زنگ خطر برای رئیس جمهور جنجالی آمریکا
شکست سنگین جمهوریخواهان در انتخابات اخیر در کالیفرنیا،روحیه رقبای ترامپ را برای فتح کنگره ( مجلس نمایندگان و سنا ) دوچندان ساخته است.

روز بزرگ انتخابات و شکست یاران ترامپ

شکست سنگین جمهوریخواهان در انتخابات اخیر در کالیفرنیا،روحیه رقبای ترامپ را برای فتح کنگره ( مجلس نمایندگان و سنا ) دوچندان ساخته است. تا به امروز برتری چهره های دموکرات در کسب ۸ کرسی کنگره ‌ و فرمانداریها مسجل شده است.

اغلب رسانه های امریکا تیتر اصلی خود را به روز بزرگ انتخابات و شکست یاران ترامپ اختصاص دادند.رسانه های آمریکایی این نتیجه از رای گیری در ایالت بزرگ کالیفرنیا را شوک بزرگ بر ترامپ و نقطه آغاز و نشانه ای از شکست حزب ترامپ در انتخابات نوامبر کنگره خواندند.اگرچه کالیفرنیا ایالتی دموکرات( به لحاظ سنتی) محسوب می شود، اما انتخابات اخیر در آن حکم تقابل جدی طرفداران و مخالفان ترامپ را دارد. پیش بینی می شود در انتخابات ماه نوامبر،‌شاهد حضور گسترده طرفداران و مخالفان ترامپ باشیم.

مخالفان ترامپ معتقدند که پیروزی دموکراتها در انتخابات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، منجر به تحدید قدرت ترامپ و ایجاد موانعی سخت در برابر اقدامات وی خواهد شد. لازم به ذکر است که مطابق آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، دموکراتها پیروز انتخابات میاندوره ای کنگره خواهند بود. به عنوان مثال براساس نظرسنجی دانشگاه کویینیپیاک که نتایج آن ابتدای فروردین ماه امسال منتشر شد، دموکرات ها نسبت به جمهوری خواهان برتری 10 درصدی دارند.پیش بینی می شود دموکراتها در بیشتر ایالاتی که ساکنان آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آرای خود را به سود ترامپ به گردش در آورده بودند، حائز اکثریت آرا شوند.با این حال، ترامپ در فاصله باقی مانده تا ماه نوامبر( آبان ماه ) قصد دارد نهایت تلاش خود را برای فرار از شکست در برابر دموکراتها به کار گیرد.

رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با نگرانی خاصی معادلات انتخاباتی ماه نوامبر را رصد می کند. ترامپ قبلا اعلام کرده است که دموکراتها در صورت پیروزی در انتخابات کنگره وی را استیضاح خواهند کرد. بسیاری از نمایندگان حزب دموکرات ( در مجلس نمایندگان ) نیز این موضوع را تایید کرده اند. با این حال نانسی پلوسی رهبر دموکراتهای کنگره اعلام کرده است که اعضای این حزب قصدی مبنی بر این اقدام ندارند. پلوسی معتقد است که به جای سیاست "استیضاح ترامپ" باید سیاست " مهار کاخ سفید" را درپیش گرفت. همین مسئله منجر به ایجاد شکاف در بین دموکراتهای مخالف ترامپ خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل داخلی ایالات متحده آمریکا معتقدند که دموکراتها مسیر سختی برای فتح کنگره و کسب اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان و سنا را ندارند. با این حال، به نظر می رسد دموکراتها قدرت کسب "اکثریت مطلق" سنا را نداشته باشند! از بین 33 کرسی های سنا که قرار است در انتخابات ماه نوامبر امسال به رای گذاشته شود، 25 کرسی هم اکنون در اختیار سناتورهای دموکرات و مستقل بوده و تنها 8 کرسی متعلق به جمهوریخواهان است. به عبارت بهتر، دموکراتها اگر همه کرسی های سنا را حفظ کرده و در 8 کرسی دیگر نیز گوی سبقت را از رقبای خود بربایند ،موفق به کسب 57 کرسی سنا خواهند شد. اگرچه با این نتیجه ( و حتی کسب 51 کرسی سنا ) اکثریت آن به دست دموکراتها خواهد افتاد، اما این میزان از کرسی ها، برای استیضاح ترامپ یا جلوگیری از حق وتوی وی کافی نیست.

با این حال برخی کارشناسان معتقدند که در صورت پیروزی کلی دموکراتها بر جمهوریخواهان در انتخابات سنا، جبهه "جمهوریخواهان منتقد ترامپ" نیز در کنگره شکل خواهد گرفت. در این صورت،‌شاهد همراهی برخی جمهوریخواهان سنتی با دموکراتها در پروسه مخالفت با تصمیمات ترامپ خواهیم بود. در حال حاضر، سناتورهایی مانند جف فلیک،‌راند پال و چند سناتور دیگر، از مخالفان جمهوریخواه ترامپ محسوب می شوند.

از سوی دیگر،‌برخی سناتورهای حزب جمهوریخواه آْماده هستند تا در صورت شکست در انتخابات میاندوره ای کنگره، پروسه " عبور از ترامپ" را رسما به جریان بیاندازند. آنها به خوبی می دانند که شکست ترامپ و همراهانش در انتخابات میاندوره ای کنگره مقدمه ای برای تحقق شکست آنها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 محسوب می شود. بی دلیل نیست که جمهوریخواهان سنتی و برخی سران این حزب معتقدند که پس از انتخابات میاندوره ای کنگره، دلیلی برای حمایت از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی وجود ندارد.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: namehnews.ir