سخنان جالب پوتین و ترامپ در دیدار مطبوعاتی شان درباره ایران
 رؤسای جمهوری روسیه و آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و از نتایج مذاکرات خود سخن گفتند.

پوتین: برجام، ایران را کنترل کرده، ترامپ: باید جاه طلبی‌های ایران را متوقف کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که توافق هسته‌ای برام ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.

پوتین در انتقاد از خروج آمریکا از برجام گفت: «ما نگرانی‌مان درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران را ابراز کردیم. ایران به لطف برجام کنترل برنامه هسته‌ای خود را به آژانس واگذار کرد و این توافق، ماهیت صلح‌امیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند.»

ترامپ هم در این کنفرانس خبری گفت که از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دیپلماسی و تعامل را به درگیری ترجیح داده است.

او درباره رابطه کشورش با روسیه گفت: «رابطه ما با روسیه هیچ‌گاه تا این اندازه بد نبوده است، اما این از چهار ساعت پیش تغییر کرد.»

ترامپ گفت با روسیه درباره «تروریسم اسلامی رادیکال» هم گفت‌وگو کرده است. او گفت که هم روسیه و هم آمریکا از حملات تروریستی ضربه خورده‌اند.

ترامپ گفت: باید روی ایران فشار وارد کنیم تا از جاه طلبی های هسته ای ایران و کمپین خشونت این کشور در سرتاسر منطقه را متوقف کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد: «درباره این هم صحبت کردم که آمریکا به ایران اجازه نخواهد داد از مزایای شکست داعش منتفع شود.»

ترامپ در پاسخ به یک سوال، مبنی بر اینکه آیا روسیه را بابت تنش‌ها در روابط مسکو-واشنگتن هم مقصر می‌داند گفت: «همه ما مقصر هستیم.»

ترامپ گفت که همه طرف‌ها مقصر هستند که اجازه نداده‌اند این دیدار بین سران دو کشور زودتر برگزار شود.

او با بیان اینکه دو کشور صاحب ۹۵ درصد از سلاح‌های هسته‌ای دنیا هستند گفت اینکه روابط دو کشور با یکدیگر دچار مشکل باشد، «مضحک» است.

پوتین در بخشی از این کنفرانس خبری، توپی را از یکی از حاضران گرفت، آن را به ترامپ داد و گفت: «حالا که صحبت از فوتبال شد، توپ در زمین شما است.»

پوتین: برجام، ایران را کنترل کرده، ترامپ: باید جاه طلبی های ایران را متوقف کنیم

ترامپ بعد از گفتن اینکه «این توپ به پسرم بارون می‌رسد» آن را برای همسرش «ملانیا» پرتاب کرد.

پوتین: برجام، ایران را کنترل کرده، ترامپ: باید جاه طلبی های ایران را متوقف کنیم

پوتین در بخشی از این کنفرانس خبری اذعان کرد که هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا دوست داشته پوتین در برابر رقیبش «هیلاری کلینتون» پیروز شود.

او در جواب سوالی در این باره که آیا دوست داشته ترامپ پیروز انتخابات شود گفت: «بله، چون ایشان کسی بود که طرفدار نرمال‌شدن روابط آمریکا با روسیه بود.»

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: farsnews.com