مذاكره تركیه با ایران درباره حمله به «پ‌ک‌ک»
«نورالدین جانیکلی»، وزیر دفاع ترکیه، هم گفته بود که عملیات نظامی آنکارا در شمال عراق با هدف نابودی گروه پ‌ک‌ک مورد حمایت آشکار ایران نیز هست.

پاسخ تهران به ادعای حمایت از حمله به پ‌ک‌ک تکذیب آن بود

روز گذشته رجب‌طیب ‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «کانال 7» درباره عملیات ترکیه علیه «پ‌ک‌ک» در شمال عراق گفت: «درباره مبارزه با گروه تروریستی پ‌ک‌ک با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفت‌وگوهایی داشتیم و گفت‌وگوی سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور همچنان ادامه دارد».

او درباره عملیات ارتش ترکیه در قندیل گفت: «در جریان عملیات اخیر، مناطق بسیار مهم گردهمایی این گروه تروریستی را هدف حمله قرار دادیم.

در اولین قدم 20 جنگنده ارتش ترکیه 10 هدف بسیار مهم در قندیل را بمباران کردند. در آخرین عملیات صورت‌گرفته نیز یک جلسه بسیار مهم گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» در قندیل را بمباران کرده‌ایم».

اردوغان با بیان اینکه «اکنون موقعیتی که در قندیل داریم بسیار متفاوت است»، گفت: «همان‌گونه که می‌دانید ترکیه در شمال عراق شماری پایگاه نظامی دارد. باید پایگاه‌هایمان را تقویت کنیم و مایلیم این کار را با همراهی دولت مرکزی عراق انجام دهیم».

روز سه‌شنبه گذشته «نورالدین جانیکلی»، وزیر دفاع ترکیه، هم گفته بود که عملیات نظامی آنکارا در شمال عراق با هدف نابودی گروه پ‌ک‌ک مورد حمایت آشکار ایران نیز هست. جانیکلی گفته است: «پیش‌تر به ایران اجرای عملیات نظامی مشترک برای نابودکردن مقر پ‌ک‌ک در کوهستان قندیل را پیشنهاد داده‌ایم که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده، اما ایران صرف عملیات ترکیه را تأیید کرده است». به گفته وزیر دفاع ترکیه، ایران بسیار گرم و دوستانه با این موضوع برخورد کرده و هم‌اکنون نیز حمایت‌های لازم را به ما ارائه می‌کند.

پاسخ تهران به ادعای حمایت از حمله به پ‌ک‌ک تکذیب آن بود. به گزارش مهر، ابوالفضل شکارچی این اظهارنظر را «غیردقیق» خوانده و گفته است: «ایران با وجود حمایت از هرگونه اقدام ضدتروریستی، درعین‌حال، لشکرکشی به درون مرزهای یک کشور ثالث به بهانه مبارزه با تروریسم، بدون اجازه از دولت مستقر و قانونی آن کشور را عملی غیرمشروع می‌داند». شکارچی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران را احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها عنوان کرد.

اجازه نمی‌دهیم آمریکا از اینجرلیک به ایران حمله کند

همچنین روز گذشته نخست‌وزیر ترکیه گفت: «هرگز اجازه نمی‌دهیم آمریکا از اینجرلیک به ایران حمله کند». نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد که آنکارا هرگز به ایالات متحده اجازه نخواهد داد از پایگاه هوایی اینجرلیک برای حمله احتمالی علیه ایران استفاده کند. به گزارش ایلنا و به نقل از آناتولی، «بن‌علی ییلدریم» در پاسخ به اینکه اگر آمریکا از پایگاه اینجرلیک ترکیه برای حمله به ایران استفاده کند، موضع آنکارا چه خواهد بود؟ گفت: «توافق امضا‌شده بین طرفین به ایالات متحده اجازه استفاده از این پایگاه را فقط برای مبارزه با تروریسم داده است. هرگز نمی‌توان اجازه داد که آمریکا از اینجرلیک برای حمله به کشوری استفاده کند.

آنکارا درخواست‌های واشنگتن برای استفاده از این پایگاه به‌منظور حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را رد کرد». ییلدریم تأکید کرد: «ایران از قرن‌ها پیش کشور همسایه ترکیه است و هرگز قابل تصور نیست که آنکارا از جنگ علیه همسایگانش حمایت کند».

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه، در فاصله هشت کیلومتری از مرکز شهر «آدانا» و فاصله 56 کیلومتری از دریای مدیترانه واقع‌ شده است. اینجرلیک بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه است. در‌حال‌حاضر از این پایگاه به‌عنوان مقر فرماندهی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش استفاده می‌شود.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tasnimnews.com