واشنگتن از قانون جنگل پیروی می‌کند
ایالات متحده پیش‌تر نشان داده که هر زمان که صلاح بداند به‌تنهایی اقدام خواهد کرد. متاسفانه این قانون جنگل است که حکم‌فرمایی می‌کند.

حمله احتمالی آمریکا به سوریه نقض منشور سازمان ملل است

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، توئیت کرده که روسیه باید «آماده» شلیک موشک به سوریه باشد. ترامپ در حالی چنین اظهارنظری کرد که واشنگتن مدعی شده دولت سوریه مسئول حمله ادعایی شیمیایی در شرق دمشق در روز شنبه است.

اسپوتنیک با پروفسور «هانس کوخلر»، رئیس سازمان پیشرفت بین‌المللی، گفت‌وگویی در این رابطه داشته تا نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیندازد.

- حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به سوریه دقیقا در قوانین بین‌المللی چه جایگاهی دارد؟ با وجود این‌که واشنگتن، روسیه را به نقض هنجارهای بین‌المللی متهم می‌کند، چنانچه ایالات متحده دست به حمله بزند، آیا نمی‌توان چنین اتهامی را به خود این کشور وارد دانست؟

حمله موشکی، در شرایطی که در آن قرار داریم، استفاده یک‌جانبه از زور و نقض منشور سازمان ملل و عملی متجاوزانه تلقی می‌شود. وضعیت کاملا واضح است؛ تا زمانی‌که شورای امنیت سازمان ملل دستور حمله یا اجازه استفاده از زور را صادر نکند، هیچ کشوری یا متحد آن، حق استفاده از نیروی نظامی را ندارد. بنابراین این ایالات متحده است که تحت شرایط فعلی قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است.

- بریتانیا تردیدهایی را درباره گزینه حمله نظامی مطرح کرده است. با وجود مخالفت اکثریت اعضای پارلمان این کشور با حمله نظامی،‌ آیا گمان می‌کنید این امر، همانند سال ۲۰۱۳، می‌تواند تاثیری بر تصمیم آمریکا و فرانسه داشته باشد یا آن‌که این دو کشور به راه خود خواهند رفت؟

متاسفانه گمان نمی‌کنم تاثیر چندانی داشته باشد، چراکه، آن‌گونه که به نظر می‌رسد، برای ایالات متحده مساله، مساله قدرت سیاسی است و برای رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز مساله، مساله پایبندی به اظهارات ستیزه‌جویانه‌اش. ایالات متحده پیش‌تر نشان داده که هر زمان که صلاح بداند به‌تنهایی اقدام خواهد کرد. متاسفانه این قانون جنگل است که حکم‌فرمایی می‌کند.

- دست آخر، البته کل این جریان بر سر ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در گرفته است که ایالات متحده و متحدانش بشار اسد را به‌خاطرش مسئول می‌دانند. اما چطور می‌توانیم مطمئن شویم چنانچه از سلاح‌های شیمیایی استفاده شده، کارِ گروه‌های مخالف اسد نیست؟ می‌دانیم که آن‌ها پیش‌تر هم از چنین ترفندهایی استفاده کرده‌اند.

نتیجه‌گیری در این زمینه تنها زمانی ممکن است که تحقیقاتی بی‌طرفانه صورت گیرد و باید ابتدا به تمام سازمان‌هایی که در این رابطه تحقیق می‌کنند، اجازه داد که براساس دستورالعمل‌های مخصوص به خود عمل کنند. این دستورالعمل البته مربوط به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است.

این سازمان اعلام کرده که تیمی از متخصصان را به منطقه اعزام خواهد کرد و تا جایی که ما می‌دانیم دولت سوریه هم درخواست مشابهی را در این رابطه مطرح کرده و با ورود کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به کشور موافقت کرده است. بنابراین ابتدا باید حقایق را جمع‌آوری کرد و تنها بعد از آن می‌توان قدم‌های بعدی را برداشت. اما نمی‌توان روند فعلی را اتخاذ کرد که درست در نقطه مقابل پروتکل‌های قانونی قرار دارد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com