افشاگری رویترز از نقش عربستان در تصمیم ترامپ برای خروج از برجام
پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، یک مقام ارشد دولت این کشور با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تماس گرفته تا اطمینان یابد که واشنگتن می‌تواند روی حمایت ریاض حساب کند.

ریاض به آمریکا: کسری نفت ایران را جبران می‌کنیم

خبرگزاری «رویترز» روز پنج‌شنبه در گزارشی اختصاصی افشا کرد که دولت آمریکا یک روز پیش از آنکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کند، با دولت عربستان تماس گرفته و اطمینان یافته که این کشور کسری نفتی ناشی از کاهش صادرات ایران را جبران می‌کند.

بنا بر این گزارش، با توجه به افزایش قیمت نفت در ماه‌های گذشته و حمایت عربستان از محدود ماندن عرضه نفت به بازارهای جهانی، بیانیه این کشور در حمایت از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعلام آمادگی برای جبران کسری نفت ایران، اعضای «اوپک» را متعجب کرده است.

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشته است که پیش از اعلام خروج آمریکا از برجام، یک مقام ارشد دولت این کشور با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تماس گرفته تا اطمینان یابد که واشنگتن می‌تواند روی حمایت ریاض حساب کند.

به گفته این منابع، واشنگتن نگران بوده که خروج از توافق هسته‌ای و محدود شدن عرضه نفت ایران، به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شود.

یک مقام ارشد دولت عربستان از تایید برقراری این تماس خودداری کرده، اما گفته است: «ما پیش از اعلام تصمیم درباره برجام، در جریان قرار گرفته بودیم... ما همواره درباره ثبات بازار نفت با ایالات متحده در حال گفت‌وگو هستیم.»

تصمیم عربستان برای افزایش تولید نفت می‌تواند توافقی را که در ژانویه سال ۲۰۱۷ میان اوپک و روسیه برای محدود کردن عرضه نفت صورت گرفت، در معرض تهدید قرار دهد.

رویترز به نقل از دو منبع نوشته بیانیه ناگهانی سعودی‌ها، برخی از متحدان عرب این کشور را هم ناخرسند کرده است. این کشورها معتقد بودند که عربستان باید پیش از صدور این بیانیه، با آن‌ها مشورت می‌کرده است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com