پیروزی مقتدی صدر جایگاه ایران در عراق را لرزاند
مسوول دفتر سیاسی جریان صدر می گوید: جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه ماست و با هم منافع مشترک تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری داریم.

مقتدی صدر تمایل به تعامل با ایران دارد، اما نوع دوستی و کنش او با دیگران متفاوت است

 شرایط سیاسی عراق پس از انتخابات و مشخص شدن نتایج آن روند پیچیده ای را به خود گرفته است. هر چند این انتخابات در عراق اولین حضور مردم کنار صندوق های رای پس از خروج داعش است اما، پیروزی جریان صدر نیز معادلات را به هم ریخته است.

انتخابات پارلمان در عراق با مشارکت و اقبال گسترده مردم مواجه نشد و این دلیل قاطعی برای اعتراض مردم عادی به شخصیتهای مسلط بر قدرت و دولت و در نهایت، ناامیدی از قدرت انها برای ایجاد تغییرات از طریق انتخابات است.

در این بین، نشانه ای دال بر تشکیل ائتلافی گسترده که راه بر نقش مقتدی صدر در تشکیل دولت جدید سد کند، دیده نمی شود.

برخی ناظران عقیده دارند پیشتازی جریان سائرون به رهبری صدر، جایگاه ایران در بغداد را لرزاند، اما واقعیتی که وجود دارد آن است که تمام دولتهایی که در عراق پس از حمله آمریکا در سال 2013 روی کار آمدند، غیرمستقیم زاده نوعی تفاهم بین قدرت های خارجی حاضر در این کشور بوده اند.

چشم ها به مقتدی و ایران دوخته شده است

هرچند برخی تلاش ها برای شکراب کردن رابطه جریان صدر با ایران از همان ساعات نخست پیروزی در انتخابات عراق آغاز شد اما مقتدی صدر و همراهانش تا کنون دست رد به این فشارهای داخلی و خارجی زده اند.

در این رابطه ضیاء الاسدی مسوول دفتر سیاسی جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر در گفتگو با شبکه المیادین درخصوص اظهارت اخیر مقامات آمریکایی در مورد ایران گفته است« جریان صدر و سایر شرکای عراقی، این همه مبارزه و فداکاری نکردند که امروز بخواهند سرتسلیم در برابر امیال و خواسته های آمریکا فرود آورند.»

مسوول دفتر سیاسی جریان صدر می گوید«جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه ماست و با هم منافع مشترک تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تجاری داریم و ما هرگز دیکته های دیگران را در این خصوص نخواهیم پذیرفت.»

الاسدی البته این را هم تاکید کرده است که« سیاست عراق باید تنها بر اساس یک معیار تعیین شود و آن منافع عراق و نیز منافع کشورهای همسایه و داشتن روابط متوازن با آنهاست و پذیرش خواسته های آمریکا جایگاهی برای ما ندارد.همه می دانند که خواسته ها و امیال آمریکا حد و مرزی ندارد و نه تنها ربطی به منافع ملت ها ندارد بلکه حتی گاهی مخالف منافع خود ملت آمریکا و تنها در راستای منافع شرکت های تولید اسلحه و نفت و لابی صهیونیستی است.»

نگاه مقتدی صدر به رابطه با ایران

سیدمقتدی صدر، حداقل دو بار تاکید کرده که ایران را دوست می‌داند نه دشمن. یک‌بار همین چند روز قبل، وقتی گفت تمامی کشورهای همجوار با عراق، دوست عراق هستند نه دشمنش. بار دیگر هم در قالب بیانیه 29 ماده‌ای برای آشتی ملی در سال 95 که خواستار خروج دوست (ایران) و دشمن (آمریکا) از عراق شد. تلقی دوستی او البته متفاوت از دیگران است.

ایران در کنار عراق خواهد ماند اگر...

روند انتخاب نخست وزیر که دیدارها و رایزنی بین گروهها از هم اکنون شروع شده، تا سه الی چهار ماه آینده ادامه خواهد داشت. با اینکه برخی نامها برای پست نخست وزیری مطرح است اما انتخاب وزرا و پستهای کلیدی نیز از موضوعاتی است که در هفته ها و ماههای اینده روی آن بحث خواهد شد تا نتیجه لازم بدست بیاید.

در این بین بازیگران منطقه ای و بین المللی از جمله عربستان، ایران، امریکا و حتی روسیه تلاش دارند روی این رایزنی ها تاثیر بگذارند. اما چیزی که مشخص است این است که نوع روابط ایران با عراق با روابط دیگر کشورها با این کشور متفاوت است.

ایران نه تنها به دنبال سهم خواهی و دخالت نیست بلکه آن چه در دوره قبل از انتخابات دیدیم، حاضر است در کنار عراقی ها با داعش بجنگد. نوع حضور سردار سلیمانی در عراق در جهت ثبات عراق و کمک به روند این موضوع است. این روند را در تاثیر سردار سلیمانی برای گذشت از بحران همه پرسی اقلیم کردستان مشاهده کردیم. حال اگر مقتدی صدر این درخواست را داشته باشد ایران همچنان در کنار ان است، در غیر این صورت همسایه دوست و برادر عراق خواهد ماند.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: namehnews.ir