مسکو: ارتش سوریه به اشتباه هواپیمای روسی را ساقط کرده است
به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، خبر غرق شدن هواپیمای نظامی در حالی مطرح شده که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ارتش سوریه هواپیمای روسی را به اشتباه ساقط کرده است

مسکو: اسرائیل مقصر سقوط هواپیمای ماست

خبرگزاری روسی "تاس" به نقل از یک منبع در عملیات تحقیقات و نجات اعلام کرد، هواپیمای روسی که در حریم هوایی سوریه از صفحه رادار ناپدید شده در دریای مدیترانه غرق شده است، وزارت دفاع روسیه تایید کرد که ارتش سوریه هواپیمای روسی را در نتیجه اقدام بی‌مسؤولانه اسرائیل ساقط کرده است.

این وزارتخانه تاکید کرد، ۱۵ سرنشین هواپیمای روسی به دلیل بی‌مسؤولیتی اسرائیل و ایجاد یک شرایط خطرناک عمدی از سوی اسرائیل کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفت: اسرائیل اطلاعی به فرماندهی نیروی هوایی روسیه درباره عملیاتش نداد و تنها یک دقیقه قبل از حمله، ما را در جریان حملات موشکی خود به لاذقیه قرار داد. خلبان‌های اسرائیلی از هواپیمای روسی به عنوان سپر و پوششی برای خود استفاده کرده و آن را در معرض حملات موشک‌های سامانه‌های دفاع هوایی سوریه از نوع "اس ۲۰۰ " قرار دادند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل را اقداماتی خصمانه قلمداد می‌کنیم و بعد از این اقدامات خصمانه حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌دانیم.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، لاشه هواپیمای ایل ۲۰ و تکه‌های بدن اعضای کادر پرواز این هواپیما را از آب بیرون آوردند.

براساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، هشت کشتی به همراه کشتی‌های پشتیبانی عملیات جستجو و نجات را در منطقه سقوط هواپیما انجام دادند. حادثه در ۲۷ کیلومتری غرب شهر بانیاس در حومه لاذقیه رخ داده بود.

وزارت دفاع روسیه پیشتر طی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرده بود که هواپیمای نظامی روسی که ۱۴ سرنشین داشت در ساعات پایانی شب گذشته در جریان پروازش در حریم هوایی دریای مدیترانه در سواحل سوریه از صفحه راداری ناپدید شد در حالی که شهر لاذقیه سوریه هدف حملات موشکی اسرائیلی قرار داشت.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای آورده است، ارتباط با کادر هواپیمای "ایل ۲۰" در زمانی که در حال پرواز در ۳۵ کیلومتری ساحل سوریه در مسیر بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بود، قطع شد.

وزارت دفاع روسیه گفته بود، سرنوشت این هواپیمای نظامی نامشخص است و جستجو درباره آن ادامه دارد.

خبرگزاری نووستی به نقل از منابع نظامی سوری اعلام کرد، همزمان با ناپدید شدن این هواپیما از صفحه رادارها چهار جنگنده‌های اسرائیلی از نوع اف ۱۶ حملاتی را به زیرساخت‌های سوریه در استان لاذقیه داشتند که با پاسخ سامانه‌های دفاع هوایی سوریه روبه‌رو شدند.

به گزارش وزارت دفاع روسیه، همزمان با حملات اسرائیل ناوچه فرانسوی "اوریون" که در آب‌های منطقه‌ای مستقر است، موشک‌هایی را شلیک کرد.

اما پاریس فورا این اتهام روسیه را تکذیب کرد و سخنگوی ارتش فرانسه گفت، فرانسه هیچ نقشی در این حمله نداشته است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir