احتمال حمله ای به مراتب شدید از سوی آمریکا به سوریه
نشریه اتریشی با توجه به اتفاقات اخیر در پی حمله شیمیایی در دوما گزینه های احتمالی ترامپ را برای واکنش به این حمله که مدعی است دمشق مسئول آن است بررسی کرد.

همه گزینه‌های روی میز ترامپ درباره سوریه و احتمال "حمله‌ای به مراتب شدیدتر"

به نقل از هیل، مقامات دولت آمریکا نگرانی خود را نسبت به عدم تاثیر حمله‌ای مشابه حمله سال گذشته به پایگاه الشعیرات در "بازداشتن دولت سوریه از بهره‌گیری از سلاح‌های شیمیایی" ابراز کردند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز نوشت: داشتن حمله‌ای طولانی‌تر و هجوم به چندین هدف از گزینه‌هایی بودند که برای این حمله انتقام‌جویانه جدید در نظر گرفته شده‌اند.

گفت‌وگو میان دونالد ترامپ، رییس جمهورآمریکا و مشاورانش در این باره یک روز پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور متعهد شد که در واکنش استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی در دوما، طی ۴۸ ساعت تصمیم‌گیری کند.

حمله دوما جان ده‌ها تن را گرفت و بار دیگر اعتراضات بین‌المللی را علیه دولت سوریه که ادعا می‌شود در این حمله از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده، برانگیخت. گروه امدادرسانی موسوم به "کلاه سفیدها" مدعی است "شامگاه شنبه یک هلیکوپتر ارتش سوریه یک بمب بشکه‌ای بر روی مناطق مسکونی شهر دوما پرتاب کرده که حاوی مواد شیمیایی بوده است."

دولت سوریه و متحد اصلی آن، روسیه استفاده از سلاح شیمیایی علیه شورشیان را تکذیب کردند.

رئیس جمهور آمریکا گفته رژیم اسد برای حمله احتمالی شیمیایی ارتش سوریه به شهر دوما باید "بهای گزافی" بپردازد. او در حال رایزنی برای تصمیم‌گیری نهایی است و حمله نظامی محدود به سوریه یکی از گزینه‌ها تلقی می‌شود.

آمریکا موضوع استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی در سوریه را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده است.

ترامپ در آوریل ۲۰۱۶، پس از آن که حمله‌ با تسلیحات شیمیایی در سوریه بیش از ۸۰ کشته بر جای گذاشت، حمله‌ای موشکی را به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه صورت داد اما میزان خسارت این حمله در حد متوسط بود. این مساله ترامپ و مشاورانش را در وضعیتی قرار داده که واکنشی شدیدتر را برای پاسخ به حملات اخیر دوما در نظر بگیرند.

جدیت کاخ سفید

در همین حال سخنگوی کاخ سفید، سارا ساندرز اعلام کرده که ترامپ سفر برنامه‌ریزی شده خود به آمریکای لاتین، از جمله شرکت در هشتمین اجلاس کشورهای قاره آمریکا را لغو کرده است.

غیبت رئیس جمهور ایالات متحده در اجلاس کشورهای قاره امریکا که برای نخستین بار در هشت سال گذشته رخ داده و اعزام ناو جنگی "یو اس اس دونالد کوک" به منطقه حکایت از جدی بودن تهدیدهای کاخ سفید برای حمله نظامی به اهدافی در سوریه دارد.
گزینه‌های روی میز ترامپ علیه سوریه

دونالد ترامپ عصر سه‌شنبه تصویری از خود در میان شماری از نظامیان آمریکایی را در شبکه توئیتر منتشر کرد و زیر آن از جمله نوشت: «ارتش آمریکا بزرگترین قدرت رزمی تاریخ است.»

نشریه اتریشی "اشتاندارد" در شماره روز سه‌شنبه، دهم آوریل خود به بررسی گزینه‌های احتمالی کاخ سفید برای اقدام علیه رژیم بشار اسد پرداخت و چهار گزینه را در اولویت قرار داد.

این نشریه گزینه نخست را اقدام "دیپلماتیک" عنوان کرده و به سخنان نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پرداخته که گفته است: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که جهان باید راه برقراری عدالت را هموار کند.»

بر این اساس اعمال تحریم‌هایی علیه تهران و مسکو می‌تواند یک گزینه محتمل ارزیابی شود اما با توجه به حق وتوی روسیه در شورای امنیت، رسیدن به اجماع جهانی برای برخورد با رژیم اسد تقریبا منتفی است.

گزینه دوم می‌تواند حمله نظامی محدود به اهداف مشخصی در سوریه باشد. این گزینه محتمل‌تر از بقیه به نظر می‌رسد. درست یک سال پیش (هفتم آوریل ۲۰۱۷) دونالد ترامپ در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون، فرمان حمله موشکی به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را صادر کرد.

این موشک از همان ناو جنگی پرتاب شده بود که اکنون وارد آب‌های منطقه شده است. این عملیات از نظر بسیاری از کشورهای غربی "متناسب" ارزیابی شد و در بین جمهوری‌خواهان آمریکا نیز مورد حمایت قرار گرفت.

نشریه "اشتاندارد" سومین گزینه را حمله گسترده نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه عنوان و آن را بسیار نامحتمل ارزیابی کرده است. چنین عملیاتی می‌تواند رابطه با مسکو را متشنج و بحرانی کند.

بر این اساس برخی کارشناسان معتقدند آمریکا در عملیات محدود در سوریه نیز باید احتیاط کند تا ناخواسته به نیروهای روسی آسیبی نرسد. از آنجا که نظامیان روس در بسیاری از مراکز استقرار خود در سوریه در کنار نظامیان این کشور قرار دارند آمریکا در انتخاب اهدافش با محدودیت‌های زیادی روبروست.

دونالد ترامپ به تازگی اعلام کرده بود که قصد دارد به حضور نظامی آمریکا در سوریه خاتمه دهد. در حال حاضر حدود ۲ هزار نظامی آمریکایی در مناطق کردنشین شمال سوریه حضور دارند.

برخی از ناظران معتقدند تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه منطقی است و افزایش حضور نظامی آمریکا در این کشور توجیهی ندارد و خدمتی به منافع و امنیت ایالات متحده نمی‌کند. نشریه اتریشی بر این پایه، خودداری از هر اقدام مشخص نظامی را یکی دیگر از گزینه‌های دونالد ترامپ ارزیابی کرده است.

با این همه، با نزدیک شدن به پایان ۴۸ ساعتی که ترامپ اعلام کرده، چشم‌ها به کاخ سفید و صفحه توئیتر رئیس جمهور آمریکا دوخته شده تا ابعاد عملیات احتمالی علیه رژیم بشار اسد آشکار شود.

هشدار روسیه

در همین حال، مسکو هشدار داده است که ممکن است نسبت به حمله احتمالی آمریکا در سوریه واکنش نشان دهد.

مقامات روس بهره‌گیری دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را تکذیب و شبه‌نظامیان حاضر در این منطقه را به تلاش برای محاصره دمشق متهم کرده‌اند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir