نگرانی های ترامپ باید با چیزی غیر از لغو برجام برطرف شود
وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه در گفت وگو با شبکه فاکس نیوز تصریح کرد که نگرانی های رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران، بایستی به گونه ای که برجام لغو نشود، پاسخ داده شود.

 وزیرخارجه انگلیس: نگرانی ترامپ بایستی بدون لغو برجام برطرف شود

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس که برای حفظ برجام به واشنگتن سفر کرده ادعا کرد: رئیس جمهوری آمریکا به درستی در برجام نقایصی را می بیند و دنیا را به چالش کشیده است.

ایران رفتار بدی دارد، گرایش دارد که موشک بالستیک قاره پیما تولید کند و ما بایستی آن را متوقف کنیم. ما همچنین بایستی اقدامات ایران در منطقه را متوقف و سختگیرانه تر عمل کنیم.

جانسون در ادامه ادعای خود افزود که بایستی برجام اصلاح شود و در مقام توضیح، به بند غروب اشاره کرد و گفت که بر این اساس ایران قادر خواهد بود تا پس از پایان دوره برجام به سرعت برنامه غنی سازی خود را توسعه دهد.

بایستی راهکاری برای حل این مساله پیدا شود و رئیس جمهوری به درستی خواستار توجه به این مساله شده است. وی با این حال گفت که این مساله بایستی بدون لغو برجام صورت گیرد 'چون با این کار بایستی به این سئوال پاسخ داده شود که گام بعدی چیست. اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته ای برود چه خواهد شد؟'

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که امکان مذاکره مجدد بر سر برجام وجود ندارد و اگر آمریکا به نقض برجام ادامه داده و یا از آن خارج شود، ایران هم حق پاسخی مناسب را محفوظ خواهد داشت.

به گفته ظریف، آمریکا با توسل به قلدرمآبی و ارعاب و تهدید نخواهد توانست به توافقی جدید برسد. وزیر خارجه ایران هشدار داده آمریکا یا باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند بماند و یا منتظر عواقب عدم پایبندی به برجام باشد.

وزیر امور خارجه انگلیس پرسید: آیا ما جدی قصد داریم تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنیم؟ ایا چنین اقدامی در واقعیت ممکن است یا بهتر است روی همین توافق کار کنیم و با همکاری یکدیگر ایران را به عقب برانیم'

او در پاسخ به این سؤال که چگونه قادر خواهد بود تا برجام را درحالی‌که ایران حاضر به مذاکره نیست ،اصلاح کند، یادآور شد که توافق فعلی به ایران امیدواری می‌دهد که درازای بهره‌مندی از منافع اقتصادی، خود را به سلاح هسته‌ای مجهز نکنند.

وی اذعان داشت که ایران تاکنون از منافع اقتصادی برجام بهره نبرده است.

وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، در منطقه مسابقه تسلیحاتی به راه می‌افتد و 'سعودی‌ها، امارتی‌ها و مصری‌ها هم خواهان دست‌یابی به سلاح هسته‌ای خواهند بود. این در حالی است که وضعیت کنونی منطقه به‌شدت خطرناک است و ما نمی‌خواهیم در این مسیر گام برداریم.'

وی تصریح کرد که از نگاه او رفع نگرانی‌های ترامپ درباره ایران، 'راه‌حل نظامی ندارد'

جانسون در پاسخ به سؤال دیگری درباره ادعاهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود برنامه مخفی هسته‌ای در ایران اظهارکرد که اتهامات او مربوط به فعالیت‌های ایران تا سال 2003 است و 'به همین خاطر مهم بود که با ایران توافق هسته‌ای امضاء شود'.

او یادآور شد که طی سال‌های گذشته بازرسان سازمان انرژی اتمی بیش از 400 بار از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید و تائید کرده‌اند که ایران به برجام پایبند بوده‌اند.

وزیر امور خارجه انگلیس بااین‌حال ادعا کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا نگرانی‌های مشروعی را درباره برجام دارد اما 'ما اعتقاد داریم که بایستی در قبال ایران سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم، به نگرانی‌های رئیس‌جمهوری پاسخ داده شود و برجام را لغو نکرد'

جانسون دیروز (یکشنبه) به‌منظور گفت‌وگو با مقام‌های ارشد دولت آمریکا و متقاعد کردن آن کشور برای ماندن در برجام راهی واشنگتن شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرده است درصورتی‌که شرکای اروپایی تا 12 می (22اردیبهشت) «نواقص» برجام را رفع نکنند، از این توافق خارج می‌شود. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ده بار بعد از امضای برجام پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تائید کرده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir