار می‌دهد.

این پیش‌نویس دربرگیرنده محکومیت نظام سوریه بعد از حمله دوما است و بر مجازات مسؤولان هر گونه استفاده از سلاح شیمیایی تاکید می‌کند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز با انتفاد از آمریکا، انگلیس و فرانسه گفت: غرب از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کند و فرانسه، آمریکا و انگلیس خط مقابله با روسیه را دنبال و بدون هیچ ابایی آن را تهدید می‌کنند. 

سفیر روسیه گفت، تروریست‌ها مواد شیمیایی در سوریه دارند و هیچ حمله شیمیایی در دوما رخ نداده است.

وی از کارشناسان منع تسلیحات شیمیایی خواست امروز سه شنبه به منظور انجام تحقیفات درباره این رویداد به دمشق بروند.

سفیر روسیه در سازمان ملل به خبرنگاران نیز گفت: می‌ترسم آنها تلاش بیشتری به سمت راهکار نظامی کنند که راهکاری بسیار خطرناک است. این راهکار نه فقط برای سوریه خطرناک است بلکه برای جهان و صلح و امنیت جهانی خطرناک است.

حادثه استفاده از سلاح‌شیمیایی در سوریه ساختگی و یک اقدام تحریک آمیز است و پیامدهای استفاده از زور و اقدام نظامی علیه سوریه بسیار خطرناک خواهد بود.

انگلیس، آمریکا و فرانسه شیوه‌ای خصمانه را علیه روسیه و سوریه دنبال می‌کنند و وقاحت این کشورها از حد جنگ سرد هم عبور کرده است. این کشورها بدون هیچ شرمی از تمام حد و مرزها عبور کرده‌اند حتی در دوران جنگ سرد پیشینیان شما تا این حد جرات چنین وقاحتی را در قبال روسیه نداشتند. فکر می‌کنید بعد از آن چه پیش خواهد آمد؟

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: نبود استراتژی روشن نزد غربی‌ها تعجب اکثر حاضرین را به همراه داشته اما آنها این مساله را آشکارا ابراز نمی‌کنند.

استفاده از سلاح‌ شیمیایی در دوما امری تایید نشده است و کارشناسان متخصص به دوما رفته‌اند تا نمونه برداری کنند و تمام آنچه جمع آوری کردند ثابت کرد که هیچ ماده حاوی گاز کلر در آنجا نبوده، آنها همچنین از ساکنان محلی و افراد مسلح که دست از درگیری‌ها برداشته‌اند پرس و جو کردند.

هیچ یک از ساکنان وقوع حمله شیمیایی را تایید نکرده و بیمارستان محلی نیز هیچ مصدوم که در بدنش آثار مواد سمی از نوع سارین یا کلر باشد پذیرش نکرده است در حالی که هیچ سازمان پزشکی فعالی در این شهر نیست.


 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir